Flow om zonnescherm naar beneden te laten gaan als de zon begint te schijnen?

Hallo, in de vakantie zou ik graag mijn zonnescherm naar beneden willen laten gaan als de zon begint te schijnen! Is er een combi van apps mogelijk om hiervoor een flow te maken?

1 Like

Kun je iets specifieker zijn? Hoe dan?

1 Like

Hallo Roy,
Dank voor je reactie. Je hebt natuurlijk gelijk. Ik heb een zonnescherm met Asun650. Ik heb de app weerbericht van Openweather. Welke flow kan ik hiermee maken of moet er nog iets anders bij?

Ivm met je afwezigheid tijdens vakantie zou je dit als variabele mee kunnen laten wegen mbv locatiebepaling onder ‘EN’

Dus als jij en je partner afwezig zijn dat een variabele ‘AfwezigIsValid’ verandert naar ‘Ja’ en je dat in je flow gebruikt.

Verder is t zinnig om rekening te houden met bepaalde voorwaarden zoals regen en wind. Ik vind OpenWeather niet betrouwbaar genoeg met t risico dat ik mn zonnescherm aan t einde van de straat kan oppakken. Darksky werkt voor mij vooralsnog prima.

Zoals je ziet heb ik voor t intrekken 3 flows; voor beginnende regen, opkomende windkracht (en windstootkracht) en zonsondergang.

De voorwaarde deursensor is bij ons nodig omdat t scherm tegen de deur aankomt als deze geopend is. Als ik thuis ben heb ik t zelf in de gaten maar met een automatisering wil ik bepaalde scenario’s voorkomen (vastlopend zonnescherm op onze keukendeur)

De temperatuur is de temperatuur in de keuken. De bewegingssensor meet lux (lichtsterkte en temperatuur)

1 Like

Interessant! Ik zoek ook een manier om screens automatisch aan te sturen. Welke bewegingssensor (die dus ook lux meet) gebruik je? Specifieke plaats waar je hem hebt gezet, binnen of buiten? Hoe voorkom je bijv. dat de schermen weer omhoog gaan als de lux-waarde afneemt als de schermen omlaag zijn?

Ik gebruik de PIR2 van NEO Coolcam. Zolang jij geen flow aanmaakt dat de screens omhoog moeten bij een lage lux dan blijven ze lekker omlaag.

Mijn sensor staat overigens binnen.

Ik heb zelf een Fibaro motion sensor, die meet ook de lux.

Maar voor dit doel is het wellicht overdreven. In de zomer weet ik dat vanaf 11:00 m’n ene raam in de zon komt, vanaf 13:30 de andere ramen.
Ik heb zelf een virtuele button gemaakt “Zomerstand” die ik aan zet als de temperaturen omhoog gaan. Om 11:00 gaat bij de ramen achter dan de zonwering omlaag, om 13:00 de zonwering bij het balkon en de luifels uit. Tenzij het binnen 2 uur gaat regenen.

Om zonsondergang gaat alles omhoog. Als het gaat regenen volgens Buienradar gooi ik alles weer omhoog.

Verder heb ik nog een door sensor op de balkondeuren, als er 1 open gaat doe ik de betreffende zonwering ook omhoog.