Fibaro/Z-wave probleem (unsecure include)

Ik ben erg benieuwd hoe het nu gaat? Draad het nog steeds stabiel?

En of het ook werkt voor Double Switch 2, want ik heb de laatste tijd vooral een issue met 1 van de 2 schakelaars op een double switch 2… de dimmers gaan eigenlijk heel goed de laatste tijd (afkloppen)

Het draait super stabiel! Kan nu echt weer blij zijn met Homey :smiley:
Het drukken op de knop en het aangaan van de lampen zitten maar een paar milliseconden tussen. Zo snel heeft het bij mij nog NOOIT gewerkt.

Ik heb inmiddels de “standaard” app weer ge-installeert uit de app store zodat ik weer automatisch updates ontvang. De dimmers blijven dan gewoon unsecure
Ik kijk het nog een paar dagen aan en als het zo blijft zoals het nu is zal ik dit ook even naar Athom communiceren.

Grote kans van.
Er is op monet een vork op github met een fibaro app verrsie waarbij je een aantal Fibaro modeles unsecure kan include.
Oa de FGS-213 staat daar tussen. Helaas mijn Dimmers 2 niet waardoor ik de app zelf heb aan moeten passen.

Aangezien de devolpers van de Fibaro app experimenteren met het unsecure toevoegen van modules, vermoed ik dat er meer problemen zijn.

2 Likes

Ik kijk het nog een paar dagen aan en als het zo blijft zoals het nu is zal ik dit ook even naar Athom communiceren.

Hoor graag terug van je. Het unsecure toevoegen van dimmer modules is een beetje boven mijn kunnen. Zou super zijn als dit door Athom wordt aangepast als een mogelijkheid.

Ben blij te horen dat er eindelijk een oplossing is die blijft werken. Wel erg eigenlijk dat dit niet door Athom/Fibaro opgelost kon worden. (niet verkeerd bedoeld Tasz :slight_smile:)
Ben superblij dat je het gevonden hebt, zal dit weekend ook jouw manier volgen.
Dus alle toestellen moeten terug verwijderd worden uit zwave?
Het lukt ook niet met de app of Homey te herstarten? (na de aanpassingen in de broncode)

Nogmaals bedankt :wink:

Hey mensen,

Ik heb sinds een tijdje ook problemen met mijn Fibaro’s en Homey. Maar ietsje anders dan jullie zeggen. Namelijk dit, als we bijv een lamp hebben uitgezet met de muurswitch, dan geeft de homey app soms gewoon nog aan dat ie aanstaat, terwijl ie dus uit staat, niet echt handig dus :-S

Lijkt dit op jullie probleem? Ik heb 't vermoeden dat dit ook opgelost wordt als jullie probleem ook opgelost is :stuck_out_tongue:

Dat is hetzelfde probleem als ik heb inderdaad. Aanblijven terwijl Homey zegt dat ie uit is en andersom.

Je hebt inderdaad helaas wel wat kennis nodig.
Nu moet er uitgezocht worden waarom een beveiligde verbinding niet werkt met de dimmers. Dat het unsecure toevoegen het werkbaar maakt is natuurlijk nog niet DE oplossing.
Maar hopelijk kan Athom hier verder mee en komt er dan een definitieve oplossing voorm iedereen

Ik had dit probleem niet. Opzich werd de status van de dimmers altijd wel goed doorgeven.
Wat natuurlijk niets zegt dat het unsecure include voor jou ook de oplossing kan zijn.
Ik zou zeggen, ga het proberen :wink:

Ze moeten inderdaad eerst verwijderd worden om ze vervolgens weer opnieuw te verbinden.
Herstarten heeft geen zin.

1 Like

Top @Tasz,

ik heb gisteren een alternatieve fork gemaakt feature/insecure gebaseerd op de alpha branch, aangezien de crashgh/com.fibaro commit wel erg veel wijzigingen mbt unsecure maakt, waardoor er een alternatieve fibaro app ontstaat en de apparaten die daarmee gepaired worden nooit meer met de originele app kunnen worden aangestuurd.

Het enige wat ik gedaan heb tov de originele code is in de drivers die ik nodig had de regel

"includeSecure": false,

toegevoegd, in de zwave properties (na productId, maar dat is eigenlijk niet belangrijk). Bijv in de file “drivers/FGD-212/driver.compose.json

Daarna heb ik “homey app install” gedraaid (waarna de app.json opnieuw wordt opgebouwd), en vervolgens het apparaat verwijderd, en opnieuw geinclude.
Je merkt dan inderdaad dat de apparaten een stuk sneller reageren. Dit merk je helemaal als je bijv. via een kaku afstandbediening via Homey je zwave lampen aan/uit zet, of via een flow alle lampen uit laat zetten. Ik vermoed dat dit ook de stabiliteit ten goede komt, en dus de status (aan/uit zijn) beter gesynced zal zijn.

Ik vermoed trouwens eigenlijk dat je maar 1 apparaat uit de Fibaro reeks hoeft te voorzien met de includeSecure:false eigenschap. Als je vervolgens andere type apparaten wilt includen, kies je gewoon voor de door jouw aangepaste module, aangezien het pairen dan unsecure geïnitieerd wordt en vervolgens pas geresolved wordt welk soort module het uberhaupt is, waarna de bijpassende driver wordt gezocht (echter is dan het includen al insecure gebeurd).

In ieder geval bedankt voor het opmerkingen en uitproberen en bij deze de bevestiging dat het bij mij ook een verbetering oplevert. Hopelijk komt Athom hiermee inderdaad verder, maar ik houdt het voorlopig bij insecure includen.

1 Like

Dit is afhankelijk van het type schakelaar, er zijn enkele (oudere?) types die dit probleem hebben, heb voor FGS-221 en FGS-212 een melding gemaakt bij Athom, als meer meldingen gedaan worden, zal het eerder opgelost worden, hoop ik.

Hey Jan,

Ja dat is precies wat wij ook hebben ja :-S

En pas sinds een tijdje. Geen idee welke schakelaars we hebben, zou ik moeten kijken of ik 't doosje nog heb
:yum:

grtz Boris

@Tasz Draait alles nog ok bij jou?
Als ik kijk op https://github.com/crashgh/com.fibaro/tree/92641bf59f55ac48bf6334bba461f90c050b3fa4 dan zie ik de Dimmer2 wel er tussen staan?
(of dit is al een update?)

dus m.a.w. gewoon deze github downloaden en installen?
devices verwijderen en opnieuw pairen en klaar is kees?

Nogmaals bedankt :slight_smile:
Hopelijk gaat het hier ook heel wat sneller dan dat het nu is, want voor zoveel geld mag het toch wel echt in orde zijn vind ik.

Ik kom van Domoticz op een Raspberry Pi en had daar alles in php geschreven in eigen scripts en werkte perfect . Ik had zin in een nieuwe uitdaging en ben naar Homey over gegaan, maar dit was tot nog toe een serieuze tegenvaller :frowning: (95% door het probleem dat jullie ook hebben/hadden)

De commit waar je naar wijst is de fork van @Tasz, daar zit de unsecure include patch in, maar mijn ervaring was dat de homey tools bij installatie de aanpassingen ongedaan maken omdat de bron bestanden niet aangepast zijn (enkel de build output).
Dus mocht het bij jou ook niet werken, bekijk dan mijn repo waarin ik het iets anders geïmplementeerd heb https://github.com/lvanderree/com.fibaro/tree/feature/insecure

Bij mij werkt het nu ook een stuk sneller en stabieler, zonder encryptie.

2 Likes

Hey, ok bedankt alvast.

Dus moet je dan alle zwave toestellen verwijderen? Of Reset ZWave netwerk?
Of enkel het zwave toestel die je “geupdate” hebt?

Bedankt

Om een zwave toestel unsecure te includen, moet je hem eerst excluden, dus via homey app en vervolgens instructies volgen (dat kan zowel met de athom-fibaro app, maar ook als je de fork hebt geïnstalleerd).

Als je de fork hebt geinstalleerd kan je het toestel opnieuw includen, zodat hij unsecure wordt geinstalleerd.

Met mijn fork kan je als het goed is daarna ook weer de originele athom-fibaro app installeren, aangezien het toestel dan voor altijd unsecure blijft (tot je hem ooit opnieuw include).

1 Like

Dankjewel @Tasz en @LvanderRee voor de door jullie gedeelde info (naast de andere forumleden die hier ook mee bezig zijn geweest).

Jullie heldere informatie was uitgebreid genoeg om het aan te durven Fibaro Dimmer 2’s te bestellen ondanks de hier gemelde problemen.

Ik heb de fork van LvandrRee geinstalleeerd volgen de al eerder genoemde [HOWTO] CLI install method geinstalleerd en vervolgens mijn gloednieuwe devices een voor een geinstalleerd.

De instructies waren duidelijk, enige (niet aan dit topic gerelateerd) probleemje waar ik tegenaan liep was dat de Fibaro Dimmer 2 standaard voor een “pulsdrukker” geconfigureerd staat en ik de “tuimelschakelaar” stand nodig had.

Uit mijn ervaring werden in mijn geval hierdoor sommige drukken wel en sommige drukken niet gedetecteerd. Dit had tot gevolg dat ik in plaats van 3x drukken zoals de Fibaro app aangaf meerdere keren moest drukken (bij mij tot wel meer als 9x), net zo lang tot er in korte tijd genoeg “drukken” wel gedetecteerd waren. Dit gold zowel voor stap 1 als voor stap 2 van het toevoegen.

Ook handig om te weten: nadat de Fibaro Dimmer 2 net spanning heeft gekregen doet deze eerst een soort calibratie waarbij de aangesloten lamp even langzaam knippert en dan uit gaat. Het is raadzaam pas hierna te beginnen met het toevoegen van de dimmer aan je systeem.

Eenmaal toegevoegd heb ik als eerstvolgende stap de configuratie aangepast naar tuimelschakelaar waarna de lamp netjes op iedere klik reageert. Hierna heb ik de overige instellingen geconfigureerd naar wens. In mijn geval: een keer drukken = lamp aan op 30%, dubbelklik = lamp aan op 100%.

Verder ook nog een schakelaar geconfigureerd dat 3x klikken ervoor zorgt dat alles in huis uit gaat qua licht en geluid (alle lampen uit, TV uit, Sonos uit).

Ben er erg tevreden mee en zonder de in dit topic genoemde oplossingen inclusief instructies had ik waarschijnlijk niet deze dimmers aan durven schaffen maar was ik voor een ander merk gegaan en had ik bijv. ook die laatste “scene” selectie d.m.v. 3x klikken moeten missen.

Vandaar dat ik toch even mijn dankbaarheid wil uiten en mijn ervaring wil delen, zodat anderen hier wellicht meer mee geholpen zijn.

Mvg,

Joost.

4 Likes

Dag Joost,
kun je ons soms ook tonen/zeggen hoe je dit gedaan hebt door 3x klikken alles uit te laten gaan?
Ben hier ook geïnteresseerd in :slight_smile:Bedankt

Hey,
moet je dan ook eerst de originele Fibaro app verwijderen voordat ik jouw fork installeer?
alvast bedankt.

Ik denk dat mijn fork over het origineel gaat, als ware het een update.
Het 3x klikken kan je via flows (dimmer 2 scene) toepassen, bij geavanceerde instellingen van je device moet daarvoor “scene activation” aan staan, maar dat is standaard na pairen.

Kan het soms zijn dat niet alle Fibaro apparaten de optie staan hebben=>
includesecure=false;

Bv de Roller Shutter3 (FGR-223), als ik deze terug include, staat deze nog altijd secured en als ik dan kijken in de app.json zie ik deze optie nergens staan. is dit met een reden?