Flow verwarming a.d.h.v. weersvoorspelling zon?

Ik vraag mij al enige tijd af of het mogelijk is om een flow voor de verwarming van mijn appartement te maken die afhankelijk is van de weersvoorspelling, en dan specifiek met betrekking tot ‘zon’. Ik woon in een appartement met veel ramen dat heel snel opwarmt bij een zonnige dag (verwarming aanzetten is dan niet nodig, zelfs niet in de winter). Op dit moment gebruik ik de weer app ‘Dark Sky Weather’ waarbij ik aan de hand van de UV straling i.c.m. het % bewolking de verwarming uit kan laten gaan als het zonnig is. De verwarming gaat echter al in de ochtend (rond 8:00 uur) aan om later op de dag een aangename temperatuur te bereiken. Wat ik nu zou willen instellen is dat de verwarming niet aan gaat als het later die dag zonnig zal zijn. En ik heb tot op heden geen app kunnen vinden die dit kan a.d.h.v. de voorspelling van zon. Ik heb overigens stadsverwarming i.c.m. een aantal fibaro radiatorknoppen.

Iemand enig idee hoe en met welke app dit eventueel wel zou kunnen?

Zelf bouwen: https://meteoserver.nl/weersverwachting-API.php

Als je Fibaro inruilt voor Tado zal deze rekening houden met de invloed van de zon in jouw situatie. Ik zou het niet bouwen als het al bestaat.
Ik moet er wel bij zeggen dat Tado app bij mij niet wil werken op Homey. Ik heb Athom er na een jaar vragen nog niet van kunnen overtuigen dat ze hun eigen Tado app moeten repareren😡
Tado werkt prima op zichzelf, maar de automatisering die ik wilde vanuit Homey naar Tado heb ik nu met een work around moeten regelen.

Zoals @Joost_Else zegt kun je het zelf maken. Weerlive.nl/Meteoserver.nl hebben diverse API’s beschikbaar. Hieronder een API die aan jou behoefte voldoet.

Zelf stuur ik mbv van de gegevens van weerlive.nl mijn bewatering in de tuin aan, regenwaarschuwing voor het komende uur en een weerstation op mijn Lametric klok

Bedankt voor de tips! Ik ga ermee aan de slag!

Vraag me echt af welke problemen je ondervind met de tado app? Ik heb zelf ook tado maar totaal geen problemen mee.

En helaas nog niet naar gekeken door Athom. Issue loopt nu 11 maanden en ik heb een keer of 7 gevraagd of het opgelost kan worden.

Volgens mij is dat probleem al verholpen. Tijd geleden hadden veel mensen er last van dat de verbinding steeds weg viel, ik had er zelf ook last van. Na de laatste app update geen last meer van gehad. Wel moest ik mijn tado koppen even verwijderen en op nieuw koppelen aan Homey en toen werkte het perfect

Bij mij werkt Tado nu ook goed. Mogelijk dat je alle devices van tado opnieuw dient te initialiseren. (of Tado koppeling opnieuw te maken).

@Tomski ik meen me te herinneren dat de openwather app ook aangeeft dat de zon schijnt, maar mogelijk dat je een pir sensor kan nemen die de hoeveelheid lux verteld en deze in de vensterbank te zetten naar buitne gericht. Dan zijn er 2 aspecten, lux (hoveelheid licht) en temperatuur die beide sterk oplopen als de zon er op schijnt.
Fibaro PIR doet dacht ik temperatuur en lux. Een neocoolcam doet alleen Lux (en beide beweging natuurlijk).

Ik heb dit nog eens geprobeerd, maar tevergeefs.
Ik krijg gewoon weer time-out melding en de app zal hierna weer crashen verwacht ik.

Deze functie zit er niet in. Met een pir krijg je alleen de actuele situatie en geen voorspelling

Een voorspelling is een voorspelling en geen garantie dat de zon ook gaat schijnen. of dat de zon helemaal niet gaat schijnen.

Een actuele situatie meet of de zon daadwerkelijk schijnt op jou locatie, waarbij het dempen van de acties kan worden uitgevoerd door bv een vertraging van 5 tot 10 minuten in te bouwen (met bv countdown timer app). Dan wordt er niet gereageerd op elke kleine wolk of gat in wolken. Dit laatste zou mijn voorkeur hebben, beter dan voorspellingen. (dit gebruikt tado dacht ik).

Maar er is toch iets als mate van bewolking, geen bewolking, half bewolkt, zwaar bewolkt bij het lokale weer station, onbewolkt is hetzelfde als zonnig (mits conditie = overdag).
Zonsondergang en zonsopgang zijn ook selectiecriteria voor je flows.

De Neo Coolcam V2 die nu overal verkocht wordt:

Ik begrijp de wens van Tomski wel. Vooral in het voorjaar kan het smorgens erg koud zijn, echter wanneer de zon er later die dag bij komt schiet de temperatuur omhoog. Dan is het zonde om smorgens de kachel aan te zetten, immers, een paar uur later heeft de zon het huis ook wel warm. Dan is het fijn om smorgens al te weten of de zon voldoende zal gaan schijnen en zo te bepalen of je smorgens vroeg de kachel aan gaat zetten of dat je wacht op de zon. Uiteraard zou je als backup een sensor kunnen gebruiken de bijvoorbeeld meet of rond de klok van 10en ofsow de zon ook daadwerkelijk voldoende schijnt. Blijkt het dan tegen te vallen kan je alsnog de kachel aan zetten om bij te gaan verwarmen.