Frient rook alarm - zigbee apparaat heeft het netwerk verlaten / device left the network [OPGELOST]

Hi, ik heb een aantal zigbee Frient rook melders toegevoegd aan mijn homey. Toevoegen ging prima maar relatief kort daarna verlieten de apparaten het zigbee netwerk?

Zigbee apparaat -naam- heeft het netwerk verlaten

Ik heb denk ik +/- 15 aardig batterij gedreven apparaatjes (aqara) direct aan homey gekoppeld. Verder zijn alle HUE lampen gekoppeld aan de HUE bridge die ik verbonden heb met Homey (deze zijn wel zichtbaar maar tellen niet mee dacht ik).

Om het signaal te verbeteren heb ik wat IKEA signaalversterkers gekocht maar is dit wel de oplossing van het probleem? Waarom verlaten apparaten het netwerk als je ze wel kan toevoegen en ze even (uurtjes) werken?

groeten en bedankt voor de info.

Hi Roy Met extra routers bedoel je dan bvb de IKEA signaal versterker?

Hi, ik ga wat extra 220V apparaten toevoegen aan Homey mesh.

Je noemt bvb losse HUE lampen direct aan Homey koppelen. Mooi goede reden om meer spullen te kopen :slight_smile: Al mijn bestaande HUE lampen hangen nu aan de HUE bridge en die is gekoppeld aan Homey - ik zie alle lampen in Homey maar HUE heeft zijn eigen mesh.

Nu dacht ik 2 vliegen in 1 knap. Ik verplaats enkele lampen van het HUE netwerk naar direct Homey. Eerst even kijken of en hoe het “gedrag bij inschakelen” dan werkt.

Het lijkt erop dat een hybride vorm niet mogelijk is. OF alles aan de HUE bridge OF alles aan Homey direct volgende de app (waar ik de bridge moet kiezen om een lamp toe te voegen aan homey?)

Ik kan er ook een INNR of IKEA lamp inschroeven maar ik wilde juist even testen of de “gedrag bij inschakelen” fuctie werkt voor lampen direct gekoppeld aan homey? Lekker uitzoeken en puzzlen.

[UPDATE] Naast Philips HUE app is er ook de Philips Hue ZigBee app en deze is voor zonder de bridgte. Zo te zien wordt “gedrag bij inschakelen” functie van niet ondersteund en is dit HUE bridge/app gerelateerd. De twee HUE apps lijken wat ruzie te maken, allerlei rode error messages. Zal aller even opnieuw herstarten.

De vergelijking en keuze HUE netwerk en/of Homey netwerk heb ik al veel over gezien, daar moet ik nog dieper induiken qua snelheid en mogelijkheden/beperkingen.

dank en groeten
Dennis

[DEELS OPGELOST] Ik kan bevestigen dat het probleem inderdaad gekoppeld is aan het Homey mesh netwerk en dus het aantal hops/routers zoals je schetst. Ik ga meer signaal versterkers en ook 220V punten plaatsen, van de 3 rookmelders is er 1 stabiel, maar 2 stuks op een etage zijn niet stabiel.

Echter het lijkt alsof ik elke 1 a 2m een versterker moet hebben en dat lijkt mij wat overdreven gelet op andere apparaten die het wel redden - en dan ga ik toch ook aan de Frient kwaliteit twijfelen. Iemand zelfs of betere alternatieven (klein, ‘mooi’, ophangen makkelijk, zigbee)

1 Like

Hoi DennisD,

Is het inmiddels jouw gelukt om al je Frient rookmelders stabiel te krijgen?
En zo ja zou jij dan je oplossing willen delen met mij?

Ik heb sinds kort 3 rookmelders van Frient waarvan er 1 op nog geen 2 meter van mijn Homey hangt maar toch na enkele uren het netwerk verlaat.

Best irritant dat je elke keer weer je rookmelders van je plafond te moeten halen om ze opnieuw te koppelen.

Ik heb innr en hue lampen die gewoon zichtbaar blijven en ook sinds kort aqara ontvanger en schakelaar en die hangen verder weg van Homey en die gaan ook goed.
In mijn appartement heb ik gipsplaat wanden dus het zou daar niet aan moeten liggen qua bereik.

Ik ben benieuwd of jouw oplossing ook die van mij zou kunnen zijn!

Groeten Dennis

Ik moet helaas terugkomen op de [opgelost] status want ook hier is er maar 1 in de Woonkamer die stabiel online blijft (op 3m van homey en met een IKEA versterker ertussen). De 2 rookmelders op de 1e etage vallen snel weg. Zelfs met nog 2 IKEA versterkers en Innr lamp op stroom ertussen (elke 2 a 3 m een Zigbee hub dus van Homey tot brandmelders)

Mijn conclusie zover: de Frient rookmelders zou ik nu toch afraden. Ze zullen vast gaan gillen als er rook is, maar de Zigbee / Homey meerwaarde lijkt te instabiel en te zwak.

Bedankt voor je reactie!

Dat is jammer om te horen dat het toch niet opgelost is.
Ik heb deze vraag ook bij Robbshop waar ik ze gekocht heb neergelegd via facebook messenger het is gelezen maar nog geen reactie mogen ontvangen helaas.

Mocht er toch nog tips of advies van hun kant komen en dat mocht de oplossing voor mij zijn zal ik dat hier vermelden.

Groeten Dennis

Op dit moment kan ik het probleem niet reproduceren en samen met Frient / Athom development kunnen we de oorzaak ook nog niet vinden.

Mocht iemand willen helpen door op locatie met een speciaal programma de Zigbee communicatie te meten dan hoor ik het graag. Stuur me in dat geval een PM.

PM send, ik help graag

Ik heb mijn probleem kunnen verhelpen met een osram smart+ die ik nog had liggen + 2 aangeschafte ikea pluggen.

Ik heb deze verdeeld in mijn huis en inmiddel 2 dim modules van icassa in het plafond in mijn woonkamer en opnieuw de rookmelders aangemeld en ze zijn nu al vanaf 11 mei online.

Voorheen hadden ze het netwerk verlaten na max. 2 dagen.

Misschien werken de pluggen van ikea als router beter dan de repeaters?

Succes met jouw project!

Hi DvK in plaats van de Osram Smart+ heb ik nog dit soort pluggen liggen van HUE. Deze zou ik ook nog toe kunnen voegen ergens.

ik snap alleen niet het router-repeater stuk dat je vermeld rond die IKEA repeater? Ik bedoel deze https://www.ikea.com/nl/nl/p/tradfri-signaalversterker-10400408 maar ik snap niet het router of repeater deel hierin is?

Ik ga eerst mijn Homey dit weekend eens helemaal clean opzetten en schoon beginnen. Er zitten wat weef fouten in mijn Zigbee netwerk ook die beter zijn in v5 en v6 van homey komende van v4.

Dank voor jouw tips en feedback!

Dennis

Hoi Dennis sorry voor de late reactie!

Ik weet ook niet precies of er verschil zit in de repeater en de plug.

Deze plug heb ik 2× aangeschaft :

En hieronder staat een screenshot van homey developers pagina hoe de plug in het netwerk herkend wordt , misschien dat het dan duidelijker is wat ik bedoelde dat er misschien verschil zit in de repeater en de plug van de Ikea.

En tot nu toe zitten de rookmelders 16 dagen in mijn netwerk zonder deze te verlaten!

Groeten,
Dennis

In samenwerking met Frient en Athom development hebben we de oorzaak van dit probleem gevonden.

Dit is opgelost in de Zigbee core van de Homey v7.0.0 versie die vandaag gereleased is.
Er is geen update nodig van de Frient app om verder te ondersteunen.

3 Likes

Bedankt voor de vermelding en het oplossen al draaide het bij mij al stabiel!

Rectificatie: ik ging net updaten naar versie 7 en zag dat de rookmelder in de woonkamer gisteren het netwerk had verlaten.:thinking:

Zo maar even opnieuw koppelen en hopen dat het opgelost is.:slightly_smiling_face:

Versie 7 : * [Zigbee] Fixes an issue that could cause Zigbee device to be removed from Homey

Dank je wel @TedTolboom voor het meezoeken en uiteindelijk oplossen van het issue! Super

Een goed dekkend netwerk blijft een aandachtspunt maar met een paar IKEA Zigbee signaal versterkers EN de bugfix heb ik nu geen issues meer.

Dennis

1 Like

Bedankt voor de feedback! Goed om te horen dat het opgelost is.

Issue is still present on Homey Pro also with last update v10.
Did someone else know if there is a solution for that.
Always by using Frient door sensor

Another issue with the same effect is present (introduced) in Homey v10. Please contact Homey support so they are able to resolve it.

Thanks Ted, I will do

Can we post the solution here as well after calling?