Fibaro/Z-wave probleem (unsecure include)

Hoi allemaal,

Ik zit momenteel met mijn handen in mijn haar met het volgende probleem.

Vorige week heb ik 7 maal een Fibaro dimmer 2 geïnstalleerd en 4 maal een Fibaro roller shutter 3
Deze zijn ter vervanging van mijn KNX systeem dus al deze modules hangen bij elkaar in mijn meterkast.
Het toevoegen aan Homey ging zonder enkel probleem.

Het manueel aan, uitzetten en dimmen van de dimmers gaat ook prima.

En nu het probleem,

Als ik een flow maak waar ik meer dan 1 dimmer aanstuur dan gaat het mis. 4 van de 5 keer gaan er 1 of 2 dimmers niet aan of na een hele lange vertraging
Dit is random en elke keer een andere dimmer.
Soms gaan wel alle dimmers aan maar meestal hapert er wel 1 of 2

Als ik daarna manueel de dimmer aan zet gaat de dimmer wel gewoon aan.

Wat heb ik al allemaal geprobeerd

-delay gezet tussen de kaartjes (zie plaatje hierboven)
-homey op verschillende plaatsen in huis gezet, ook in de meterkast 10 cm van de dimmers
-Alle apps uitgeschakeld behalve de Fibaro app
-Homey meerdere malen reboot (ook 15 min gewacht)
-De dimmers een HEAL command gegeven
-Flow gemaakt met 1 dimmer, Dat werkt dan weer prima zolang het er maar 1 is
-Flow gemaakt met 2 dimmers, dan gaat het mis
-Scene activation uitgezet. Toen leek het heel even opgelost, maar helaas

Het probleem doet zich voor als

-Er een flow gestart word waarin meer dan fibaro 2 dimmers worden aangestuurd
-En GROUP word geschakeld met meerdere fibaro dimmers
-Een commando word gegeven via google home, Bijv “licht aan”

Ik dacht natuurlijk eerst aan een ontvangst probleem maar aangezien ik de lampen manueel gewoon kan schakelen lijkt dit niet de oorzaak te zijn.
Ik heb ook Z-wave scene schakelaars die door het hele huis prima werken

Alle zigbee apparaten (15 stuks) doen het allemaal wel perfect.

Ik heb best lang 1 fibaro dimmer gehad om te testen of dit wat is. Nu de beslissing genomen om er 6 bij te kopen en het werkt dus niet.

Wie weet raad?

Misschien een idee om tussen elke regel 1 seconde delay te maken?

Dus…

Kan je wel lullig gaan doen… Maar niet tussen elk kaartje zit een seconde en daar doelde ik op… Dut tussen ieder kaartje een delay…

en wat staat er onder de rode driehoekjes?
image

Als je de vertraging invoert, is het handig om dit voor ieder kaartje te doen. @Rocodamelshekima is het niet zo dat vertraging 2 sec en het volgende kaartje ook 2 sec, betekent dat deze op hetzelfde moment gaan en dat de juiste manier van een vertraging opvoeren van elke keer een seconde is 1sec, 2sec, 3sec, 4sec, 5sec etc etc

Correct!

Precies dat…

Waarom zeg je dat dan niet in je eerste reactie? Tussen elke regel 1 seconde delay maken of gewoon vertellen wat Marcel zegt ? En dan nu zeggen dat je dat ook bedoelde, een beetje duidelijkheid is wel leuk hier.

1 Like

Rustig jongens :wink:

Alvast iedereen bedankt voor het mee denken.

Ik heb nu het volgende geprobeerd, eerst elk kaartje 1 sec vertraging gegeven. (Dus 0,1,2,3,4,5,6)

Helaas werkt niet :frowning_face:

Toen elk kaartje 2 sec (Dus 0,2,4,6,8,10,12)

Stuk of 20x getest en geen fout meer.

Dit werkt maarrrrrrr het duurt nu wel 12 sec voordat al mijn lichten aan staan. En via google home werkt dit ook niet als ik zeg “licht aan”
Maar ik ben nu wel weer een stapje verder.

Ik zou zelf denken dat het een software dingetje is. Of in Homey (app) of Fibaro firmware.
Ik ben nog wel vergeten te zeggen dat mijn Homey op 2.2.0-rc7 draait.

Ik overweeg toch om melding te maken aan Athom.
Of hebben jullie nog een laatste idee?

Goed idee!

Ja. Zou je de stekker eens uit Homey kunnen trekken en hem pas na 11,2 minuten weer terug stoppen. Dan 11,2 minuten wachten en dan die flow runnen met (Dus 0,1,2,3,4,5,6)
En dan kijken wat er gebeurd?

Gedaan…helaas gelijk fout :weary:

Overigens zit ik nu even te testen in de flow editor op de laptop en niet in de telefoon app.
Nu zie ik dat de flow editor iets meer info geeft

Aantekening%202019-06-14%20231045

Dit zie je dus niet in de app

1 Like

Ik heb ook het gevoel dat er iets nog niet helemaal goed zit in de z-wave communicatie tussen Homey en Fibaro dimmers. Ik merk het ook als er meerdere lampen tegelijk worden benaderd (bijv. bij zet alle lampen uit), waarbij er lampen niet naar de nieuwe situatie gaan terwijl ze op individuele opdrachten wel altijd reageren.

Bij mij is dan echter de state in Homey wel bijgewerkt (bijv. naar uit, terwijl de lamp nog brand), lamp dan nogmaals aan/uit zetten werk daarna wel gelijk.

Je kan nog kijken of je hier misschien iets kan vinden: https://developer.athom.com/tools/zwave ik zie dat er sommige dimmers een fout percentage van 1% en 2% hebben, maar verklaren kan ik dat ook niet. De dimmers met hoger fout percentage zijn vaak zonder tussenliggende nodes verbonden met Homey, welke ook dicht in de buurt staat. Healen van nodes heeft ook nog geen verbetering opgeleverd, maar op zich ziet de topologie er ook goed uit, en paden met tussenliggende nodes zorgen ook niet voor hoger uitval verschijnsel.

Dat gevoel heb ik ook.
Kreeg vandaag het volgende mailtje van Fibaro

Hello,

This is a problem on a gateway.

It is the gateway responsibility to send the correct commands to Dimmer 2 devices.

Please double check with Homee support.
Pozdrawiam/Kind regards,

Piotr Wardęcki
Tech Support

support@fibaro.com
+48 618 801 000
+44 845 154 2852
+33 970 733 545

Uiteraard heb ik dit doorgespeeld naar Athom. Hopelijk komt er snel een oplossing
Misschien een idee dat jij ook melding maakt. Hoe meer meldingen hoe groter de kans dat het snel opgepikt word door Athom.

Overigens heb ik nu een paar dagen het aan en uit zetten met de "2sec"flow en tot nu toe geen één keer een fout.
Tijdelijk werkt dit wel maar het duurt nu 12 sec voordat alles aan,uit of van dim niveau is veranderd.
Buiten het feit dat het heel veel programmeer werk is met het maken van flows

Op dit moment is mijn Fibaro Roller Shutter 3 gestopt met werken waar deze altijd goed heeft gewerkt. In Homey Developer was er nu opeens een fout percentage van 1%. Na verwijderen van de Roller Shutter krijg ik deze niet meer toegevoegd.

De melding ‘can’t find Z-Wave device’ komt continu op. Als je vervolgens een nieuwe poging waagt dan krijg ik de melding ‘device already added’. Hoe kan een device nou toegevoegd zijn als deze in eerste instantie niet gevonden kan worden tijdens het toevoegen? :man_shrugging:t4:

Ik heb Homey nu ff 15 min van stroom gehad en nog maar eens proberen. Ik heb verder ook geen idee wat te doen. Als t niet werkt ga ik support een mail sturen.

Heb mijn Homey naar de begane grond gehaald in de woonkeuken en Homey praktisch tegen de Fibaro 3 switch aangehouden tijdens het toevoegen.

Dit is gelukt. De overige keren was dit overigens niet nodig. De Homey staat bij ons op de 1e verdieping en dat heeft nog niet tot eerdere issues geleid voor de devices op de begane grond (o.a. NEO PIR V2, Sonos, Hue lampen, Aqara devices)

Geüpdate naar 2.3.0 rc2. Helaas bied dit nog geen oplossing :disappointed:

Ik heb mail terug van Athom,

Daarin staat:

Het is zeer waarschijnlijk dat een van je Z-Wave module of een van de apparaten die de signalen doorgeeft overbelast is bij het aansturen van de waardes om te dimmen (dit zijn langere waardes als aan/uit).

Dit is natuurlijk onzin want
1 het is radom elke keer een andere module en ook bij modules die direct aan Homey zijn gekoppeld
2 het probleem doet zich ook voor bij het aan/uit commando
3 mijn Fibaro chutter3 modules kan je wel tegelijkertijd aansturen
4 Fibaro heeft bevestigd dat er iets met het aansturen verkeerd gaat.

In de mail kreeg ik de tip om een vertraging tussen de kaartjes in te stellen. Als ze mij mailtje goed gelezen hadden wisten ze dat ik dat allang gedaan had :face_with_monocle:

Ook stond er in de mail als ik de vertragingen slim instel kan het er zelfs mooi uit zien.
12 sec totdat al mijn lampen aan staan is niet echt mooi te noemen :woozy_face:

Dit is natuurlijk geen oplossing.

Word vervolgd

@Tasz zijn de problemen bij jou al opgelost? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem. De Fibaro dimmer 2 schakelt soms niet, of hij reageert erg laat. Via de schakelaar werkt het wel gewoon goed.

De fibaro dimmer 2 werkt al ruim een jaar perfect, de problemen zijn van de laatste tijd.

Homey draait nu op 2.5.1

Nope, nog geen oplossing helaas :disappointed:

Begint nu best wel vervelend te worden. Als ik het licht uit doe moet ik blijven wachten om te controleren of alles uit is aangezien dit niet altijd het geval is.
Niet echt iets wat ik voor ogen had bij een “slim” huis.