Fibaro Smart Implant met ( DS18B20 ) externe temperatuursensoren

Hi,

Wie kan mij op weg helpen met het volgende, ik zet mijn smart implant in om de temperatuur op 2 verschllende plekken te meten in mijn aquarium. nu werkte deze setup prima in home assistant maar ben sinds een aantal dagen overgestapt op de homey (pro).

Het probleem wat ik heb is dat hij wel prima de interne temperatuursensor uitleest maar de 2 externe sensoren niet. deze update homey ook niet. nu vermoed ik dat ik wellicht wat parameters zal moeten veranderen om de implant werkend te krijgen op de homey.

Wie o wie kan mij hiermee op weg helpen?!

Alvast bedankt!

Groet,
Arjan

1 Like

Ik krijg niet het idee dat externe temperatuursensoren ondersteunt worden door de Fibaro app.

Sorry my replay in English … I had the same problem, I had to re include the device with several attempts before have it reading the external sensors. Mind that the sensors must be connected before the inclusion in homey.

1 Like

Oke i can try that!
It seems that it find all the maximum number of external sensors (6 in total) but don’t give any readjngs except for the internal sensor from the module self.

I will post an update when ready :slight_smile:

Thanks

Ik begin stiekem ook een beetje dat gevoel te krijgen ja.
Ik ga nu eerst even een aantal keer proberen te koppelen kijken of dat toevallig helpt.

1 Like


Zo ziet hij er nu uit. Nu leest hij ook de interne sensor niet uit. Er lijkt dus wel variatie in te zitten. Kun je ook eens een screenshot maken van de geavanceerde instellingen?

Maaruh, als je hem toegevoegd hebt wacht je toch wel even totdat er een temperatuur veranderd he?
Kan soms wel even duren voordat hij een waarde laat zien. Zolang er niks veranderd laat hij ook niks zien

Nou het idee is dat ik de sensor uit het water haal waardoor temperatuur veranderd maar dan nog steeds geen resultaat. Ook is het gek dat de interne sensor nu niks meer aan geeft terwijl hij dat net wel nog deed

Device verwijderen via tools. Daarna nog een keer verwijderen via tools. Dan device reset to factory . Met alle sensoren (goed) aangesloten weer toevoegen. Groene led laat zien dat hij toegevoegd is. Daarna een range test uitvoeren volgens de manual.
En dat een paar keer proberen en tussendoor even wachten op een temperatuur update of de sensoren verwarmen om te kijken of ze updaten.

Helaas geen positief resultaat. Welke versie app heb je geïnstalleerd van fibaro? Ik v2.4.2. Wellicht dat daar nog iets in zit?

2.2.8
Ik heb alles op ouwe versies draaien, zelfs een homey op 3.1.0

Nog tips waar ik 2.2.8 kan vinden? ik ben wellicht nog niet zo handig met het vinden van specifieke softwareversies ik heb V2.2.10 gevonden via: https://github.com/athombv/com.fibaro/tree/feature/rgbw2
Maar deze werkt ook niet zoals ik gehoopt had. ik merk tijdens het pairen dat homey hem op den duur toegevoegd heeft en terug keert naar het startscherm en dat de smart implant dan nog een tijd geel blijft knipperen om uiteindelijk te eindigen met een groen licht.

Resultaat is dan: keurige meting van interne temp sensor maar verder geen waardes (geen spanningsmetingen en geen externe temp sensoren)

nu wilde ik even de zelfde situatie creëren die jij ook hebt om zo te zien of ik dan ook eindelijk een werkende situatie kan krijgen :slight_smile:

Hallo, ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb van alles geprobeerd, maar de externe sensoren geven geen waarde af. Ik heb inmiddels mijn tweede smart implant. De eerste gaf hetzelfde probleem; die heb ik teruggestuurd naar de leverancier en omgeruild voor een nieuwe. Helaas met de tweede gebeurt precies hetzelfde. Merkwaardig genoeg kreeg ik wel waarden van de 6 aangesloten temperatuursensoren toen ik het geheel in elkaar had gezet. Dit bleef zo voor enkele uren. Daarna viel de voedingspanning weg (mijn fout, ik gebruikte een batterij, maar die was snel leeg); bij opnieuw aansluiten gaf de smart implant geen waarden meer, behalve dan de interne temperatuur. Aangezien hij een paar uur goed werkte, sluit ik software problemen uit en ook de z-wave connectie is goed. Reset van de smart implant werkte niet en tig-keer installeren en verwijderen ook niet.

Heeft iemand al een idee wat je nog zou kunnen doen?

P.s. Ik heb nog een andere fibaro smart implant met 4 temperatuur sensoren in gebruik. Deze is op precies dezelfde manier aangesloten en werkt al maanden zonder fouten. Het moet dus ook goed kunnen gaan.

Ik ben terug gegaan naar Robbshop en hun gevraagd de smart implant is goed na te kijken waarom deze het met homey niet wil doen. (echt alles geprobeerd) uiteindelijk zijn hun erachter gekomen dat ze de module door hem aan een homecenter te koppelen konden herstellen. Dit was echt de enige oplossing voor deze module. Wellicht moet die module van jou hetzelfde ondergaan. Ik zou zeggen als je iemand kent met een homecenter of je kan het bij je leverancier laten doen zou ik dat zeker niet nalaten als ik jou was.

Hartelijk dank voor dit antwoord. Mijn smart implant komt ook van Robshop vandaan. Ik heb hen destijds ook ingelicht over het probleem, maar ze hebben mij alleen een nieuw exemplaar doorgestuurd. Goed om te lezen dat het probleem nu wel bekend is. Zo te zien is het een softeware probleem, dat te maken heeft met de paring van homey aan de smart implant. Zoals ik eerder schreef heb ik al eerder een dergelijke schakeling gemaakt die wel foutloos werkt. Kennelijk is het dus geen structureel probleem. Enfin, ik ga ook eens kijken wat ik met een homecenter kan doen. Mocht ik nog nieuwe ontdekkingen doen, dan laat ik dat uiteraard weten.

Ik heb precies hetzelfde momenteel.
Echter toen ik alles include (begin van het jaar) werkte alles, nu heb ik het nodig en worden de temperaturen niet geüpdate.
Na herstart van de homey heb ik even de actuele temperaturen.
Dat zelfde geld ook voor de qubino schakelaar met temp sensor.

Daarvoor zelfde hardware met domoticz nooit probleem gehad.

Hier ook net 4 DS18B20 sensoren op een Fibaro Smart Implant aangesloten. Alleen bij het pairen lijkt hij de waardes van de sensoren te lezen. Maar hij werkt ze niet bij :frowning:

Inmiddels opgelost!
Er moest een weerstandje bij, dat was mij niet helemaal duidelijk. Ik heb een 10k Ohm weerstand gebruikt, 4,7k Ohm werkte hier niet goed met 4 sensoren tegelijk aangesloten.
Meer info: [Tutorial] - Attaching DS18B20 temperature sensors to a Smart Implant - Tutorials and Guides - Smart Home Forum by FIBARO

Verder moest ik de Smart Implant eerst verwijderen en daarna weer opnieuw pairen (nadat zowel weerstandje als sensoren waren aangesloten). Sindsdien werkt het al een week stabiel.

Ik kwam ook nog wat berichten tegen over namaak sensoren die snel uitvallen, die doen het dan in hun geheel niet of werken maar een paar uur.

1 Like