Flow is automatisch uitgeschakeld, aargh

Dag. Ik heb voor ons toeganshek een flow gemaakt die iedere 10 seconden checked of een zandloper nog loopt (vraag niet waarom dat iedere 10 seconden moet wat dat is nou eenmaal zo). Echter, Homey schakelt ivm performance denk ik, deze flow uit omdat deze te vaak word aangeroepen.

Maar dat wil ik niet… hoe is dit te tackelen?

Er zit een harde limiet op. Als dat af gaat vanwege de 5 sec instellingen, tja dan heb je weinig keuze dan te vertellen waarom die 5 sec en kijken of we iets kunnen bedenken om dat aan te passen.

Heb je ook een idee wat die harde limiet is? Is dat 10 seconden, 15, 20? En waarom zit die er überhaupt op, dat is toch mijn eigen keuze?

Maar ik zal later proberen te omschrijven waarom deze check iedere 5 seconden nodig is.

Die limiet is prima en moet er zeker niet af, het zit er op omdat de gemiddelde Homey gebruiker geen enkel benul van logica heeft. In het verleden toen dit er niet op zat werden Homey’s onbruikbaar als iemand een flow had gemaakt die uit zichzelf weer een andere of dezelfde flow aanriep waardoor het in een eindeloze flow-aanroep loop belande en de Homey niet meer reageerde omdat het overbelast werd door de loop.

Als je flow om deze reden word uitgeschakeld klopt er iets niet aan je flow en moet je 'm aanpassen. Simple as that

2 Likes

Misschien is het dan wel je eigen keuze, maar als daardoor Homey onbereikbaar wordt gaat iedereen wel klagen dat het een onding is en wordt support overstelpt met dit soort meldingen…
En vervolgens vraagt iedereen zich dan hardop af waarom dat stomme Athom daar niets tegen doet… :stuck_out_tongue:

2 Likes

Dan zou dát gedetecteerd moeten worden (dat zou zelfs statisch kunnen, als je een flow aanmaakt).

Nu is het systeem wel heel erg simpeltjes in elkaar gezet: als een flow meer dan X keer per minuut (of zo) wordt aangeroepen wordt ie stopgezet, óók als dat de bedoeling is. Plus dat het systeem bij sommige gebruikers (@Rocodamelshekima) ook flows uitzet die veel minder vaak worden aangeroepen.

Dat is correct @robertklep.

En dit is de trigger van die flow:

Oké, terug naar een oplossing voor jouw probleem. We kunnen het automatisch uitschakelen van een flow niet uhm… uitschakelen. Dus dan komt automatisch een vraag in me op.

Ja, die vraag. Als je hem niet wil beantwoorden is dat natuurlijk prima, maar als je vertelt wat je probeert te bereiken, kan er misschien een andere manier worden gevonden waarmee je wel bereikt wat je wil.

Dus: waarom moet je iedere 5 seconden weten of het hek open is? Kun je de situatie uitleggen?

Mijn vraag is idd ook waarom dat elke 5 seconden moet… Je wilt weten of een 1 geen 0 is geworden en visa versa.

Waarom dan niet triggeren op de verandering van deze variabele?

Maar als het zou werken zoals het moet ( meer dan 10x per seconde of meer dan 120x per minuut) dan zouden we toch wel iets iedere 5 seconde kunnen checken? Misschien wil hij wel iedere 5 seconde weten of het hek open gaat (vriendin komt aan) en zijn vrouw nog thuis is!

Dan snap ik de frustratie!

Maar even serieus. Ik denk dat dit een kwestie is van de juiste trigger bepalen. Wellicht zou het inderdaad moeten werken, maar het is duidelijk dat Homey in ieder geval nogal wordt belast. Als je dat kunt voorkomen door de juiste trigger te kiezen, waarom zou je dat niet doen?

Ik snap het maar leg het maar eens uit aan Jan en Annie. Een trigger op “elke 59 seconden” wordt uitgeschakeld omdat hij vaker triggered dan 10x per seconde. Dat snappen ze niet natuurlijk. Jeroen zegt dat de limiet prima is en dat vind ik ook. Maar dan hebben we het wel over de limiet van meer dan 10x per seconde. Ik heb ook triggers van 1x per 10 minuten die uitgeschakeld worden. Ik haal bv de waarde van mijn huidige stroomverbruik op uit de Homewizard via een http call. Ik doe dat safe door het “maar” 1x per 59 seconde te doen dacht ik. Maar toch wordt hij uitgeschakeld. Als Homey dit niet aan kan dan zullen de trigger kaartjes moeten verdwijnen. 1x per 5 seconde wordt uitgeschakeld maar ook 1x per 10 minuten. Beter dan de kaartjes weg halen?

Dag allen! Het heeft even geduurd maar kon niet zo 1, 2, 3 de tijd vinden om de situatie goed uit te leggen (inclusief screenshots), maar ik ga nu een serieuze poging wagen. Ik proef dat jullie staan te popelen om deze case op te lossen (zou fantastisch zijn, ik ben er na 1,5 jaar nog niet uit gekomen. There we go :slight_smile:

De situatie:
Ik heb een oprit met een hek. Dit hek kan automatisch open en dicht gaan. Het open gaan word aangestuurd door Doorbird, die verzorgd de trigger - https://www.doorbird.com. Doorbird is in Homey toegevoegd en functioneert prima.

Het hek doet er ongeveer 40 seconden over om vanuit een gesloten situatie naar een volledig open situatie te gaan. Daarna sluit het hek standaard na 1 minuut, dat is niet te wijzigen. Wanneer het hek binnen die ene minuut opnieuw getriggerd word, start een nieuwe minuut.

De flow waar het, in dit voorbeeld, om gaat is als volgt:

Indien ik op x-knop druk moet het hek open gaan en daarna 6 minuten (300 seconden) open blijven. Na de 6 minuten kan het hek weer automatisch dicht gaan.

Flow: “Hek open // 6 minuten”

Flow: “FL // Hek oprit openen” (FL = Flow)

Flow: “Hek check timer”

Ik snap dat deze check in Homey is ingebouwd uit performance redenen om de ‘jip en janneke’ gebruiker te beschermen tegen ongewenste issues (en dus slechte ervaringen met Homey). Er is echter ook een ‘developer’ modus waar je deze check uit zou moeten kunnen zetten, maar die is er volgens mij niet.

Heb je het dan niet heel ingewikkeld opgelost?

Flow 1. Doorbird opent het hek + start een timer voor 1 minuut en een timer voor 6 min

Flow 2. Trigger elke 30 sec, ALS de 6 min timer nog loopt DAN trigger hek opnieuw (om het hek open te laten) en start 1 min timer weer

Flow 3: Als 6 min timer dus leeg is DAN hek dicht

Dan ben je er toch al?

Dus “elke 59 seconde” wordt uitgeschakeld en “elke 30 seconde” niet?
Hmmm.

OT/
Ook wel grappig dat dit Nederlandse topic al 4 dagen in het Engelse gedeelte staat.
/OT

Heb naar aanleiding hiervan een vergelijkbare testflow gebouwd en loopt nu al 20 min zonder problemen. Hoe lang duurde het voordat jou 59 sec flow uitgeschakeld werd? Ik heb zelf nog nooit gehad dat een flow werd uitgeschakeld dus ben benieuwd.

Soms 2 weken, soms 2 dagen. Geen pijl op te trekken.

Ok, we gaan het zien. Als dat zo wispelturig is ben ik helemaal benieuwd hoe ze dit geregeld hebben :slight_smile:

1 Like

Volgens mij zou het mooiste zijn om een sensor te plaatsen die ‘ziet’ dat het hek volledig open is (bijv. het omgekeerde gebruik van een deur/raam sensor). Ik weet niet wat de afstand is bij jou voor een goed bereik, maar er zijn vast ook wel wired versies. Op een soortgelijke wijze heb ik de verlichting in de hal ingeregeld. Normaal gesproken maakt deze gebruik van een bewegingssensor en een zandloper flow, maar als de deur geopend wordt (van buiten), is dat de trigger om de verlichting aan te doen, net zo lang tot die weer dicht is. Ongeacht of er beweging is of niet.