Flow enkel starten als andere flow geactiveerd is

Hey,

Vandaag probeerde ik, naar mijn gevoel, een vrij simpele flow te maken. Maar helaas doet hij niet wat ik had verwacht. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Wat wil ik bereiken? Een aantal lampen in de woonkamer gaan automatisch aan als de zon ondergaat. Dat werkt allemaal prima met een flow “Zonsondergang lampen begane grond”. Nu wil ik een extra lamp automatisch aan laten zetten als er ook beweging is op de begane grond als deze flow is geactiveerd.

Ik dacht aan het volgende:
When: De bewegingsmelder gaat aan.
And: Flow “Zonsondergang lampen begane grond” is ingeschakeld.
Then: Vloerlamp 2, zet aan.

De lamp gaat automatisch aan als er beweging is. Ook als de flow “Zonsondergang lampen begane grond” niet is ingeschakeld. Bijvoorbeeld midden op de dag. Wat gaat hier precies fout?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Maar “ook als hij niet is ingeschakeld”?
Doe je hem ook ergens uitschakelen dan?
Er is een verschil tussen activeren en inschakelen namelijk!

Je zou ook in de AND kolom de logische variabele kunnen meenemen “is kleiner dan” dan als waarde de helderheid van een lux sensor kunnen nemen.

Of als beweging, en lampen woonkamer zijn aan, en het is na zonsondergang, dan extra lamp aan.

Laat de “Zonsondergang lampen begane grond” flow een variabele “zonsondergang” naar TRUE zetten.
Dan de flow maken:
Als beweging gedetecteerd EN zonsondergang = true DAN zet vloerlamp 2 aan.

Wel ook nog ergens een flow maken die 's morgens op een bepaalde tijd (of via een waarde van je lux meter) de variable zonsondergang weer op FALSE zet.

Bedankt allemaal voor de reacties!

Zoals @Rocodamelshekima al aangeeft start de fout denk ik al met de interpretatie van flows inschakelen en activeren. Hier was ik me niet van bewust. Ik vind het lastig om een goede LUX waarde te koppelen, want hij hangt in een donkere hoek.

Ik ga me verder verdiepen in de Logica functionaliteit van Homey. Deze functie heb ik nog niet gebruikt in mijn flows en is voor mij nog onbekend terrein. Maar het klinkt wel als een goede oplossing. Ik ga er mee aan de slag!

1 Like

Wat betreft de Lux waarde, gewoon kijken wanneer je vindt dat het licht aan zou moeten gaan en dan even de Lux waarde uitlezen. Hou er bij het schakelen wel rekening mee dat wanneer het licht aangaat, de Lux waarde weer stijgt. Als je dan even stilstaat en het licht gaat uit, dan zou het kunnen dat hij bij bewegen niet meer aangaat omdat de Lux waarde nog te hoog is. Ik heb dat thuis opgelost door de eerste 5 seconden na het uitschakelen van de verlichting, de Lux waarde niet als voorwaarde mee te nemen. (wel zorgen dat je sensor de verandering in Lux waarde snel genoeg doorgeeft).