Flow - multitasking?

Hallo,

Mijn netwerk bestaat uit verschillende Fibaro rolluikschakelaars, Fibaro stopcontacten, Fibaro dimmers, Philips Hue lampen etc. Ik heb in de slaapkamer een schakelaar met functie : slapen. De bedoeling is dat dan de rolluiken naar beneden gaan, lichten uitgaan, stopcontacten uitschakelen enz.
Mijn vaststelling is dat indien ik in een flow de kaart ‘apparaten’ --> ‘zet specifieke apparaten uit’ -> lichten er soms lichten blijven branden. Hetzelfde geldt voor de stopcontacten. In de homey app staan ze als uit gemarkeerd maar in realiteit zijn ze niet uit. Waarom begrijp ik niet. Bestaat hier een oplossing voor ? Ik heb dit voorlopig opgelost met alles in aparte flows met vertragingen te plaatsen. Vb. Flow Lichten uit met daarin elk licht apart met een vertraging van 1s tussen. Hetzelfde met stopcontacten. Hier heb ik een specifieke vraag over : de flow lichten duurt zo 15seconden, de flow stopcontacten 20seconden. Als ik de druk op de knop slapen start ik deze 2 flows na elkaar. Vraag : werkt homey cyclisch --> ik moet voor de start van de flow geen vertraging ingeven, hij start pas als de eerste flow volledig is afgewerkt ? OF moet ik voor de start van de 2de flow een vertraging instellen groter dan de totale duur van flow 1 ?

Dit probleem bestaat sinds de introductie van firmware v2 en sindsdien (we zijn inmiddels bijna op 4.2) is de enige oplossing het plaatsen van delays, wat je al doet.

Op zich kun je dat vrij makkelijk testen: flow “flow 1” die pas na 10 seconden iets doet en flow “flow 2” die meteen iets doet, en beide flows opstarten vanuit weer een andere flow.

Dan zie je dat “flow 2” meteen wordt uitgevoerd, en er dus niet gewacht wordt totdat “flow 1” klaar is. Dus moet je inderdaad gaan werken met delays in het opstarten van “flow 2” als je wilt dat die niet in de weg van “flow 1” gaat zitten.

Meer algemeen komt het erop neer dat alle action stappen (“THEN”) in een flow tegelijkertijd worden opgestart, of dat nou het aan-/uitzetten van lampen is of het starten van andere flows.

1 Like

Thanks Robert !

Bekent probleem.

Ja
De enigste oplossing is om de fibaro nodes unsecure te pairen met Homey.

Alle info kan je hier vinden
https://community.homey.app/t/fibaro-z-wave-probleem-unsecure-include/

Ik had voorheen hetzelfde probleem. Na het unsecure includen van de Fibaro devices werkt alles prima. Het is wat Tasz al zegt. Zie ook mijn post in dat topic hier: Fibaro/Z-wave probleem (unsecure include)