Fibaro Dimmer 2 met bypass. Licht gaat uit bij 100%

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een Fibaro Dimmer 2 met bypass (en ook zonder) getest, op een armatuur van 4 Philips Masterled led lampen.
Dimmer 2 is gecalibreerd met de bypass.
Probleem:
Licht gaat uit bij 100% vermogen. Paar seconden later gaat het weer aan op ongeveer 40%…
Iemand een idee wat het kan zijn?

Het gekke is, ik heb 2x exact dezelfde setup in m’n woonkamer. 1 set deed dit al vanaf het begin. De andere deed het wel goed maar na calibratie van de Dimmer 2 met de bypass kreeg deze opeens ook dat probleem.

Hoe kunnen de lampen op 98% ongeveer wel goed werken maar zodra ze op 100 procent gaan, gaat alles uit voor 2 seconden, en gaan ze daarna aan op ongeveer 40%?

Groetjes Ronald

Misschien een idee om de maximale helderheid dan op 99% in te stellen?

1 Like

Philips heeft een paar documenten over dimmer-compatibility:

Fibaro staat daar niet tussen, maar je ziet wel voor veel lampen dat de dimming range niet tot 100% loopt, en bij veel dimmers kunnen er problemen optreden.

Als ik me niet vergis kun je in de Fibaro app de range instellen (bv dat “100%” voor Homey “99%” naar de lamp stuurt).

1 Like

Ook al geprobeerd. Zelfs 90%. Zodra ik het schuifje van Homey naar 100% schuif, gaan de lampen uit. 98% ongeveer lijkt nog wel goed te werken… Zie screenshot. Screenshot_20200227-073511_Homey|236x500

Maximum brightness level staat al op 99. Hoger kan ook niet. Zelf 90% geeft issues.

Ik heb allerlei testen gedaan met de minimum en maximum brightness. Heeft geen effect op het ‘100%’ probleem.

Ik zal eens wat meer info zoeken over Philips Masterled met Dimmer 2

Als het verlagen van de maximum brightness geen effect heeft, kan het bijna niet met de lamp te maken hebben. De lamp heeft geen idee of de dimmer op zijn softwarematige maximum staat namelijk. Een puur softwarematig probleem in Homey acht ik ook niet heel waarschijnlijk, anders zouden een stuk meer mensen hetzelfde probleem moeten hebben.

Wellicht een probleem in de Dimmer 2 firmware? Welke versie heeft jouw firmware? Dat kan je zien in de advanced settings van het apparaat, mits je met een redelijk recente versie van Homey het apparaat hebt toegevoegd (3.1.0 of hoger als ik het goed heb).

Bij mij:

Firmware Version: 3
Firmware Sub Version: 5
Firmware ID: 274

1 Like

Ik heb ook dezelfde firmware.

Dank je.

Groetjes Ronald

Ik zal later deze week de bypass er nog eens tussenuit halen om te testen

Wacht, hoe letterlijk bedoel je “er tussenuit”? De bypass wordt normaliter parallel aan de lamp aangesloten, niet in serie.

Zelfs met 1 laag wattage Philips-lamp had ik al geen bypass nodig overigens, dus als je een armatuur van 4 lampen hebt, zou ik het zeker eens zonder proberen.

1 Like

Ja de bypass zit parallel over de lamp. Ik zal het eens zonder proberen.

Ik had het probleem ook al zonder bypass, bij de voorste set lampen. De andere set deed het wel goed.

Beste allemaal,

Volledige reset gedaan van de dimmers. Ik heb ze uit Homey verwijderd, gereset en toen alles weer opnieuw geïnstalleerd. Dimmer doet dus ook een volledig nieuwe calibratie.
Alles werkt naar behoren, bij beide setups. Schiet mij maar in een kapotje.

Ik wil jullie hartelijk danken voor het meedenken en de tips.

Groetjes Ronald

1 Like

Moet in mijn geval (9x gedimde ledlamp op 1 fibaro dimmer) wel keer of 3 de calibratie doen voordat het normaal functioneerde. Uiteindelijk gecalibreerd met bypass terwijl deze er niet op zit, maar werkt nu wel zoals gewenst

1 Like

Bizar! Ik heb ook meerdere keren de calibratie gedaan via de force calibratie via Homey. Dat heeft de dimmer ook netjes gedaan.
Anyway, nu werkt het gewoon goed na een factory reset, terwijl de settings exact hetzelfde zijn als voor de reset en nu werkt het wel goed.

Hopelijk, als er andere mensen ook tegen deze issues aanlopen, hebben ze nu iig een manier om het te verhelpen.

Groetjes Ronald