Flow garage lichten aan en huisdieren

Een tijdje geleden had ik een kat. Voor de kat had ik een kattenluik in de garagedeur. Indertijd had ik wat flows gemaakt die er zorg voor droegen dat het licht in de garage aan ging als er een persoon de garage in kwam. Het licht ging niet aan als alleen de kat de garage in kwam, tenzij er ook een persoon was. Dit werkte redelijk met behulp van deursensors en bewegingssensors. Helaas is zij niet meer en waren de flows niet meer nodig.

Sinds kort hebben wij weer een kat. Ook zij zal binnenkort gebruik maken van het kattenluik, ware het niet dat dat nog even op zich laat wachten omdat mevrouw de poes in allerijl een nestje kittens heeft geregeld.

Van het nestje(7 dagen oud) zullen wij er 1 houden. We zitten dus binnenkort met twee katten. Nu mijn vraag; ik wil dus dat het licht in de garage aan gaat als er een persoon de garage in gaat. Dat het licht aan blijft zolang die persoon in de garage is en na 90 sec. uitgaat als er geen persoon meer in de garage is. Het licht moet echter niet aan gaan als alleen één van de twee katten de garage in gaat, of in de garage gaat slapen.

De garage beschikt over drie toegangsdeuren. Op twee deuren zit een Neo deursensor en op 1 deur een Xiaomi deursensor. Tevens hangen er twee Philips hue bewegingssensoren en 1 Neo bewegingssensor. De lampen zijn 6 Philips hue lampen. Momenteel is er een kattenluik die door een magneet open en dicht kan. Omdat wij de katten laten chippen zal er een kattenluik geplaatst worden die op basis van deze chip open of dicht gaat.

Wie kan mij hiermee helpen. Ik weet dat het mogelijk is, maar het is (althans voor mij) ook een heel gepuzzel om het werkende te krijgen.

Kan je niet iets met die magneet op het luikje?
Er zijn genoeg deursensoren die homey ondersteund en die werken met een magneet.

Als de magneet op het luikje zit kan je aan beide zeiden een sensor plaasten en op die manier bepalen of er een kat binnen komt of naar buiten gaat…

Ik vermoed dat de afstand tot de magneet dan te groot is. Magneet hangt om de hals en komt globaal in het midden van het luik uit en vermoedelijk te ver van de sensor.

Dan kunnen we het kattenluikje dus vergeten en gewoon een licht flow maken met een timer.

Hier staat een leuk voorbeeld.

Dank je, maak idd al dankbaar gebruik van jou flow, maar in dit specifieke geval werkt dat niet. Ben nu aan het testen met een nieuwe flow die dat aan kan. Als het gaat werken zal ik hem hier delen. Zoals ik nu denk een flow die op basis van de drie bewegingssensoren het licht aan doen en een variabele vullen met deursensoren geactiveerd en een flow bewegingssensoren aan zet. Drie fliws voor de specifieke deursensoren, dat als die deursensor uit gaat en de andere twee sensoren ook uit zijn, dat de variabele deursensor geactiveerd op nee wordt gezet. Een flow bewegingssensoren aan dan timer dimmer lampen aan. En drie flows voor de drie bewegingssensoren dat indien het bewegingsalarm van een specifieke bewegingssensor uit gaat en de andere twee bewegingssensoren ook uit zijn dat de flow bewegingssensor weer wordt gedeactiveerd.

3 sensoren laten kijken kan gewoon hoor:
ALS beweging gemeld door een apparaat EN zone=garage DAN die het licht aan.

Thx, ja klopt idd en scheelt weer twee flows. Die had ik ook al, maar moet wel drie flows maken voor de drie bewegingssensoren indien ze uit gaan. Als bewegingssensor A geen beweging ziet zal die flow niet werken ondanjs dat sensor b en c uit zijn.

Ach. Beetje creatief prutsen en je komt een heel eind, toch? Ik heb wel zoiets draaien ergens, zal vanavond even kijken.

Ik ben gekomen tot 9 flows, de eerste testen zijn hoopvol. Tot nu toe werkt het. Verbeteringen of betere flows sta ik uiteraard open voor.

image

Maar met “een motion alarm ging aan” en “alle motion alarmen zijn uit in zone garage “ kan dat toch makkelijker?

Kan jij dat voor mij toelichten. Ik zie het nog niet.

Nou ik zie een hoop flows met ALS melder 1 uit gaat en melder 2 en 3 zijn uit.
Als melder 2 uit gaat en 1 en 3 zijn uit
Als melder 3 uit gaat en melder 1 en 2 zijn uit.
Kan allemaal met ALS motion sensor uit gaat EN zone is garage EN alle motionsensoren zijn uit DAN…
Kaartje “apparaten” gebruiken in de ALS en EN kolom.

Kijk dat helpt, gelijk vier flows minder. Deze had ik idd niet bedacht. Top.

1 Like