Flow voor langzaam infaden van lamp

Heeft iemand een idee hoe ik het volgende voor elkaar kan krijgen:

Ik heb een lamp in de keuken die kan ik dimmen. Ik wil deze graag op gepaste tijden van 6.15u tot 7.45u helderder laten branden en daarna uit laten gaan. Als het kan nog in combi met zonsopgang, maar laten we het niet te moeilijk maken…

Heeft iemand een duw in de goede richting?

Al vast bedankt…
Johan

Hoi Johan,

Je kunt hiervoor de app transitions gebruiken:

Ik zou iets doen als volgt:

Bij “als” kan je een kaartje kiezen zonsopgang is nu (zit onder datum & tijd)

En bij “dan”
dim lamp naar 10%
dim lamp naar 20% over 10minuten
dim lamp naar 30% over 20minuten
Etc

Ik zou er persoonlijk nooit voor kiezen om een flow 20 minuten te laten lopen. Kun je wat mij betreft beter met timers gaan werken.

Daarnaast zijn stappen van 10% niet ‘langzaam infaden’ maar gaat in mijn ervaring met hokken en stoten. Ook zijn over het algemeen de percentages niet lineair, maar daar loop je met bovenstaande app ook tegen aan.

Sommige lampen hebben zelf een dergelijke functie, dat werkt over het algemeen het beste.

Hoezo niet? Kan prima.

Dat het kan wil niet zeggen dat het ook de beste oplossing is.

Ik vind het ook absoluut niet de beste manier om het zo te doen, timers geven je veel meer mogelijkheden en zo kan je dus ook ingrijpen gedurende die 20 minuten. Stel na het aan zetten van het licht ga je snel weg en wil je het licht meteen weer uit doen… Die 20 minuten flow kan je niet meer stoppen terwijl, wanneer je het met timers oplost, je wel kan ingrijpen door timers te stoppen en nieuwe acties te starten.

Om die reden werk ik enorm veel met timers en transities. Ik gebruik hiervoor de chronograph app, dan heb je maar 1 app voor zowel transities als timers.

2 Likes

Nee hoor je kan zeker wel de flow stoppen/ingrijpen. Je kan de flow uitschakelen.

Blijf het toch echt niet de meest sexy oplossing vonden :wink:

Mischien niet.
Maar dan blijft bij mij nog steeds de vraag waarom het beter is een flow niet 20 min te laten lopen. Daar is namelijk echt niets mis mee.

Ligt aan welke lamp je gebruikt.

Wanneer deze de tijdsduur optie ondersteunt en dit in de app gebruikt wordt, kun je de duration optie aanzetten in de normale dim flow kaart… en met 1 actie jouw gewenste resultaat bereiken.

3 Likes

Als je flow uitschakelt blijven eventuele al lopende instanties van die flow gewoon doorlopen.

Hmm je hebt gelijk inderdaad. Vreemd, totaal onlogisch.

Ik gebruik sinds enige tijd een flow van de Homey wekker en een Hue lamp als wakeup light. Er loopt een flow voor 15 minuten. Misschien niet wenselijk als ik dit topic lees maar heb er vooralsnog geen problemen van ondervonden. Wellicht ook omdat dit de enige flow is die op dat tijdstip en in die tijdspanne actief is. Het kaartje zet relatief dim-niveau zorgt ervoor dat de lamp rustig opkomt en over een periode van 10 minuten van 1% naar 50% lichtsterkte gaat. Het lukte me helaas niet om de flow te embedden in deze chat, vandaar de screenshot.

Ik loop hier ook tegenaan.
Ik start scènes d.m.v. flows, omdat ik alle verlichting van hue heb, en alleen in de woonkamer al 24 lampen heb.

ik zou dat ook langzaam aan willen laten gaan.
maar dat lukt alleen als je elke lamp apart in de flow zet met relatief dimnivo.

chrome_2020-10-18_18-56-10

Homey version 4.2.0
Hue app version 4.5.2

1 Like

Dat is een kamer. dan gaan ze aan met de laatst ingestelde kleur. Dat is nou net niet de bedoeling :wink:

Dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry.
Ik dacht dat het over dimnivo ging en 24 lampen in 1 (woon) kamer.

Betekend dit dat de lampen in 600 sec naar 36% gaan? of dat ze na 600 sec weer uit gaan?

Dat ze er 600 seconde over doen om op 36% te komen.

2 Likes