Flow voor rolgordijn

Hi allemaal,
Ik woon in een appartement waar vanaf 13.00 de zon op staat tot hij onder gaat.
Nu heb ik een elektrisch rolgordijn (Brel motor) voor de slaapkamer gekocht en zou ik een flow willen die,

  • open gaat na het opstaan en sluit bij zonsondergang.
  • weer sluit zodra de zon erop staat en weer open gaat als deze weg is, maar natuurlijk niet bij iedere wolk open en dicht gaat.
  • Ook lijkt mij dat de binnen temperatuur een rol moet spelen want ik kan mij voorstellen dat de zon erop in het voor, najaar en winter juist fijn is.
  • andere ideeën en voorstellen zijn natuurlijk welkom.

Hoe pak ik dit aan en wat heb ik nodig om dit te realiseren?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Daskie

Verplaatst naar flows

Beetje een inkoppertje, maar je heb in elk geval een lichtsensor nodig om zonlicht te meten. Let er op dat die sensor niet “achter” het rolgordijn zit, want anders is de zon direct weg door het sluiten van het rolgordijn.

Verder zal je moeten overwegen hoe je de vertraging van open/dicht gaan instelt zodat hij dus niet op en neer blijft gaan; doe je dat met een simpel timertje of wil je dat in combinatie met het weer doen (en bijvoorbeeld een app rainradar of iets dergelijks). En dan nog zal je in sommige gevallen zien dat het lastig is om op-en-neer gaan te voorkomen. Mijn zonnescherm gaat nu in een half uur soms toch van dicht naar open naar weer dicht.

Bij temperatuurafhankelijke sturing zal je ergens iets met binnentemperatuur moeten kunnen meten om zodoende juist wel of niet de gordijnen te sluiten.

Ten slotte wil je wellicht op sommige momenten alles misschien wel overrulen om welke reden dan ook, in dat geval moet je dus ook iets bedenken zodat niet alsnog het weer je rolgordijnen gaan aansturen.

Het finetunen gaat uiteindelijk waarschijnlijk gewoon tijd kosten en met de tijd komt (steeds) meer inzicht.

Hi ArnoP,
Bedankt voor je reactie!
Heb je een suggestie voor een lichtsensor?
Je hebt een punt dat deze niet achter de rolgordijnen kan zitten. Hij moet dan op het raam (voor het rolgordijn) of buiten.

Gr. Daskie

Zelf gebruik ik diverse Neo Coolcam sensoren, die meten zowel licht, als beweging en in de v2 versie ook nog temperatuur.
Werkt prima als je tenminste een goede z-wave mesh weet te bouwen tussen Homey en alle z-wave devices.

1 Like