Fibaro Relay Switch FGS-212

Goedemorgen, heb een tijdje geleden een rare storing gehad in mijn Homey device, met als gevolg dat ik al mijn Z wave apparaten kwijt was en opnieuw moest aanmelden.
Ik heb een aantal Fibaro switches FGS 212 in gebruik.
5 hiervan waren gekoppeld aan bewegingsmelders.
Ik heb alles weer aan de praat gekregen behalve de 5 die gekoppeld zitten aan de bewegingsmelders, ben behoorlijk aan het experimenteren geweest maar krijg ze, ondanks hulp van de support afdeling van Athom, met geen mogelijk weer aan de praat
Heb ze eerst afgemeld, toen opnieuw aangemeld en exact zo aangesloten als ze voor de storing zaten, maar tot nu helaas zonder resultaat.
Wie kan mij helpen?

Gr Wim

Verplaatst naar Nederlandse gedeelte

Bedoel je nu dat je ze niet (goed) gekoppeld krijgt aan Homey of dat het technisch niet meer werkt qua aansluiten?

Peter,

Mijn Homey device ging een keer ongevraagd herstarten en daarna was ik alle z-wave devices kwijt, om de fibaro switches weer aangemeld te krijgen moest ik ze eerst afmelden, dit lukte met geen mogelijkheid. Echt van alles geprobeerd. Athom support kwam op enig moment met een oplossing, een reset methode uit het verleden die in geen van de handleidingen te vinden was. daarna was aanmelden geen probleem meer bij Homey, echter de switches die gekoppeld zitten aan bewegingsmelders functioneren niet meer. Ze krijgen nog steeds de puls van de melders, maar veranderen niet meer van status en activeren daarmee ook geen flow meer die ik er aan heb gekoppeld. Krijg dit niet meer in bedrijf. Athom is inmiddels afgehaakt, ik moet het maar uitzoeken. Ze hebben het te druk met andere zaken krijg ik te horen. Kan het zijn dat door de regelmatige updates van de Homey software er functionaliteit is verdwenen, of heb je een andere suggestie hoe ik dit weer in bedrijf krijg?

Gr Wim

In mijn badkamer had ik een FGS221 waamee ik ook geen terug melding op de Homey kreeg als ik de schakelaars aan of uit zette (niet meer in gebruik). In mijn hal heb ik momenteel een Qubino ZMNHBD 2 polig relay, maar ook daar ziet Homey niet dat die met de aangesloten schakelaars wordt aan of uit gezet. Zo te zien heeft Athom dit soort (volgens mij toch vrij basic) functies niet onder controle. :cry:

Misschien best even specifiëren wat je hiermee bedoelt en hoe je ze gekoppeld hebt.

  • Heb je ze wel dicht bij Homey gekoppeld?
  • Kun je ze wel schakelen via Homey?
  • Heb je de flows bijgewerkt (omdat het device opnieuw is gekoppeld)?

Ik heb ze dicht bij de Homey gekoppeld, en daarna uitgebreid via de app getest, en ja ik kan hem probleemloos via de app bedienen, zie dan ook de status veranderen en ik heb nieuwe flows geprogrammeerd om alles te testen.
Als ik de switch via de app activeer dan wordt de flow gelopen, krijgt de switch via de melder een puls dan gebeurd er niets en zie ik ook geen status verandering in de app, overigens is de switch aangesloten conform mijn bijgevoegde afbeelding, echter zonder lamp.

Op advies van Athom support heb ik bij schakelaar type gekozen voor pulsdrukker.

Als je de switch probleemloos kan bedienen via de fysieke knop EN via de app, dan is er volgens mij niks mis met je Fibaro-module…
Kan je niet eens een andere flow maken? Gewoon iets simpel zoals bvb ALS 14:00 DAN Aan.
Als dat werkt zit je probleem waarschijnlijk OF bij je motion sensor OF in je Flow.

Ik kan de switch dus niet via een fysieke knop of melder bedienen, dat is nu juist mijn probleem………
En ik heb al verschillende flows geprobeerd die wel werken als ik de switch via de app aanzet, via de knop gebeurd er niets

Je kan hem NIET via de fysieke knop bedienen? Ja, dan heb je wel een ander probleem dan alleen die melder denk ik.
Je hebt pulse-drukkers veronderstel ik?
Wat gebeurt er als je de knop indrukt? Helemaal niks? En als je de knop ingedrukt houdt?

Dus het is een fysiek probleem, geen probleem van Homey. Dan was ik even op het verkeerde been gezet…
Ik snap niet helemaal hoe je het dan hebt aangesloten. Op je plaatje staan een schakelaar en een lamp. Waar zit dan de beweginsmelder?
En hoe weet je dat ze wel een puls krijgen maar niets naar Homey sturen?
Misschien is het handig om eens een foto of schema te maken van hoe het nu actueel is aangesloten…

We praten langs mekaar heen, als ik het goed begrijp is het als volgt aangesloten: Wim heeft bewegingsmelders met een kontakt of 230V uitgang (normaal gebruikt voor lampen) maar met deze melders wil hij via Homey een Flow starten, dus heeft hij de uitgang van de melder aangesloten op de Ingang S1 van de Fibaro FGS 212, hij hoort de Fibaro schakelen, dus deze werkt. Op de Homey ziet hij echter, op het icoonje van de Fibaro, niet dat deze van status verandert, en hij kan dus ook geen Flow starten met dit signaal. Vanuit Homey de Fibaro aan en uit zetten werkt wel, maar dat heeft hij niet nodig omdat hij de Fibaro niet als schakel-relais wil gebruiken maar als bewegings-sensor signaal doorgever.
Wat ik, een aantal posts hiervoor (wellicht wat onduidelijk) heb proberen te zeggen is: Ook bij mij komt dit verschijnsel voor, meerdere soorten (dubbel) relais geven de status verandering, ten gevolge van een ingangswijziging, niet door naar Homey, ik heb dit gisteren nog een keer in de communicatie tracer van Z-Wave bekeken en er komt helemaal geen bericht als ik met mijn schakelaar de lamp aan of uit zet. Ik heb geen idee hoe dit komt, waarschijnlijk iets met de initialisatie van de Fibaro/Qubino.
Wellicht kan @Wim_de_Kreek even aangeven of ik het zo goed beschreven heb?

Dit is exact mijn probleem, en let wel, het heeft in het begin ruim 1,5 jaar probleemloos gewerkt. Na de crash van Homey dus niet meer. Terwijl ik alles op exact dezelfde manier heb afgemeld, weer aangemeld, unieke naam gegeven en nieuwe flow geprogrammeerd en daarna weer aangesloten zoals het zat en ook heeft gewerkt.

Als ik in de log van de app kijk zie ik in de periode dat ik probeer de boel weer aan de praat te krijgen 3 software updates van Homey en ook 3 updates van Fibaro. Ik ber er inmiddels zeker van dat daar het probleem zit, dus ik hoop dat er een developer meeleest en hier iets aan gaat doen.

Ik heb voor een kleine €1000 aan devices die nu niet werken,

Hoop echt dat dit probleem opgelost wordt, ben er al een half jaar mee aan het prutsen.

Gr Wim

Was nog vergeten te melden dat ik uit pure frustratie een nieuwe fibaro switch hebt gekocht.
hetzelfde type als waar ik er al 18 van heb zitten.
Netjes aangemeld, unieke naam gegeven, test flow geprogrammeerd en daarna, zoals de installateur het had aangesloten, hem gekoppeld aan een bewegingsmelder.
Helaas zonder resultaat, werkt wel via de app maar niet d.m.v. de melder.

Wie kan mij verder helpen?

Het laat me nog niet los, ik heb mijn dubbele relais FGS221 opgezocht en aangesloten, als ik de communicatie bekijk in Developer - Z-Wave - Log, dan zie ik wel dat de schakelaar zijn standen wel door stuurt naar de Homey, maar aan de icoontjes zie je geen status verandering, dus kun je er ook geen Flow mee starten. Ik heb mijn bevindingen aan Athom doorgezonden en hoop dat ze er iets aan gaan doen. Kreeg de volgende melding terug:

Hi Jan,

Thanks for reaching out! Your request (19574) has been received and is being reviewed by our support staff.
We always strive to get back to you within 1 or 2 working days with an answer to your request. At the moment, however, it’s quite busy here at our support, so your ticket might take a bit longer to answer. Don’t worry - we will certainly read it and we promise to get back to you as soon as possible.

Jan,

ik waardeer je actie enorm, dank hiervoor.

Laten we hopen dat er een oplossing komt voor het vervelende issue.

Wil je mij op de hoogte houden van en eventuele reactie / oplossing?

Gr Wim

1 Like

Het kan geen kwaad als je zelf ook een melding maakt, hoe meer meldingen, hoe groter de kans op een oplossing.

Jan,

Ik heb al intensief met de support club geschakeld, in het bijzonder met Boaz, zie onderstaande laatste reactie.

Hij haakt dus officieel af…….

Gr Wim


Boaz (Athom)

18 nov. 14:35 CET

Hi Wim,

Bedankt voor de terugkoppeling, ik ga hier op korte termijn naar kijken om te zien of ik het probleem kan reproduceren!

In de tussentijd heb ik helaas niks anders wat je kunt proberen.

Mijn excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,
Best Regards,

Boaz

The Athom support team.

Stay posted on Facebook by liking our page: https://www.facebook.com/homey !

Ik veronderstel dat dat Athom moest zijn?

Voor zover ik het me correct herinner is dit een gekend probleem dat al een tijdje loopt.
Ik zou er dus niet te veel hoop op vestigen dat het snel opgelost wordt (zoals je ook kan zien aan de reactie naar @Wim_de_Kreek)…

Het vreemde blijft natuurlijk dat het voor de reset van het z-wave netwerk wel correct werkte allemaal.

1 Like