Gebruik van de ‘of’ functie

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik weer wat aan het experimenteren met wat flows.
Ik loop echter vast met het gebruik van de of functie.
Er zijn verschillende manieren van ‘of’ gebruik. Bv a of b, dit lukt vrij aardig.
Maar nu het volgende (a en b) of c. Of a en (b of c)?
Of nog iets lastiger (a en b en c) of d? Kan je hier onderscheid in maken?

Groeten Jan

Het is makkelijker dan je denkt:

Maar is dit dan a en b en c of d? Of is dit (a en b en c) of d? En hoe maak ik het verschil
Of is het zelfs a en b en (c of d)
Overruled d hier a, b en c?

Dit voorbeeld is (a en b en c) of d
welke combinatie wil je bereiken?

dit wordt dan: (A en B) of (A en C)

Alle condities in de AND kolom, OF alle condities in de OR kolom.
Dus alles in de AND kolom moet waar zijn, OF alles in de OR kolom moet waar zijn om de flow te laten triggeren. Als er 1 van de condities in de AND kolom niet waar is dan kijkt hij of de condities in de OR waar zijn. Ook deze moeten ALLEMAAL waar zijn om door te gaan. Je kan meerdere condities in een kolom zetten, je kan niet meer dat 2 OR kolommen maken.

1 Like

Deze wil ik

Die staat in mijn voorbeeld.

Thanks allemaal… binnenkort weer meer ‘moeilijke’ vragen

Klopt, alle eer aan jou :slight_smile:

Ow maar daar ging het niet om hoor. Ik was bang dat ik hem niet goed begrepen had toen hij later weer vroeg om hetzelfde hehe

Volgende ‘of uitdaging’… mijn zonnescherm mag in als het of 18 uur is, of als het gaat regenen. Dus helemaal geen ‘en’ in de flow. :crazy_face:

Je kan de “of” alleen maar in de THEN kolom zetten. Het is met Homey niet standaard mogelijk om een trigger te maken op OF regen OF 6 uur helaas.

Je moet dan bij de eerste ‘en’ iets onzinnigs zetten? Zoiets van als het maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag of zondag is?

Nou. Als het gaat regenen moet hij sowieso omhoog , toch? Dus beter 2 flows maken:
ALS het 1800 uur is DAN doe scherm omhoog.
ALS het gaat regenen DAN doe scherm omhoog.

Potverdrie wat een handige mensen zijn er hier toch…

Nou hoop ik toch dat wanneer het warmer wordt dan 22 graden mijn rolluik toch omlaag gaat. Maar dat doet hij niet.

Het rode uitroepteken suggereert dat het volgens de Weer app niet warmer is dan 22 graden.

En dat is het wel… temp geeft 26 aan

Welke weer app gebruik je?