Fibaro Single Switch 2 aansluiten lukt niet

Goedemiddag mede-forumleden, ik loop tegen een vervelend probleem aan dat ik mijn Fibaro Single Switch 2 niet kan toevoegen.

Allereerst de installatie… in diverse filmpjes op internet staan de volgende stappen:

  1. van de 2 blauwe draden die aangesloten zijn op een lasklem, daar moet je een nieuwe blauwe draad toevoegen.
  2. deze nieuwe toegevoegde blauwe draad gaat naar de Fibaro op “N”
  3. uit de wandcontactdoos komen 2 bruine draden. (Op 1 staat spanning de andere niet).
  4. De bruine draad met spanning moet naar Fibaro op “L” (direct naast “Q”).
  5. De bruine draad zonder spanning moet naar Fibaro op “Q”
  6. Dan de schakelaar input draad op Fibaro “L” (direct naast S2)
  7. Dan de schakelaar output draad op Fibaro “S1”
  8. Tenslotte 3x op de Fibaro verbindknop drukken om met Homey te verbinden.

Dit lijkt eenvoudig maar helaas niet bij mij thuis.

Als ik de wandcontactdoos open maak zie ik:

  • 2 bruine draden (allebei met 220v spanning erop)
  • 1 Zwarte draad (met witte bies) (zonder spanning erop)
  • 2 Blauwe draden op een lasklem samengebracht

Het probleem zit dus in de Bruine en Zwarte draad. Bruin heeft 2x spanning in plaats van 1x (zoals de stappen hierboven zeggen). De zwarte draad komt in de diverse filmpjes niet voor.

Koppel ik de zwarte draad af dan werkt geen van de verlichting in de andere kamers meer.

Wat nu te doen om het werkend te krijgen?
Ik maak gebruik van Jung schakelmateriaal
Hieronder hoe het origineel aangesloten zit:

En zo komt het uit de muur:

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan aansluiten op de Fibaro Single Switch 2

Als de aansluiting dan gemaakt is, welke Fibaro moet ik dan kiezen uit de Homey app. Ik heb keuze uit: Enkele schakelaar 2, Relais schakelaar, Relais schakelaar 2.

Ik hoop echt dat iemand hier de oplossing heeft. Ik ben al een tijdje bezig om het goed werkend te krijgen.

Bedankt voor al jullie meedenken en tips.

Groet, Arnold

Single Switch 2 letterlijk vertalen → Enkele Schakelaar 2. Dus die is makkelijk. Overigens zou je zelfs een andere kunnen kiezen, de installatie kiest uiteindelijk toch zelf de juiste.

Even zoals ik het zo gauw kan zien:
Het lijkt erop dat die 2e bruine draad niets met de schakelaar te maken heeft maar gewoon doorgelust moet worden (dat gebeurt op je oude schakelaar aansluiting ook).
Zorg voor een bruine draad op L en voor een bruine (of zwarte) draad van L naar de schakelaar. Een zwarte draad van de schakelaar output naar S1. De draad die naar de lamp gaat (de zwart met witte streep zoals ik het kan zien) gaat op de Q.

Zie ook onderstaand schema.

Wat heel belangrijk is: ik oordeel alleen op wat ik hier zie en ben geen elektricien. Als je niet zeker bent over wat je doet, altijd een elektricien of iemand die wel weet wat hij doet vragen. Verkeerd aansluiten kan grote gevolgen hebben.

sswitch2_diagrams

Volledig mee eens. Als je het verschil niet weet tussen 2 bruine draden dan zou ik er gelijk mee ophouden!

4 Likes

Beetje vreemde en totaal nutteloze reactie Rocodamelshekima!

Dan hoop ik dat je goed verzekerd bent! En als jij dit een nutteloze opmerking vind dan wens ik je veel plezier met draden in elkaar knutselen!

Beste Jo_San, dankjewel voor je reactie, hier kan ik wat mee. Eerder heb ik al met electriciteit gewerkt maar zelfs de vakman vond 2 bruine draden met spanning vreemd. Ik ga ermee verder. Bedankt.

Hopen dat dat geen electricien was maar een “handige” buurman.

Hij heeft wel een punt Arnold, en is bovendien een van de (cq wellicht wel de) meest waardevolle helpers van mensen op dit forum. Heeft mij in het verleden ook veel vooruit geholpen met mijn uitdagingen tijdens het aansluiten.
Dus misschien goed om even opnieuw te beginnen :slight_smile:

Dat gezegd hebbende, denk ik dat de verwarring bij jou wellicht uit de 2 bruine draden voortkomt. Als ze niet aan de schakelaar aangesloten zitten - dus los hangen - staat er dan op allebei stroom?

Ik waardeer alle hulp en natuurlijk weet ik dat je niet lukraak dingen moet doen. Ik weet waar de bruine draden normaal gesproken voor staan. Maar de verwarring is inderdaad dat er op allebei de bruine draden spanning staat.

Het klopt inderdaad dat als ze los hangen er stroom op staat. Daarnaast vind ik de zwart/witte draad vreemd, dat lijkt een soort ringleiding te zijn die meerdere contactpunten aan elkaar verbind.

Het is frustrerend om dan te horen dat je er maar vanaf moet blijven. Maar goed misschien was de reactie te kort door de bocht richting Rocodamelshekima.

Dat van die ringleiding begrijp ik niet helemaal. De zwarte draad met witte bies die op de (oude) schakelaar zit aangesloten, daar kan alleen stroom op komen te staan als de schakelaar aan staat. Dus dan zouden die lampen in die andere ruimten het altijd alleen doen als deze schakelaar aan staat?

Ja die zwarte draad (schakeldraad) zou alleen op de verlichting in kamer 1 moeten werken, maar als die niet is aangesloten dan doen kamer 2, 3 en 4 het ook niet.

Ik ga terug naar de originele installateur die de woning aangelegd heeft voor een nadere uitleg. Op mijn vraag bij een andere installateur kreeg ik te horen dat het vreemd was dat er op de 2 bruine draden stroom stond en werd de term “ringleiding” genoemd.

Conclusie: eerst maar eens bij de originele installateur informeren. Wellicht word het dan meer duidelijk. Dank jullie wel voor nu.

1 Like

Maar als die schakeldraad wel is aangesloten, maar de schakelaar staat uit, dan kun je die lampen op die andere kamers dus wél bedienen?
Ik zou het logisch vinden als op 1 van die 2 bruine draden geen stroom zou staan als ze los hangen. Als er op allebei stroom staat, zou ik er 1 van de 1 afdoppen (maar ook uitzoeken waar ze vandaan komen, zoals Roy zegt, het is prettig te weten hoe e.e.a. in elkaar steekt in je huis).

Klopt Jo_San, de schakeldraad is aangesloten op de schakelaar en de schakelaar staat uit, dan doen de overige lampen het wel. Haal ik de schakeldraad eraf dan werken alle kamers niet meer.

Tevens klopt het dat het vreemd is dat er op 2 bruine stroom staat, terwijl op 1 geen stroom zou moeten staan.

Voor nu een mooie uitdaging, eerst uitzoeken hoe het loopt en dan de volgende stap naar de Fibaro Switch 2.

Goed weekend allen gewenst!

Dat kan kloppen (en omdat ze zijn doorgelust op de schakelaar lijkt het daar ook wel op), maar het zou wel zéér ongebruikelijk zijn. Zo ongeveer het enige land waar ze nog regelmatig ringleidingen gebruiken voor stroom is het VK.

Dankjewel Robert voor je reactie. Ik zal eens goed navragen wat ze nu precies bij ons hebben gedaan want uit de tekening wordt het niet duidelijk

Dus zodra de bruine draden los zijn werkt er niets .
Hebt jij de spanning gemeten of gewoon met een Indicatie gezien.
En blijft deze constant aanwezig ook na een halfuur.

1 Like

Ja precies, ik had even gemist dat er in de eerste post staat dat er op beide bruine draden 220v staat, maar niet dat dat ook daadwerkelijk gemeten is.

Bedankt mannen (Rob & Robert), ik heb inmiddels mijn installateur van de woning gevraagd (Van Hees Elektrotechniek) hoe het precies zit met de elektra. Aangezien die branche het op dit moment erg druk heeft weet ik niet of ik snel antwoord krijg. Aanstaande donderdagmiddag zal ik de schakelaar er nog eens afhalen en nogmaals doormeten en de juiste waardes eens hier neer zetten. Wellicht geeft dat wat beter inzicht. Ik heb het in ieder geval met een voltmeter gemeten en niet met een indicator. Helaas toen niet de waardes opgeschreven (snuggere dus :slight_smile: ) Wordt vervolgd na donderdag dus!

Update / opgelost

Goedemorgen, gistermiddag heb ik de schakelaar opnieuw bekeken en uit elkaar gehaald. Met een volt-meter in de hand ben ik eruit gekomen en werkt het nu.

Wat was er aan de hand:
Uit de inbouwdoos kwamen 4 draden te weten: 2 bruine draden, 1 zwart met witte bies en een blauwe draad.

Boven deze doos zat nog een inbouwdoos van de andere schakelaar. Dit was ook gelijk het probleem. Één bruine draad voedt de schakelaar, de andere bruine draad lust door naar de volgende schakelaar. De zwart met witte bies draad is de schakeldraad.

Alleen als ik bij de lamp aan het plafond ga kijken is daar alleen een blauwe en een bruine draad aanwezig. Dus ergens onderweg is de zwart met witte bies draad veranderd in een bruine draad (bij de lamp)

Uieindelijk is het opgelost bij de Fibaro als volgt:
2 bruine draden met een lasklem gecombineerd, daarnaast 1 bruine draad naar de L (naast Q)
1 Bruine draad van L naar de schakelaar
1 Zwart met witte bies draad naar Q
1 nieuwe draad van S1 naar de schakelaar
1 nieuwe blauwe draad van de "blauwe"lasklem naar N

Het was even puzzelen, maar meten = weten en het werkt.

Dank @Jo_San, @Rocodamelshekima, @RoyWissenburg, @robertklep, @Rob_Renes voor de hulp. Fijn weekend allen alvast!

6 Likes

:+1:

1 Like