Fibaro/Z-wave probleem (unsecure include)

Dat is correct

Ik zie overigens dat mijn flows ook wel vreemd aan het doen zijn sinds kort, de flow waarmee ik al mijn verlichting uitdoe wordt sinds kort 2x precies gelijktijdig uitgevoerd volgens de log. Dat kan ook nog wel wat verstoring veroorzaken.

Gisteren een heleboel flows opnieuw aangemaakt met vertragingen en dubbel uitvoeren na afloop. Overdag testen gaat goed, maar 's avonds als ik hem daadwerkelijk wil gebruiken is het toch weer in dit geval een Double Switch die niet uitgaat (en wel aangeeft dat ie uit is). Maar dat had ook een dimmer kunnen zijn. Valt geen pijl meer op te trekken.

Ik ga aan de hand van jullie berichten uitvogelen hoe ik dat unsecure moet gaan doen. Ik vind het echt van de zotte dat dat moet, maar ik begin er na een hele optimistische startperiode nu echt tabak van te krijgen…

Ik snap je frustratie helemaal. Ik heb onlangs voor het zelfde probleem gestaan en toch doorgezet. Nu kan ik zeggen dat het de moeite waard was. Tevens kan ik je vertellen dat ik met domotics en de veraplus dezelfde problemen had icm fibaro dimmers.

Ja ik denk ook dat dat de enige echte oplossing is. Helaas is het merendeel van de acties toch nog wat abracadabra voor mij, ik moet echt even precies op een rijtje zetten welke stappen ik moet nemen voordat ik er aan ga beginnen.

In grote lijnen
1- download de aangepaste versie van de fibaro app van github: https://github.com/lvanderree/com.fibaro/releases/tag/insecure (link aangepast nav onderstaande post)
2-installeer de aangepaste app via cli:
[HOW TO] CLI install method
3-exclude een fibaro module (bestaande flows waar deze module in zit raken defect)
4-include de fibaro module opnieuw dit gaat nu insecure
5-herstel de flows
6-herhaal stap 3 tm 5 voor alle gewenste fibaro modules
7-installeer de fibaro app opnieuw op de normale wijze uit de ‘homey app store’ om in de toekomst updates te blijven ontvangen. (ik meen dat deze direct over de aangepaste versie kan worden geïnstalleerd wellicht kan iemand dat nog even bevestigen)
nb de modules blijven insecure zolang je ze niet opnieuw include. Wil je later een nieuwe module toevoegen dan de stappen herhalen voor de nieuw te includen module.

1 Like

Bedankt voor de samenvatting die ik ook wou geven, maar door een dom netwerk probleem kom ik niet bij het forum. Enkel via ipv6 via mijn mobiel zo blijkt.

Kleine toevoeging is dat ik een release van de change gemaakt heb, zodat de versie makkelijker te downloaden is https://github.com/lvanderree/com.fibaro/releases/tag/insecure

Succes

1 Like

Dank jullie beiden voor de input, dat moet zo vast gaan lukken als ik er even goed voor ga zitten.

Even nog voor mijn begrip, de aangepaste versie vervangt eerst de “officiele” versie, en na het includen vervangt de originele weer de aangepaste? Of draait de aangepaste app naast de originele?

Klopt, ik heb de aanpassingen zo gemaakt dat je daarna de originele weer kan installeren die deze aangepaste versie kan vervangen. De aanpassingen zijn puur voor het includen

Met veel dank aan jullie duidelijke uitleg en motivatie is het me gelukt de aangepaste app te installeren en inmiddels 2 dimmers te excluden en opnieuw includen!
Ik ga alle Fibaro dimmers, switches en double switches van het weekend doen, met de Homey aan een verlengsnoer om overal dichtbij te komen. Vergt denk ik wel even wat tijd om alle settings en flows weer in te stellen.

1 Like

Goed om te lezen dat het gelukt is. Let er bij de overige apparaten op (wat het ook voor een module is) dat je in homey de initiatie start als dimmer2, ik heb namelijk niet alles gepatched, maar ik verwacht dat na de include het apparaat vanzelf goed wordt geïnitieerd als het daadwerkelijke ding, maar dan is die inmiddels al wel insecure.

In de geavanceerde instellingen van je dimmer/switch kan je checken of het gelukt is. Er moet dan een kruisje staan bij beveiligd. Geen vinkje

Je kan hiervoor ook een usb powerbank gebruiken. (Als je die hebt)

1 Like

Net even gecheckt met de Double Switch en dat werkt inderdaad zo! Aanmelden als nieuwe dimmer 2 levert een insecure toegevoegde double switch op.

Ja, kruisjes bij beveiligd

Dat is inderdaad nog wat handiger dan een verlengsnoer, dank voor de tip!

Zojuist alle overige Fibaro modules excluded en opnieuw included, 15 stuks in totaal. Dat lukte in het hele huis zonder de Homey van zijn plaats (die staat in een kast) te halen. Daar stond ik van te kijken, aangezien ik altijd heb begrepen dat die dicht bij moest zijn.

Nu moet ik alle flows aan gaan passen en dus meteen een volgende vraag: wat is nu ze unsecure zijn de meest ideale manier om ze in een flow te schakelen? Met “”->“zet alle lampen uit”? Of toch per module apart, al dan niet met vertraging er tussen?

Ik doe ze nu via “zet alle” uit, en werkt nu prima. Zou daarmee sowieso beginnen is een stuk simpeler, per module met vertaging kan je altijd nog doen

Dat klopt. Er word nu geen beveiligde verbinding opgezet. Als je hem beveiligd include dan word dat op een laag zender vermogen een handshake gedaan zodat er niet “meegeluisterd” kan worden. Vandaar dat je hem dan dichtbij moet houden.

Wat je zelf wilt. Vertraging is niet nodig. Bij mij reageren alle lampen gelijk.
Je kan ook de Groupe app gebruiken

Ik ga dit ook eens proberen, ik heb maar 2 dimmers van Fibaro, de Switches zijn verder allemaal al insecure.
Is dit een Fibaro probleem, ik heb namelijk 2
Aeotec Z-wave Plus Range Extender die ook secure zijn. Geeft dit dan dezelfde problemen?

Waarschijnlijk niet. Mijn vermoeden is dat de fibaro modules de data stroom niet aan kunnen. Bij unsecure word er veel minder data verzonden.

Goeie tip, ga ik onthouden!

Blijkbaar is er een makkelijkere manier om Fibaro devices unsecure te includen middels de originele Fibaro app, namelijk het includen starten als het toevoegen van een Walli Switch. Zelf nog niet geprobeerd overigens, maar de tip komt van gebruiker @Osorkon : Z-Wave Geräte unsecure inkludieren