Homey Community Forum

Frient rook alarm - zigbee apparaat heeft het netwerk verlaten / device left the network [OPGELOST]

Hi, ik heb een aantal zigbee Frient rook melders toegevoegd aan mijn homey. Toevoegen ging prima maar relatief kort daarna verlieten de apparaten het zigbee netwerk?

Zigbee apparaat -naam- heeft het netwerk verlaten

Ik heb denk ik +/- 15 aardig batterij gedreven apparaatjes (aqara) direct aan homey gekoppeld. Verder zijn alle HUE lampen gekoppeld aan de HUE bridge die ik verbonden heb met Homey (deze zijn wel zichtbaar maar tellen niet mee dacht ik).

Om het signaal te verbeteren heb ik wat IKEA signaalversterkers gekocht maar is dit wel de oplossing van het probleem? Waarom verlaten apparaten het netwerk als je ze wel kan toevoegen en ze even (uurtjes) werken?

groeten en bedankt voor de info.

Grote kans dat je mesh niet goed is. Hoe meer routers hoe beter. Geen idee hoe groot jou woning is, maar advies om in elke ruimte minimaal 1 router te plaatsen (grote ruimtes, meer dan 1) maar dan nog MEER IS BETER

Hi Roy Met extra routers bedoel je dan bvb de IKEA signaal versterker?

Bijvoorbeeld ja, maar elk apparaat rechtstreeks gevoed (dus zonder batterij) functioneert als router. Dus Hue en Ikea lampen bijvoorbeeld, die dan wel rechtstreeks gekoppeld zijn aan Homey. Maar ook schakelaars die door 220 gevoed zijn. Of slimme stekkers.

Om te beginnen moet je basis goed zijn, dit geld ook voor zwave natuurlijk. Zorg in eerste instantie voor een goede mesh in je gehele huis. Voorkomt veel problemen en belangrijker nog veel frustratie, waardoor vaak Athom/Homey onterecht de schuld krijgt.

Persoonlijk zou ik niet voor de signaal versterkers gaan. Dit werkt wel, maar als je bijvoorbeeld een slimme stekker neemt hebt je het zelfde effect en tevens een extra optie om iets met die stekker te doen.

Hi, ik ga wat extra 220V apparaten toevoegen aan Homey mesh.

Je noemt bvb losse HUE lampen direct aan Homey koppelen. Mooi goede reden om meer spullen te kopen :slight_smile: Al mijn bestaande HUE lampen hangen nu aan de HUE bridge en die is gekoppeld aan Homey - ik zie alle lampen in Homey maar HUE heeft zijn eigen mesh.

Nu dacht ik 2 vliegen in 1 knap. Ik verplaats enkele lampen van het HUE netwerk naar direct Homey. Eerst even kijken of en hoe het “gedrag bij inschakelen” dan werkt.

Het lijkt erop dat een hybride vorm niet mogelijk is. OF alles aan de HUE bridge OF alles aan Homey direct volgende de app (waar ik de bridge moet kiezen om een lamp toe te voegen aan homey?)

Ik kan er ook een INNR of IKEA lamp inschroeven maar ik wilde juist even testen of de “gedrag bij inschakelen” fuctie werkt voor lampen direct gekoppeld aan homey? Lekker uitzoeken en puzzlen.

[UPDATE] Naast Philips HUE app is er ook de Philips Hue ZigBee app en deze is voor zonder de bridgte. Zo te zien wordt “gedrag bij inschakelen” functie van niet ondersteund en is dit HUE bridge/app gerelateerd. De twee HUE apps lijken wat ruzie te maken, allerlei rode error messages. Zal aller even opnieuw herstarten.

De vergelijking en keuze HUE netwerk en/of Homey netwerk heb ik al veel over gezien, daar moet ik nog dieper induiken qua snelheid en mogelijkheden/beperkingen.

dank en groeten
Dennis

[OPGELOST] Ik kan bevestigen dat het probleem inderdaad gekoppeld is aan het Homey mesh netwerk en dus het aantal hops/routers zoals je schetst. Ik ga meer signaal versterkers en ook 220V punten plaatsen, 2 rookmelders zijn nu stabiel aanwezig, de derde nog niet.

1 Like