Fibaro/Z-wave probleem (unsecure include)

Damens en heren, ik denk na bijna 7 maanden ergernis de oplossing te hebben gevonden!! :partying_face:

Ik zal bij het begin beginnen, ik kwam op het idee nadat ik bij toeval op een topic stuite (weet niet meer welke) waarbij iemand vertelde dat hij al zijn z-wave devices unsecure had ge-paired.
Hij beweerde dat daardoor zijn hele z-wave netwerk veel sneller reageerde omdat er veel minder data verstuurd hoeft te worden.

Ik dacht gelijk, dat moet ik ook proberen. Echter de fibaro dimmer 2 modules heeft geen instelling om group 1 unsecure te pairen met Homey.
Group 1 kan je allen unsecure instellen als dit vanuit de hub geregeld word. Homey in dit geval

Dit was best een uitdaging aangezien de Fibaro Homey app dit niet ondersteund.

Maar naar lang zoeken heb ik de oplossing gevonden.
Je moet de volgende regel toevoegen aan de broncode van de dimmer 2 driver
includeSecure": false,

Hoe dit moet kan je allemaal in dit draadje lezen

Ik heb hiervoor de alpha versie van de fibaro app gebruikt van Github [2.2.8]

Toen dat allemaal gelukt is en de app handmatig is ge-installeert, heb ik al mijn dimmers verwijdert en dus weer “unsecure” toegevoegd aan Homey.

En tadaaaaa… alles werkt. :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face:
En hoe…
Alle dimmers gaan nu tegelijk aan en uit en ook het dimmen gaat nu perfect met bijna geen vertraging meer.

Uiteindelijk was het wel een avondje werk want alle flows waar mijn dimmers inzitten moesten worden hersteld.

Nu een weekje laten draaien en hopen dat het blijft werken :crossed_fingers:t2:

4 Likes