Fibaro Dimmer 2 aansluiten op Artecta LED Drivers met Hotel/Kruis schakelaars

Goedeavond allemaal,

Graag zou ik wat hulp en advies ontvangen op “dummy niveau” voor het aansluiten van een Fibaro Dimmer 2 in combinatie met Artecta Jolly LED Drivers omdat ik een redelijke beginner ben in de domotica en in elektrische aansluitingen. :nerd_face:

Mijn situatie:

Mijn woning maakt voor de verlichting enkel gebruik van deze Artecta spotjes:

Artecta Orly Spots

Aangestuurd door diverse Artecta Jolly LED Drivers:

Artecta Jolly LED Driver

Op alle andere plaatsen in huis maak ik gebruik van Busch-Jaeger puls drukkers om mijn lampen te bedienen. Omdat ik graag de fysieke knop wil behouden heb ik deze aangesloten op Qubino 1-10V Dimmers. Dit werkt daar prima.

Echter op de overloop maak ik gebruik van 2 hotelschakelingen en 1 kruisschakeling van Busch-Jaeger welke (ten tijde van het aanleggen van de spotjes) niet in Puls uitvoering te verkrijgen waren in Hotel/Kruis variant. Dit zijn dus reguliere tuimelschakelaars. Het verschil in aansturing richting de Artecta drivers is dat de drivers in deze situatie direct gevoed worden vanuit de schakelaar ipv een eigen voeding heeft. Hierdoor is het dus helaas niet mogelijk om de dim-functionaliteit van de Driver/Spotjes te gebruiken, hetgeen ik middels de Fibaro Dimmer 2 wel graag zou kunnen doen.

Omdat de spotjes vele malen kleiner zijn dan de drivers, heb ik alle drivers bij elkaar laten komen op een centraal punt per etage. Hierdoor hoef ik de Qubino/Fibaro dimmers dus niet in te bouwen achter de fysieke schakelaar maar kan deze plaatsen net voor de Artecta driver op het verzamelpunt. Voor deze specifieke situatie beschik ik daar over één draad afkomstig vanaf de 2 Hotel + Kruis schakelaar, bestaande uit een schakeldraad en een nuldraad afkomstig van het originele lichtpunt. Hiermee voed ik de LED Driver en geef ik tevens het schakelsignaal af.

Mijn sterke voorkeur heeft om de Fibaro Dimmer 2 bij de Drivers te plaatsen omdat ik daar veel meer ruimte heb. Grote vraag is alleen, hoe sluit ik in deze situatie de Fibaro Dimmer 2 aan?

Zou iemand mij hier een ‘dummy proof’ uitleg van kunnen geven svp?

Alvast heel erg bedankt!

Misschien kun je hier iets mee? Anders zou ik het ook niet weten.

Dank voor je reactie!

De schakelaars zijn onderling inderdaad op deze manier aangesloten en ook de dimmer heb ik op deze manier geprobeerd aan te sluiten, echter zodra ik de stekker in het stopcontact steek, knalt de aardlek eruit ondanks dat de dimmer, de schakelaars en de driver op dezelfde groep zitten.

Hieronder een weergave op basis van bovenstaande plaatje hoe de bedachte setup eruit ziet:

Vooropgesteld dat ik ook geen professional ben op dit gebied:
Als ik het specificatieblad bekijk dan snap ik waarom de aansturing met qubino werkt, dat is de tweede tekening op het blad met de 0-10 v aansturing in het secundaire circuit van de trafo.
Als ik kijk naar tekening 3 op het blad kijk dan zie ik een puls-aansturing via de zwarte draad in het primaire circuit en volgens mij levert de dimmer module die je gebruikt continu stroom op de zwarte draad. Nogmaals ik ben geen prof. maar vlgs. mij zit de “intelligentie” om te kunnen dimmen ingebouwd in de trafo en kan dit alleen via puls aangestuurd worden.

Hi Wilfred,

Ja daar heb je denk ik helemaal gelijk in, met ‘wissel’ schakelaars zal ik niet kunnen dimmen omdat deze continue wel of geen signaal afgeven (en dus vrij vertaald continue dimmen naar min of max). Dat is nu ook het geval zonder de Fibaro ertussen.

Echter remote zou ik de Fibaro wel moeten kunnen laten dimmen (eventueel via een flow). Dat is wat ik uiteindelijk wil bereiken, het op afstand kunnen bedienen van de inbouwspots. Hierbij is het wel of niet kunnen dimmen (met de fysieke schakelaars) een nice to have maar geen must have.

Om op de overige pulsdrukkers in mijn huid de Qubino’s te kunnen gebruiken heb ik een ‘gesloten circuit’ op de pulsdrukker moeten maken. Dit is met één schakelaar eenvoudig te doen (mits er een nul draad aanwezig is voor het maken van het circuit) maar in de Hotel/Kruis opstelling, waar geen 0 draad aanwezig is, behoeft dat een aardige verbouwing vrees ik :woozy_face: . Daarom is dit helaas geen optie…

Enige alternatief dat ik kan bedenken zou zijn alle 3 de schakelaars te vervangen door ‘slimme schakelaars en deze te bedienen middels een flow’ maar dat is esthetisch (doordat ze vaak onderdeel vormen van een meervoudig raam) en prijs technisch wat minder aantrekkelijk…

Als alternatief kan je ook je led driver vervangen en eentje uitzoeken waar je de 220 voeding kan dimmen met de dimmer 2 van Fibaro. Ik heb dit zo werkend met volgende LED driver: https://www.meanwell-web.com/nl-nl/ac-dc-single-output-led-driver-constant-current-cc-pcd--25--700b

Je dient wel de juiste driver uit te zoeken bij jou leds en deze pas in te schakelen als al je led spots aangesloten zijn…

1 Like

Een optie hiervoor kan ook zijn om de Fibaro dimmer te vervangen door een Fibaro Switch, en deze zodanig in te stellen dat hij 1 seconde na inschakelen, weer automatisch uit schakelt (hij geeft dus een puls af als hij geschakeld wordt). de uitgang van deze switch sluit je dan aan op de Puls ingang van je LED driver. Zodoende kun je de Wissel/Kruis schakeling laten bestaan.

Edit: bedenk me net dat je dan helemaal niet meer kan dimmen, sorry :hot_face:

1 Like

Nou, dit is misschien helemaal zo gek nog niet! Ik bereik er immers het belangrijkste doel mee :smiley:
Helemaal ideaal is het niet, maar zeker een interessant alternatief. Ik ga mij eens verdiepen in de Fibaro Switch. Dank je voor je hint! :+1:t2:

Hehe, ja dat is ook een goeie! (als de berg niet naar M komt…)
En ziet er ook betaalbaar uit want moet dan 3 drivers vervangen.
Dank je wel voor de tip! :+1:t2:
Ik ga me hier zeker in verdiepen!