Homey Community Forum

Ezviz db1 deurbel met Homey werkend (via trucje icm kaku zender)

Na wat gehobby is me vandaag eindelijk gelukt om de Ezviz smart deurbel werkend te krijgen met Homey en mijn synology NAS.

Voor diegene die het ook willen doen, dit is wat je nodig hebt.

• Ezviz/hikvision DB1 deurbel (of soort gelijke DB1)
  • KAKU ACBD-7000b remote deurbel zender
  • 12V (auto) schakel relais
  • 12V deurbel trafo

Met deze dingen kun je de DB1 werkend krijgen en gebruiken binnen Homey, dus als je iemand aan belt dat er een flow gestart gestart kan worden.
Wil je ook een snapshot willen maken of hem willen toevoegen als camera in Homey of bv in je Synology NAS dan moet je ook de firmware flashen van je EZVIZ DB1 (heb je een Hikvison hoeft dit niet) naar de laatste firmware van Hikvision.
Waarom, nou omdat de EZVIZ firmware zelf geen onvif ondersteund en de Hikvision firmware wel.
De hardware is van Hikvision en diverse merken (zoals Ezviz) gebruiken deze dan ook, enkel de firmware is per merk anders.

Voordat je de firmware gaat flashen update je de huidige versie eerst naar de laatste beschikbare versie. Dan flash je deze versie naar de laatste versie van HIKVISION, dit flashen kan eenvoudig via de hikvision flashtool die op de hikvision website te vinden is, hier vind je ook de laatste firmware.
Nadat je de firmware hebt geupdate (wat eigenlijk heel simpel is) kun je bv de onvif APP van Homey gebruiken om de DB1 als camera toe te voegen en/of in je NAS de bel als onvif camera toevoegen.
Je kan dan Homey een snapshot laten sturen van de camera als je dat zou willen, dit alles werkt feilloos. Uiteraard doe je dit flashen op eigen risico, je kan in principe elke DB1 firmware erop zetten van diverse fabrikanten.

Waarvoor dan de 12V (auto) relais, nou die is nodig om je KAKU zender aan te sturen.
De KAKU zender werkt op basis van maak en breek verbinding, je verbind de 2 kabels van de zender met elkaar en dan stuurt deze een signaal uit naar de gong/homey…
Helaas zijn de gong kabels de DB1 ALTIJD door verbonden en voorzien van een voltage waardoor je een constante verbinding hebt en dus de KAKU zender niet kunt aansturen, deze blijft immers constant ‘bellen’.
Zet je er een simpel 12V (auto) relais tussen dan schakelt het relais pas echt IN als er ook daadwerkelijk iemand op de bel drukt (voltage wordt verhoogd waarop het relais reageert), het relais maakt dan de maak/breek verbinding voor je KAKU zender en voila je Homey (of KAKU deur gongen) gaat nu maar 1 maal af per bel druk.

Dan de trafo, je hebt echt een zwaardere trafo nodig, ik had een OUDE trafo van 8v 0.5 Amp maar die trok het niet, de camera verbruikt te veel stroom daarvoor. Uit voorzorg heb ik een 12V 1.5A trafo gebruikt en dat werkt prima. Wellicht een nieuwere 8V trafo maar dan met een hoger amp ook werkt…

Deze setup werkt prima, hopelijk komt er wel ooit nog eens een app voor Hikvision/Ezviv deurbellen uit zodat alles direct werkt op de apparaten zonder KAKU zender en relais.

3 Likes

Als je een 12v relais gebruikt, zul je uiteraard ook een 12 voeding moeten gebruiken. Zal geen probleem zijn met 10.5 -13V maar 8 v nee.

Verder mooie uitleg :+1:

Het relais werkte ook prima met 8V trafo hoor, dus daarvoor hoef je echt geen 10/12v trafo te nemen.
Bij mij was alleen het probleem dat na een tijdje de deurbel zelf niet meer werkte toen ik de op 8V trafo gebruikte. Vandaar ik besloten heb een 12V versie te kopen en dat werkt verders probleemloos.

Ik vermoed als je een 8v 1 of 1.5A bel trafo hebt dat dit ook prima zal werken.

Heldere uitleg! Weet je toevallig nog welke relais je gebruikt hebt? :slight_smile:

gewoon een 12V (gebruikt in auto’s) die ik nog had liggen, maar het is deze dus:
https://www.allekabels.nl/relais/7372/1067942/autorelais.html

of deze:
https://www.winparts.nl/sensoren-elektronica/relais/c876/relais-12v-30a-4-polig-aan-uit/p350959.html

Amp doet er niet toe, vrijwel alle relais zijn meer dan 20A en je bel gebruikt maar max 5A geloof ik.

Je kan een wissel nemen of aan/uit, bij wissel sluit je 1 pool niet aan (dan fungeert het relais als aan/uit), bij aan/uit relais sluit je ze wel allemaal aan

1 Like