Fibaro double switch 2 met pulsdrukker in stopcontact

Ik wil graag een stopcontact opofferen om een dubbele pulsdrukker met een fibaro switch 2 in te hangen. De switch wordt dus niet aangesloten op schakeldraad maar zal wat spotjes in de keuken gaan bedienen die constant stroom hebben.

De switch is al toegevoegd, daar ik deze eerder heb gebruikt.

Waar sluit ik wat op aan? Ik heb al wat gezocht en er waren wat vergelijkbare vragen maar een echt duidelijk antwoord was er niet.

Is het gewoon een kwestie van q1 en q2 niet aansluiten?

Uhm, you’re doing it wrong :wink:

Dat is niet waar de Double Switch 2 voor bedoeld is. De lichtbronnen horen rechtstreeks op de switch aangesloten te worden (rondjes met kruizen in het schema).

Als je dat niet van plan bent, is dit wel een heel ingewikkelde manier om twee lampen op afstand in en uit te schakelen. Je kunt via Homey vast de aan/uit-status van je lampen koppelen aan de aan/uit-status van de (niet aangesloten) “lamp” die aan de switch hangt, maar je kunt ook een willekeurige draadloze Z-Wave schakelaar ergens op een muur plakken en hetzelfde bereiken.

Het is dat je de switch al hebt, wellicht bespaar je een paar euro’s, omdat je een “domme” pulsdrukker kunt gebruiken. De vraag blijft dat wat de switch doet als er niks aangesloten is. Ik vermoed dat hem dat niet interesseert, dus simpelweg niet aansluiten van de lichtbronnen zou dan moeten werken.

Uiteraard kun je 100 verschillende knoppen koppelen die hetzelfde doen. Die heb ik overigens ook liggen. Dat was niet de vraag.

Esthetisch is het mooier om hetzelfde schakelmateriaal te gebruiken. Ik heb die switch 2 liggen en een pulsdrukker ook.

I’m doing it wrong maar uiteindelijk toch ook niet? Ik vind het een vreemde reply :wink: ik snap dat je wat advies wilt geven over de gekozen route, die is ook wat vreemd geef ik toe :slight_smile:

Yeb. Je maakt dan eigenlijk van je pulsdrukker een afstandsbediening.
Niets mis mee.

Dat is inderdaad de bedoeling, anders werd het een FriendsOfHue schakelaar die doet uiteindelijk hetzelfde. Het gaat er echt om dat schakelmateriaal gebruiken, een of andere plastic knop er op drukken is geen optie. Ik heb nu een hue dimmer er op maar die wil ik dus af hebben.

Ik gebruik ook zo’n module op de manier die jij wil.
Inderdaad gewoon L, N, S1 en S2 aansluiten.
Daarna moet je natuurlijk wel een flow maken, ALS S1 aan DAN Hue lamp aan.
Werkt hier goed.
Wel rekening mee houden dat er heel af en toe een secondje vertraging kan op zitten. 99% is het instant.

Bedankt voor de bevestiging! Ik zal zo eens ff gaan knutselen

Ik gebruik het op exact dezelfde manier. Kan dan mooi het bestaande schakelmaterial gebruiken, doe ik inderdaad vanuit esthetisch oogpunt.
Mijn spotjes zijn in dit geval van Ikea Tradfri

alles is gelukt! geen problemen tegengekomen. instellen van het dimmen van de lampen is wat omslachtig… wat heb jij er voor verzonnen?

Impulsdrukkers. 1x drukken =10%feller
2x drukken =10% zwakker
3x drukken =maximale felheid
Vasthouden = aan -> uit. Of uit-> aan. Afhankelijk of ie aan of uit is.

En bovenstaande allemaal in parallel aan de automatische regeling die Homey doet

Die zal ik ook eens proberen,

Ik heb nu:

1x drukken aan/uit
2x drukken 100% helderheid
Lang drukken en vasthouden zet relatief dimniveau -33%