Fibaro Z wave mesh netwerk maken

Fibaro apparaten met elkaar verbinden d.m.v.een z-wave plus mesh netwerk
Kan iemand me helpen hoe een z wave mech netwerk te maken tussen 2 fibaro apparaten.
Ik heb een beweging melder en deur sensor.
Het probleem is dat 1 van beide sensoren te ver van mijn homey staat.
Ik begrijp dat je de sensoren met elkaar kan verbinden in een mesh netwerk.
weet iemand hoe dit moet?
gr.

Hier heeft de gebruiker weinig controlle over en word door de apparaten, zelf geregeld aan de hand van een intern tabel, ook wel het buren tabel (neighboring Table) waar alle zwave devices in staan die in direct bereik zijn.

Het enige wat je kan doen kwa eigen controlle is die tabel laten legen en opnieuw laten op opbouwen.
Dit doe je op de developer pagina’s, zwave, en dan achter elke apparaat (powered) op de menu knop achter aan te klikken en op “heal” te klikken

Ik ga er even van uit dat beide apparaten op een batterij werken, dan kan dat sowieso niet. Je moet minstens één apparaat op stroom hebben, bv een powerplug of een z-wave repeater, om überhaupt een mesh te kunnen bouwen.
Zoals Caseda al aangeeft heb je daar zelf vrij weinig invloed op.

Ik had inderdaad al iets gelezen dat je een device moet hebben wat op 220 werkt.
Vandaag krijg ik een powerplug binnen.
Ik begrijp dat het dan wel mogelijk is om een mesh te bouwen.
Hoe werkt dit dan?

Dat heeft @Caseda je al verteld:

Ik snap niet goed hoe ik de heal procedure moet uitvoeren.
Is mogelijk dit in stappen uit te leggen hoe ik dit moet doen?
Developer pagine : Bedoel je dan bij geavanceerde instellingen van het betreffende divice
De menu knop achteraan heal kan ik daar niet vinden.(waar zit die precies)

En dan lekker batterij gevoede devices gaan healen?

ik ken dit menu helemaal niet?
Hoe kom je daar via internet?

Rustuuuuuchhhh, niet iedereen is even handig met de compluter :wink:

Sorry thx!
Als ik heal uitvoer krijg ik melding : request neighbour update failed.
wat dan te doen.


Ik heb de sensoren langs mijn homey gelgd en hij herkend ze niet.
zien jullie iets vreemds?

1 Like

En wat betekende de regels met unknown node?

Zooo handig, die search functie: Search results for 'unknown node' - Homey Community Forum

1 Like

Wat ook een manier is om een nieuw netwerk op te bouwen is de Homey minimaal 10 min (ik doe altijd een kwartier voor de zekerheid) van de stroom af te halen.

Wat ik begrepen heb checken de nodes elke 10 min hun verbinding. Mocht die gebroken zijn zoeken ze een andere route.


Bedankt voor de info uiteindelijk is het gelukt!!
Wat ik niet begrijp is waarom 2 sensoren offline blijven staan.
Als 3 x B button indruk komen ze ff online en dan gaan ze weer offline.
zover ik weet heb ik bij de sensoren die nu wel online niets extra’s / anders gedaan bij het installeren en deze blijven wel online.
Op het forum heb ik niet niet echt een oplossing kunnen vinden.

omdat batterij sensoren 99,5% van de tijd slapen om batterijen te besparen, dan is zoon sensor dus “offline”, is dus gewoon de goede werking.

Waarom is sensor met node 12 niet offline dat is dezelfde sensor als node 17
Zover ik weet heeft hij dezelfde instellingen (of is daar iets anders ingesteld?)

Wat ik eigenlijk ook niet snap, als de sensor offline is hoe hij kan hij dan kan werken?

Nog een ander vraagje
ik heb nu een stroom gevoede tussen stekker gebruikt van Fibaro om het Z-wave netwerk te verbeteren omdat ik alles van fibaro heb.
Kun je ook een ander merk tussen stekker gebruiken (goedkoper) om met het z-wave netwerk te verbeteren.
Of werkt dat alleen met hetzelfde merk sensoren?

Voor mij is het allemaal vrij nieuw.
Maar begin het steeds beter te begrijpen.
De communicatie op dit forum werkt echt fantastisch!!!
Er zullen misschien voor jullie gevoel noch wel meer domme vragen komen maar ik doe mijn best.
Vind het eerlijk gezegd moeilijker dan verwacht het werken met homey.
Nogmaals Dank!!!

1 Like