Fibaro Roller Shutter 3, Homey en Google Home

Hallo iedereen,

Vandaag eindelijk even de tijd gevonden om een Fibaro Roller Shutter 3 op onze screens te plaatsen. Aanmelden op Homey ging prima en kalibreren was een fluitje van een cent. Wat ik echter ook doe, ik zie het device niet in Google Home / Assistant verschijnen. Heeft iemand dit al wel voor elkaar gekregen? Een idee wat ik niet goed doe?

Alvast bedankt!

Tjakko

Yeb.
Met de group app
een “lamp” groep aanmaken. Die noem je dan bijv screen
Daarin je schutter selecteren. Dan ziet Google je chutter als een lamp.

Je kan dan zeggen “heey Google. Zet screen op 50%”
Wat niet werkt is zeggen “doe screen dicht” oid
Dat kan pas als routine beschikbaar wordt in NL

Bedankt Tasz! Perfect! Het is even een omweg maar het werkt wel!

1 Like

Ik krijg het niet voor elkaar, kan iemand hier even naar kijken en mij op weg helpen?
Ik heb 4 screens en wil straks meer in 1 groep maar voor de test doe ik het met 1 in 1 groep (test met 2 deed het ook niet).

Homey;
Apparaten +
Group
Lamp
Installeren
Dim niveau
Screen 1 zuid
Logo
Dan;
Aanpassen naam Group naar “Screen”
Save

Google Home;
Update homey
Apparaat zichtbaar (in groep thuis)

Zowel voice control “Hey Google zet screen op 50%”
Als vanuit de app gestuurd reageert de screen niet.

Thanks!

Jorrit

Ik zou me ook even willen mengen hier, zodat ik geen nieuw topic moet aanmaken.
Ik heb nog een ander probleem, Google home ziet bij mij de roller shutter wel, maar ik kan enkel de settings openen (screen icoontje met tandwieltje), niet bedienen (noch via de app, noch via voice).

Hoi Dave,

Sorry voor de late reactie. Wat jij omschrijft is bij mij ook zo. Op deze manier krijg je de roller shutter niet bedient. De oplossing zoals hierboven door Tasz beschreven maakt een nieuw device aan. Die kun je dan de naam van je zonnescherm of screen geven en vervolgens met google home bedienen. De devices die je direct in google home ziet kun je gewoon laten staan.

Hallo,
IK heb het met een group geprobeerd.
In eerste instantie kwam ik er niet uit. Maar heb gevonden hoe het precies moet.
Je maakt dus een nieuwe groep aan voor Lamp. En nu komt het, kies daarna bij de mogelijkheden ALLEEN Dim Niveau!!!.
Als het goed is zal hij nu de Rollshutter zien. Kies deze en voltooi het.
Daarna synchroniseren met Google Home.
Mocht hij daarna nog niet in Google Home zichtbaar zijn (was bij mij ook zo), dan moet je in Google Home op de Instellingen drukken. Scroll naar beneden naar Ruimten, Groepen en apparaten.
Klik op de ruimte waar je de nieuwe Lamp groep hebt gemaakt. Selecteer dan Kies Apparaten en zorg ervoor dat je RollShutter3 wordt aangevinkt.
Daarna zou je hem moeten kunnen bedienen met Google Home.
Bij mij heet hij ZON. Dus roep je Hey Google, zet zon op …% waarbij 100% geheel uit is en 0% geheel in is.
En alles daar tussen kan uiteraard ook.
Hopelijk lukt het jullie nu ook.
Henk

2 Likes

Hey Henk, sorry, maar hoe maak je een Group aan in homey?

Hallo,
Als je helemaal bovenaan dit topic leest, staat welke app je daarvoor moet hebben. (Tasz)
Henk

Hallo Tasz,

Ik heb een Homey pro gekocht en wil nu graag schakelaars kopen voor mijn rolluiken. Ik lees dat jij de “Fibaro roller shutter 3” hebt geïnstalleerd. Kun je dan ook zien waar de rolluiken ergens staan? Halverwege of drie kwart bv.

Ik heb ook drie “Fibaro single switch” en die krijg ik niet aangemeld.

Graag hoor ik van jou,

Groet Cor

Yeb

Zoals al gezegd in het andere topic, deze zijn niet compatibel met Homey

Sorry, dank je wel. Ik maak me dan alleen zorgen om de Fibaro onderdelen op de Homey. Vandaar mijn vraag. Maar ik begrijp dat de Fibaro roller chutter v3 geen problemen geeft en de stand van de rolluiken te zien is aan de hand van het percentage dat de “lamp” aangeeft.

Hallo Henk_Bartels, wat ik niet snap ik waarom het rolluik (zijnde een lamp via group) niet luistert naar een commando zoals “zet [naam rollluik/lamp uit]”, het werkt enkel met “dim naar x %”.

Ik wil gewoon kunnen zeggen dat het rolluik op of neer, zijnde aan of uit moet, maar dat lukt op geen enkele manier. Jij ook nog geen andere oplossing gevonden?

Daarvoor moet je bij Google gaan klagen. Die maakt de Home en bepaald wat er kan gebeuren.

Ondertussen een oplossing gemaakt in de vorm van een virtuele knop. Die kan je dan wel “aan” of “uit” zetten en dus via google assistant gebruiken. Ik zeg nu gewoon “zet rolluik uit” en het gaat naar beneden.

Als je zegt doe rolluik open en dicht moet die werken. Het commando omlaag en omhoog zorgt in mijn geval er voor dat ze alleen omlaag gaan

Klopt, daarom doe ik het met aan en uit. Nog altijd niet 100 % logisch maar doenbaar.

Ik gebruik dezelfde fibaro voor mijn rolluiken en screens.
Ook met Google home dat werkt goed.
Alleen met de homey app klopt de grafische status nooit.

Ben pas een paar weken over naar homey maar weet dat dit soort zaken bij domoticz feilloos werkte.

Ik krijg het niet voor elkaar

Ik kan mijn rollershitter niet selecter bij de group app