Fibaro rgbw controller issues (versus zigbee?)

Hey! Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn die, net als ik, wat meer verstand hebben van (led)licht en daardoor net wat kritischer zijn dan de doorsnee gebruiker.
In mijn huis gebruik ik meerdere rgbw-strips. Momenteel stuur ik die aan met een Fibaro rgbw controller. Toen ik nog de Home Center 2 van Fibaro gebruikte ging dat perfect! Sinds ik Homey heb minder :frowning:
Een paar dingen waar ik tegenaan loop:

  • Ik zie de R-G-B-W als één systeem wat ik aan wil sturen (dus inclusief de witte led!). Homey lijkt het los te zien en daar lijkt geen speld tussen te krijgen! Óf ik kies een kleur (-tint±verzadiging) óf ik kies een kleurtemperatuur waarbij hij er altijd vanuit gaat dat de witte led een lage kleurtemperatuur heeft, wat in mijn geval niet zo is.

  • Met fibaro dimmer modules is het mogelijk om een lamp naar een andere waarde te faden in een bepaalde tijd (duration). Super! Met de led controller lijkt dit echter onmogelijk.

  • In de geavanceerde instellingen staan verschillende instellingen mbt de witte led en het gebruikte kleurenpallet. Ik kan nergens enige uitleg vinden wat er veranderd als ik hier iets in verander. Met gewoon proberen merk ik geen enkel verschil.

Mijn voornaamste vraag: zijn er mensen die de rgbw(w) controller gebruiken die Zigbee ondersteunt? Bij verschillende leveranciers te bestellen en vrijwel altijd een simpel wit kastje. Die zou aanstuurbaar zijn zoals Hue dat is. Zijn bovenstaande tekortkomingen daarmee opgelost?

Bij voorbaat dank voor de hulp en info!!

Homey is inderdaad een controller dat geen rekening houdt met enige witte kleur van RGBW strips en echt gefocust nog is op RGB met een losse CCT intergratie.
Als de witte led (zoals philips hue) wordt gebruikt, dan word dit bepaald door bijvoorbeeld de philips hue bridge, niet omdat Homey dit aanstuurt.

Ik heb dit met de vorige app versie (alles met v1 als app versie) geprobeerd werkend te krijgen, maar kreeg het niet werkend, ik heb hier na de tijd niet meer naar gekeken, en al helemaal niet na de rewrite naar v2 door Athom.

Dit is nog overgebleven vanuit v1, en had met de rewrite naar v2 eigenlijk net zo goed weg gehaald kunnen worden aangezien hij nu inderdaad niks doet, yay voor de rewrite.

hallo, ik heb op een bepaalde plaats een z-waverepeater nodig, en er zit momenteel een domme rgb-strip.
ik zou dus de fibaro rgbw2 kopen.
ik zou de domme strip toch moeten vervangen (tijdens verbouwing een kraakje gehad op 1.5m van het einde…). ik wil natuurlijk het zo mooi mogelijk resultaat. kies ik dan best rgb of rgbw? in geval van rgbw opteer ik best voor coldwhite denk ik als ik dit topic lees?

Ik neem altijd RGBWW. Afhankelijk van de locatie waar je het zal gebruiken zal het meestal in wit staan en dan is warm wit toch wat gezelliger dan koud wit…

Eigenlijk zal hij meestal in regenbooganimatie staan😋 ik was origineel wel van plan om warm wit te kopen omwille van gezelligheid, maar dit stukje uit de eerste post liet me twijfelen => [quote=“Martijn_86, post:1, topic:30394”]
óf ik kies een kleurtemperatuur waarbij hij er altijd vanuit gaat dat de witte led een lage kleurtemperatuur heeft, wat in mijn geval niet zo is.
[/quote]

Als homey er vanuit gaat dat de strip koud wit is en eigenlijk is het warm wit dan ga ik waarschijnlijk minder mooie kleuren krijgen?

Denk niet dat de Fibaro module dit kan?

Maakt niet uit op zich, de CW of WW is een apart kanaal die dan aangestuurd wordt. Je stuurt ofwel RGB aan ofwel de CW/WW, gecombineerd doet hij het niet in Homey dus geen probleem :slight_smile:

Ik ga er wel vanuit.


Bedankt voor de uitleg. Dan word het dus Warm wit. Ik laat het weten als alles geïnstalleerd is als de animaties werken.

1 Like

Sorry voor het late antwoord, maar er kwam vanalles tussen. (De strip ligt nu als testopstelling in de garage😛)De animaties werken, maar enkel als ze aangestuurd worden uit een flow(zoals ik verwacht had). In het begin reageerden ze niet zo mooi, maar blijkbaar is op mijn ledstrip de groene draad het rode kanaal, en de rode draad het groene kanaal…. Na dit opgelost te hebben wel logische animaties😆