Fibaro dimmer 2 als vloerdimmer

Ik heb een vloerstaande lamp die ik wil dimmen. En dat wil ik doen door een s
Lampsnoer te kopen, die te verbinden aan in Fibaro Dimmer 2 (die ik in een plastic doosje doe) om vervolgens de lamp hierop aan te sluiten.

Wie kan mij vertellen op welke poorten van de dimmer 2 ik de twee draden van de lampsnoer aansluit en op welke poorten vd dimmer 2 ik de twee draden van de lamp aansluit ? (En is dit voldoende?)

Ik ga geen pulsdruk schakelaar oid aansluiten omdat de dimmer in een flow komt.

Alvast bedankt!

Volgens mij moet dat zoiets worden:

Dank!

Eens met het schema van @robertklep.
Mocht je er een dimbare LED lamp in doen en die lamp gaan flikkeren bij weinig licht, dan heb je misschien ook nog een Fibaro Bypass nodig, maar dat merk je vanzelf.

Succes ermee!

dimmer 2 en bypass 2 komen straks binnen dus dan ga ik aan de slag!

Wat afbeeldingen van mijn oplossing met dank voor de hulp!

2 Likes

Beste jaap … vraagje

Heb hem nu aangesloten op plafond lampen volgens onderstaand schema ( net als mijn oude kaku dimmer ) . Werkt goed zo lijkt het en is eigenlijk hetzelfde als de uwe op 1 verschil na

Waarom heb je een blauwe draad extra in de N en is geeft dat extra functie ?

Ik heb werkelijk geen idee

Hahaha maar waarom zit die draad er dan op uw fotos in ?

omdat er twee en drie draads dimmers zijn, niet alle type dimmer kunnen zoals de KAKU AWMR-210 in serie met de load aangesloten worden.
Daarom is dit Topic ook “Fibaro Dimmer 2…” en niet KAKU …
BTW: Blauwe draad is altijd N :wink:

BTW 2: Dit is ook een 3 jaar oud Topic …
image

Bedankt voor de fijne reactie

Wanneer ik niet op het forum zoek dan krijg ik commentaar… wanneer ik wel zoek en gewoon op een post reageer … dan krijg ik een opmerking over de ouderdom van de originele post :joy:

Dat de post 3 jaar oud is doet toch niets af aan mijn vraag of wel ? Sorry ik snap de opmerking niet helemaal.

Ik probeer iets te begrijpen … vandaar mijn vraag … en ja ik ben FIBARO.dimmers aan het aansluiten … dat heeft u kunnen lezen toch ? Ik heb alleen ervaring met kaku … dus vandaar mijn vergelijking … sorry

Ipv van dit soort opmerkingen zou een normale uitleg over die draad me meer helpen.

Dus waarom die draad aangezien mijn FIBARO dimmer het nu prima doet zonder dat draadje. Kan die fibaro wel via load aangesloten worden ? Dus wasrom dat draadje ?

Ik ben gewoon nieuwschierig want mischien weet iemand iets beter dan dat ik dat weet.

Ah, ik dacht dat je met een een KAKU dimmer bezig was,
ik las in je vraag nergens dat je met Fibaro Dimmers aan het aansluiten bent, wellicht snap ik je vraag niet want ik zie een plaatje van de KAKU dimmer. dat is een heel andere type, daar reageerde ik op.

Het ligt aan het type dimmer of die alleen MET Nul (3 draads), alleen als 2 draads (dus in serie) , of beide opties mogelijk is.

Afhankelijk of ik hier de juiste handleiding voor jouw type dimmer gevonden heb:

(Geen idee wel type jij hebt. kijk in de handleiding wat daar staat)

Voor bovenstaande voorbeeld: Onder andere de nauwkeurigheid van load measurement n.a.v. het type belasting kan variëren.
image

Verder is de handleiding inderdaad een beetje vaag wanneer bijvoorbeeld de 3 draden oplossing met Nul aansluiting voorkeur of voordelen heeft.
Zelfs via google kom ik net veel verder dan dat diet een van de weinige type is die beide aansluitschema’s ondersteund.

Fibaro Dimmer 2.

Meestal heb je bij een driedraads aansluiting geen bypass nodig als de te dimmen load aan de lage kant is.

1 Like

Ik zocht naar het statement van de leverancier hierover maar schijnbaar verkopen ze graag die sluipverbruikers al verwarmingselementjes :wink:

Kon het niet vinden in de manual maar ik geloof het gelijk.

Zoals u zelf zei … de post gaat over de fibaro dimmer 2. Die ben ik aan het aansluiten.
Wil overstappen van 433 naar zwave. Maar nogmaals … heb vooral ervaring met kaku en vandaar mijn vraag of dat extra draadje in de “N” een extra functie heeft. Dat is alles.

Ja de handleidingen zijn drama voor mij. technisch en onduidelijk. google ook ( kleurtje / doorlussen / extra draadjes / overbruggen / doorlussen / schakelaar / 2 en 3 draads etc etc ). Ik wilde GEEN schakelaar … gewoon tussen plafonddoos en lamp … meer niet :slight_smile: . Nou alles wat ik heb gevonden is meer of onduidelijk.

De “simpele” kaku oplossing (zie schema dat ik eer poste) kom ik nergens tegen voor fibaro. Alles en iedereen doet heeeel moeilijk. 7 mails met robbshop na ontvangst van de twee fibaro dimmers en niemand daar die even kan zeggen " dat kleurtje in dat gaatje ". Men wil graag erg intersant doen lijkt wel. En snap ik het niet dan " moet ik maar een elektricien zoeken ".

Enfin. De aansluiting van de fibaro op de supersimpele kaku manier werkt perfect :+1:
Wil hem later achter een schakelaar. Maar ik ga eerst even bijkomen van al het getyp van vandaag.