Flow werkt nog maar af en toe na vervangen batterij bewegingssensor

Hallo allen,

Ik heb een flow die het maar af en toe doet. Ik snap er helemaal niks van. Al opnieuw geprogrammeerd, anders geprogrammeerd, Homey opnieuw opgestart, KAKU stekkers eruit getrokken en weer in het stopcontact gedaan.

Het gaat hier om een simpele flow icm een Fibaro multi sensor (waarbij een andere lichtflow nooit hapert, vergelijkbaar opgezet) en KAKU stekkers. De flow is als volgt:

En hoe ziet de flow er uit die nooit hapert?
En misschien doe je een berichtje sturen naar je mobiel in deze flow om te checken of de flow wel gaat lopen en de kaku stekkers niet aan zet, of dat de hele flow het niet doet?

Nou laat ik het zo zeggen dan, hij doet het vaker niet dan wel en een vergelijkbare flow buiten werkt echt altijd! Het rare is dus dat dit begonnen is na batterij wissel in de Fibaro sensor.

Wellicht nog wat andere handige info, ondanks dat hij voldoet aan de voorwaarden (dus <100 lux, na 17:30) werkt de test functie niet. Uiteraard kan ik de flow wel handmatig aanzetten, maar automatisch werkt dus bijna nooit.

En dan krijg je dus een fout melding?

Nee helemaal niets. Ik druk op de testknop, het cirkeltje draait rond, maar er gebeurd niets.

Volgens mij zou je nooit kunnen testen voor 17u30 omdat hij dan niet waar is die conditie.
Ik zie soms nog da de test wel werkt maar geen feedback geeft met vinkjes.

Dat klopt ook helemaal, hij moet eerst aan de voorwaarden voldoen, maar zoals ik al zei, als hij aan de voorwaarden heeft voldaan, werkt de testfunctie bij deze flow niet. Bij andere flows weer wel. Het is ook een heel raar probleem, kom niet voor niks vragen op t forum😉

?

ik zou in de EN kolom toevoegen …
lamp achtetafel is uit OF lamp schuifpui is uit…

Nu worden de lampen aangezet terwijl ze na 1e x aanzetten al aanstaan.

Sorry, dan had ik je vorige vraag niet goed gelezen/begrepen. De flow die altijd prima werkt is als volgt:

En dan zien we hier het verschil. Bij de eerste flow schakel je de kaku, bij de tweede flow een Fibaro dimmer. Zou dus een probleem kunnen betekenen met je kaku ipv met je flows?

Ja dat zou allicht kunnen, maar problemen met beide kakus? Dat zou wel teveel toeval zijn. Vind ik moeilijk te geloven eigenlijk.

Als beide kaku’s een beetje buiten bereik zitten is dat helemaal niet zo vreemd?

Is de ondersteuning vanuit Homey door software updates wellicht verslechterd?

Ik kan de Homey in de woonkamer zetten. Er zit nu circa 5m tussen en een muur en een deur. De ene KAKU zit overigens wel vier meter verderop dan de ander en als de lampen niet aangaan, gaan ze beide niet aan! Maw, tussen Homey en KAKU1 5m, en tussen KAKU2 en Homey 9m

1 Like

Probeer de beide schakelaars eens 10 centimeter naast Homey te zetten en kijk dan nog eens of de flow niet werkt.

Op 20 cm afstand eentje geprobeerd. Handmatig reageert hij net zoals altijd wel op de flow (via play button flow), maar via de testknop wederom niets. Uiteraard aan de voorwaarden voldaan

Die volg ik niet goed. Zou je dit beter willen verklaren?

En wat @seiko zegt is dat iedere keer dat de helderheid veranderd en beneden de 20 is de lampen worden aangezet. Dus als de helderheid veranderd van 20 naar 19 gaan de lampen aan. Maar als de helderheid daarna veranderd van 19 naar 18 word wederom het aan signaal verstuurd naar de lampen terwijl deze al aangezet waren. onnodig dus. Dus als je een extra conditie toevoegd met “EN lamp staat uit” dan word de lamp alleen maar aangezet als hij uit stond en word het signaal niet onnodig vaker verstuurd.

1 Like

Ok bedankt voor je duidelijk uitleg. Ik wil dit op zich wel proberen, maar ik zie niet helemaal in wat voor voordeel dit op zou moeten leveren, behalve dan de Homey minder vaak hetzelfde commando uit laten sturen. Tenslotte gebeurd dit ook bij die andere flow en daar gaat het altijd goed. Daarnaast was deze flow prima in orde, tot een aantal weken terug, nadat ik de batterij van de sensor had vervangen.