Flow werkt onbetrouwbaar

Infrarood werkt voor veel mensen slecht. Het is heel gevoelig voor de positie van Homey t.o.v. het apparaat dat je wilt aansturen maar dan nog werkt het vaak niet.

Ahaa,wist ik ā€˜nogā€™ nietā€¦,dan ga ik de Homey eens van positie veranderen eens kijken of dat dit helpt.

Ir doe ik via Logitech Harmony. Met een extra kabeltje tot het betreffende apparaat. Homey is daar gewoon te slecht in. Homey stuurt daarbij Harmony aan. Werkt perfect. Goedkopere oplossing is bv broadlink. Repeating flow doe ik als volgt. De teller bij EN zorgt ervoor dat de flow niet perpetual wordt.


Als je langer dan een jaar ā€œbezigā€ bent met de rewrite, dan ben je er dus niet mee bezig. Ik zou hier geen hoop op zetten. Ik ben gestopt met ZigBee spullen kopen om die reden.

Tja, ik kan je geen ongelijk geven, de rewrite is al ergens half 2018 genoemd door Athom dus we gaan al richting de twee jaar. Anderen hebben het opgelost door een Conbee USB stick te kopen (i.c.m. een Raspberry Pi of een NAS) en die via de HomeyCONZ app te ā€œkoppelenā€ aan Homey.

Ik merk soortgelijke dingen. Zelfs eenvoudige flows als knop op afstandbediening dan lamp aan werkt soms niet. Na een paar keer drukken weer wel. Met simplelog wat logging erbij gezet laat zien dat de commandoā€™s van de afstandbediening niet altijd geregistreerd worden door Homey. Ik heb een aantal keyfobs op Z-Wave, en een aantal Aqara knoppen op zigbee. Regelmatig deze problemen maar op Zwave was het erger omdat de AB sneller leeg waren.
Sowieso lijkt Homey het soms helemaal niet te doen. Zaken die automatisch op de tijdslijn horen te verschijnen gebeuren niet altijd. Ze staan dan wel in de log van SimpleLog vermeld. Lijkt er bij mij op dat niet alleen Flow (timer based of handmatig getriggerd leidt dan toch niet altijd tot een regel op de tijdslijn), maar ook device/sensor input verwerkingsproblemen als mogelijke oorzaak aangewezen kunnen worden.

Als mensen al langer dan een jaar kunnen zeuren over hetzelfde hebben ze dus niets beters te doenā€¦

Neeā€¦ je hebt die Homey niet voor niets. Bij wat jij hier wil zou ik inderdaad 2 flows a en b maken met de actie ā€œals deze flow wordt gestartā€ en daar dan de opdrachten in verdelen en met een ā€œna x, x+1, x+3, enzā€ seconden wat achter elkaar zetten.
In je Masterflow voer je dan de aanvangacties (bv de slaapkamer uit), en start je dan eerst de a flow met zijn delayed kaartjes, en de laatste delayed card daar is ā€œna bijvoorbeeld 8 seconden ā€œvoer flow b uitā€. Dan pakt Homey dat lekkurrr relaxed op. En inderdaad, door voor de philips lampen met een Hue kaartje ā€œzet alles uitā€ te plaatsen pakt de Hue bridge die reeks op, en dat gaat (bijna altijd) goed. Overigens heb ik de Homey als schakelapparaat in mijn Homekit staan, en dan gebruik ik niet een flow, maar wel de Homey als Kaku schakelmaster.ā€ siri, zet alle verlichting uitā€ā€¦ And the magic happens!

Deze termen zijn voor mij als ā€™noobā€™ nog abracadabraā€¦

Ik ga hier eens mee aan de slagā€¦

Google is je vriend :thinking: :innocent::

image

image

Sommige mensen hebben niets beters te doen dan zā€¦ken over anderen in plaats van constructie meedenken.

Deze persoon hier heeft last van periodiek hangende zigbee sensor registratie en dat is knap irritant. Een zigbee rewrite zou dat mogelijk op kunnen lossen, althans, dat dacht ik tot vandaag.

De situatie:
Flow 1: detecteer beweging in een zone en gooi een event wanneer dit gebeurt
Flow 2: detecteer een event in een zone en registreer dit in de log, en maak licht aan in die zone
Flow 3: gooi handmatig een event

Als ik door de hal loop (de betreffende zone) gaat het licht soms niet aan. Als ik dan het event handmatig gooi (flow 3 met de hand starten) krijg ik EN een log bericht EN de lichten gaan aan.

Zoals het er dus uit ziet wordt de flow waarin beweging wordt gedetecteerd niet getriggerd, want het event wordt niet gegooid.

Op zoā€™n moment doen de Zigbee knoppen van Xiaomi het ook nietā€¦ Het lijkt dus niet op een device specifiek probleem maar of een zigbee-netwerk of een Homey apparaat probleem.

Vandaag een z-wave plus bewegingssensor erbij geplaatst. Zelfde resultaat: geen bewegingsdetectie met momenten. Ook niet het Z-wave device.

Het ligt dus voor de hand dat Zigbee niet het probleem is of niet het enige probleem, anders zou het met ZWave wel moeten werken.

Dan wordt mijn vermoeden iets genuanceerder: mogelijk een Homey implementatie probleem met het verwerken van divers sensor verkeer over verschillende soorten communicatie, of een probleem met de Zone implementatie - dat niet altijd de sensor goed verwerkt wordt in de activate van de zone.

Lijkt me best een probleem voor Athom om op te lossen ā€¦

Maar dan zou het bij niemand moeten werken. Als het een Athom probleem is dan zou iedereen daar last van hebben toch?

Leg me dan aub eens haarfijn uit wat er constructief valt mee te denken naar aanleiding van jouw opmerking? Ben zwaar benieuwd naar je suggesties.

Ik denk overigens vaak constructief mee, maar dan wel vooral met mensen die een probleem hebben dat ook op te lossen valt. Dat is veel nuttiger dan blijven hangen in hetzelfde geneuzel over een zigbee rewrite die ā€œsoonā€ komt.

Je hebt gelijk! Mijn idee was ook: als ik hier mijn ervaring post en mensen herkennen het, dan ligt het niet aan mij. Helaas zijn er hier weinig ā€œherkennings-signalenā€ - dus het zou ook een probleem kunnen zijn met mijn specifieke configuratie. Overigens heb ik hiervoor ook een case aangemaakt bij athom support, dus ik hoop wel weer wat dichter bij een oplossing te komen.

Goed idee!

Leg me dan eens haarfijn uit wat er constructief is aan jouw opmerking:
ā€“ "Als mensen al langer dan een jaar kunnen zeuren over hetzelfde hebben ze dus niets beters te doenā€¦ "
Het was mijn eerste post over dit onderwerp. Is mijn reactie dan raar?

Laten we dit stoppenā€¦ is inderdaad zinloos.

En ja ik zie ook wel dat jij constructief acteert op het forum. Geen discussie daarover :slight_smile:

1 Like

ik ervaar exact de zelfde issues(bewegens sensoren van Xiaomi en de knoppen werken ook niet meer)

deur sensoren lijken het nog wel goed te doen

Wellicht is het al gezegd, maar ik zie heel veel acties die tegelijk worden uitgevoerd en dat gaat bijna altijd mis. Zorg dat alle acties 1 sec na elkaar worden uitgevoerd. Dit doe je door het 2de kaartje een delay te geven van 1 sec, de derde van 2sec enz. Dan worden alle acties 1 seconde na elkaar uitgevoerd en is de kans vele malen groter dan het allemaal goed gaat.

2 Likes

Eens, maar zie ik wel als workaround ā€¦