Fibaro motion-sensor lux instellingen

Ik heb in mijn gang een Fibaro motion-sensor die het Hue ganglicht aan zet op beweging en alleen na zonsondergang en voor zonsopgang, dit werkt zeer goed. Ik zou alleen liever willen dat dit gebeurd als de lichtinval in de gang onder een bepaald (lux) punt komt (in plaats van tussen zonsondergang/zonsopgang). Ik snap alleen totaal niet hoe ik dit nu voor elkaar krijg, en door mijn zeer gebrekkig Engels snap ik ook niks van de uitgebreide handleiding van Fibaro. Als ik in Homey kijk bij de sensor zie ik wel een icoon staan met LX maar die geeft vaak een waarde aan van een paar uur geleden, terwijl de bewegings-sensor net aan is geweest. Als ik het goed heb begrepen moet ik in flow “Ganglicht auto aan 2” de twee EN kaartjes “zonsondergang/zonsopgang” verwijderen en daar een kaartje plaatsen met “Helderheid kleiner dan **”. Alleen als hij de helderheid maar eens in de paar uur meet heeft dat toch geen zin, of begrijp ik het verkeerd ? Wie kan/wil mij wat op weg helpen ?

De flows die ik gebruik:




De Geavanceerde instellingen van de sensor zijn:
Bewegingssensor
Gevoeligheid: 15
Bewegingssensor blindtime: 10
Bewegingsdetectie pulse teller: 1 beweging
Tijdvak voor bewegingsdetectie: 12 seconden
Annuleringsperiode (s): 15
Bewegingsalarm functie: Altijd actief
Tempratuursensor
Rapportage drempel: 10
Meet interval (s): 900
Rapportage interval (s): 0
Correctie: 0
Tempratuur voor blauwe LED (graden): 18
Tempratuur voor rode LED (graden): 28
Lichtsensor
Rapportage drempel: 200
Rapportage interval (s): 3600
Bewegingsalarm functie drempel: 200
Sabotage alarm
Schakel LED notificatie in: Nee
Gevoeligheid: 20
Annuleringsperiode (s): 20
Trillingsperiode modus: Alleen sabotage alarm
Schakel annulering in: Ja
Tamper broadcast mode: Nee
Tamper- backward compatible broadcast mode: Nee
LED notificatie
Led licht stijl: Kleur op basis van tempratuur *2
LED helderheid (%): 50
Omgevings lux waar LED helderheid 1% is: 100
Omgevings lux waar LED helderheid 100% is: 1000
Commando’s
(De-) Activatie commando: Aan en uit
Activatie commando: 255
Deactivatie commando: 0
Associaties
Groep 1: 1
Groep 2: -
Groep 3: -
Groep 4: -
Groep 5: -
Wakker-worden interval
Ingeschakeld: Nee
Interval (in seconden): 7200
Ruwe configuratie parameters
Waarde: -

Ik hoop dat deze informatie genoeg inzicht geeft, anders hoor ik wel welke informatie nog nodig is…

Ik had net mijn posting iets aangepast, dat helderheid kaartje begreep ik al een beetje, maar waar het mij omgaat is dat de LUX waarde niet word geupdate, of ik nu het gordijn dicht heb of open doe hij blijft de lux waarde van een paar uur geleden door geven als ik bij de sensor kijk…

Als de drempelwaarde voor rapporteren 200lx is en de verandering meestal kleiner dan gaat ie bijna nooit rapporteren naar aanleiding van de veranderingen. Dan rapporteert hij alleen op de vast ingestelde tijd van 3600 minuten.
Je zult dus met je waardes moeten experimenteren.

1 Like

Omdat het in mijn gang over het algemeen erg donker is, zet ik mijn “Rapportage drempel” op 5 LUX. U zult de waarde waarschijnlijk aanzienlijk lager moeten instellen en testen, zoals Roy eerder zei.
(Vertaald met Google-vertaler)

1 Like

Ja dat probeer ik al steeds, heb de waardes al een keer aangepast naar

Lichtsensor
Rapportage drempel: 1
Rapportage interval (s): 10
Bewegingsalarm functie drempel: 1

Maar zelfs dan zie ik de lx waarde bij de sensor niet veranderen in homey als het gordijn open of dicht staat als de bewegingsmelder aan gaat.

Screenshot_20201121-123522_Homey

Nee dat had ik nog niet geprobeerd, maar nu meteen even getest en dan werkt het wel als er meer licht verschil is. Ik zal de sensor morgen eens een ander plekje geven in de gang. Iedereen bedankt voor het meedenken en de aangedragen oplossingen…