Getest bevindingen Hue GU10 vs IKEA GU10

Ik heb 3 verschillende GU10 lampjes getest.
Hue White Ambiance
Tradfri kleur aanpasbare LED
Tradfri dimbare LED

De Hue lamp zit aangesloten via Hue bridge, de IKEA lampen direct via Homey.

Bevindingen per lamp:

Hue White Ambiance
Pro:

  • Kan veel verder dimmen
  • Mooi bij elke kleur
  • Stabiel, na herstart Homey ook snel beschikbaar
  • Ziet er netjes uit in de houder
  • Aan te sluiten op Philips Ambilight TV
  • Scenes via Hue bridge

Con

  • Prijs
  • Pieptoon het beste hoorbaar
  • Max 350 lm vs 400 van IKEA LEDs

Tradfri kleur aanpasbare LED
Pro

  • Minder geluid dan Hue
  • Prijs beter dan Hue

Con

  • Vreemd ontwerp, bij kleuren wisselen zie je de LEDā€™s verwisselen
  • Na herstart Homey lijkt het lang te duren voordat de LED weer beschikbaar is
  • Max dimmen is nog steeds relatief fel
  • Beperkte controle over kleuren

Tradfri dimbare LED
Pro

  • Scherp geprijsd
  • Prima uiterlijk
  • Nauwelijks geluid

Con

  • Max dimmen is nog steeds relatief fel
  • Na herstart Homey lijkt het lang te duren voordat de LED weer beschikbaar is
  • Geen kleur aanpassingen

Met de Hue lampen heb ik eerder ervaring, ik had 17 stuks in de woonkamer/keuken.
Waarvan 5 Color Ambiance en de rest White Ambiance. 1 lamp is niet hoorbaar, maar met 17 stuks wordt het letterlijk oorverdovend. In het begin heb je het niet echt door, totdat ik ging slapen en met enorm oorsuizen te maken kreeg. Ze maken dus ook geluid als ze uit staan, zelfs nog meer.
Deze heb ik uiteraard terug gestuurd, ik hoopte inmiddels op verbetering maar helaas het is nog steeds hetzelfde nu ruim een half jaar later.

Daarom het vergelijk met de IKEA lampen, de prijs is natuurlijk ook een stuk scherper.
Maar deze zijn niet ver genoeg te dimmen naar mijn zin. Waarschijnlijk prima voor op de gang/hal/toilet/etc.
Maar voor volledige sfeer controle in de woonkamer of slaapkamer lijken de mogelijkheden net wat beperkt.

Mijn conclusie is dan ook:
Hue erg mooi, maar het geluid is niet ok. Ook max lumen is wat matig. Goede Ambilight ondersteuning.
IKEA, Prijs is goed, maar beperkte controle. Mogelijk goed geschikt afhankelijk van toepassingen of wensen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

2 Likes

Mooie test.
Moet wel zeggen dat ik jouw bevindingen aangaande Hue niet herken.
Heb van boven tot onder in ons huis, en in de tuin enkel en alleen Hue lampen. Van color tot Ambiance.
Van e27 tot e14 en GU10.
Maar het piepen, of geluid maken, ik heb het bij geen enkele lamp.
Inmiddels heb ik Hue al sinds de Bridge 2.0 uitkwam, dus al enkele jaren.

Qua IKEA lampen, hier deel ik dezelfde ervaring. Voordat ons huis helemaal voorzien was van Hue viel mij op dat de IKEA lampen trager, of vreemder reageren als de Hue lampen. Hier bedoel ik mee;

Twee spots in dezelfde armatuur, de ene fel, de andere gedimd.
Niet tijdig reageren, al halverwege de zolder trap en dan ineens de lampen aan.
Lampen die die niet uitgaan, of deels. Had drie spots op de zolder slaapkamer, bij uitzetten middels Google, of Hue app, of Homey gingen er maar twee uit, of 1.
Zo nog een aantal rare dingen met de Ikea lampen connected met de Hue Bridge.

Vandaar alles van Ikea eruit gegooid, en volledig over op Hue.
En inderdaad, het kost wat meer, maar de kleuren, en stabiliteit van Hue is vele malen beter als van Ikea.

Wel balen voor jouw dat je ā€œgeluidā€ hoort, vreemd.

1 Like

Ik heb ook GU10 spots van beide merken, helaas van Philips alleen de dimbare spots, dus niet de white ambiance spots. We gaan binnenkort samenwonen en heb de spots Philips alvast in onze slaapkamer geplaatst. Zonder er nog geslapen te hebben, merkte ik ook een hoge frequentie pieptoon bij de spots, zodra ze uit staan. En inderdaad, bij de TRADFRI is dat me nog niet opgevallen. Wellicht zal ik ze dan ook omwisselen met de TRADFRI spots uit de gang, mocht het storend zijnā€¦

Leuk om zoā€™n vergelijk te lezen!

Wat ik wel een beetje ā€˜oneerlijkā€™ vind is het vergelijk tussen directe koppeling of via een bridge. Als je de bridge app gebruikt dan blijft het Zigbee netwerk gewoon bestaan en hoeft de Homey alleen maar de app te starten en zijn de lampen direct bereikbaar. Met de IKEA lampen heb je een directe koppeling dus daar moet naast het starten van de app ook het Zigbee netwerk opnieuw opgebouwd worden. Dat kost simpelweg meer tijd. Stel dat je of de gateway van de IKEA zou gebruiken of de HUE ook direct zou koppelen denk ik dat je dezelfde snelheid / traagheid ervaart.

Hoe is jouw ervaring wat dat betreft met het groeperen van de lampen (6+ lampen)? Dat was namelijk mijn grote probleem altijd (inmiddels verhuist en heb ik geen ā€˜smartā€™ spots meer).

1 Like

Volgens mij waren zijn IKEA lampen gekoppeld met de Hue bridge.

Maar dan nog is het een beetje oneerlijk, want Hue werkt natuurlijk het beste met Hue :wink:

Ik heb iets van 12 IKEA lampen in huis, direct gekoppeld aan deCONZ, en die werken perfect. Nooit problemen mee. Dus het ligt niet per se aan de lampen zelf als er rare dingen gebeuren.

1 Like

Overigens heb ik een poos IKEA spots via HUE bridge laten verlopen. Dat werkt opzich ook gewoon goed. Nu alles via deCONZ en heb de indruk dat het nu gewoon super soepel verloopt (zolang je niet 2 docker containers hebt die beide om dezelfde conbee sick vechten, foutjeā€¦).

[quote=ā€œPatrick_Ruitenbeek, post:2, topic:30692, full:trueā€]
Mooie test.
Moet wel zeggen dat ik jouw bevindingen aangaande Hue niet herken.
Heb van boven tot onder in ons huis, en in de tuin enkel en alleen Hue lampen. Van color tot Ambiance.
Van e27 tot e14 en GU10.
Maar het piepen, of geluid maken, ik heb het bij geen enkele lamp.
Inmiddels heb ik Hue al sinds de Bridge 2.0 uitkwam, dus al enkele jaren. [/quote]

Het schijnt vooral voor te komen met de nieuwe generatie Bluetooth lampen. Wellicht heb jij oudere?

De toon heeft ook een vrij hoge frequentie, ik kan me voorstellen dat niet iedereen hem hoort.

Nu ik 1 lampje heb aangesloten hoor ik het ook niet, alleen als ik mijn oor er dichtbij houd.
Maar met 17 stuks werd dat echt een ander verhaal :wink:

Dat is ook de rede dat ik het er netjes bij vermelde, de vergelijking is niet helemaal eerlijk.
Zie het daarom meer als een conclusie en rede tot discussie :wink:

Ik heb de lampen in Homey geprobeerd gecombineerd in een zone te zetten, alleen zag zo snel nog even geen optie om een volledige zone in en uit te schakelen.

Bij een andere set lampen heb ik ze in een zone zitten in Hue, dat kan vrij gemakkelijk in Homey als 1 worden aangeroepen.

Tips voor groupen lampen in Homey zijn wat mij betreft welkom!

Nee de Hue lampen zitten via Hue Bridge.
De IKEA lampen direct op Homey.

Dat maakt idd de vergelijking niet geheel gelijk.

In dat geval zijn de meeste problemen die je met die IKEA lampen ondervindt helaas toe te schrijven aan Homey, en niet de lampen :frowning:

1 Like

Om middels Homey groepen aan te sturen kun je gebruik maken van de app genaamd ā€˜groupsā€™, je kunt dan zelf groepen definieren. Echter werkt dat niet altijd even goed. Ik had in het begin IKEA lampen via homey verbonden, maar vaak ging er 1 van de 8 niet aan. Dat is toch knullig, of uit, dan gaan er van de 8 een stuk of vier uit ipv allemaal. En je kunt er in de flows wel wat in omheen bouwen, maar ideaal werd het nooit.

Daarna ben ik over gestapt op de GW van IKEA en daar ging het al een stuk beter, maar vaak was de GW niet bereikbaar, dat blijkt een issue te zijn geweest in een oude versie van de app op de homey, maar inmiddels heb ik geen ikea leds meer.

De groepen spots die ik nu nog heb stuur ik in zā€™n geheel aan via een dimmer2, werkt voor mij veel beter dan de lampen los aan te sturen.

Voor de mensen die een piepende lamp hebben: in een lamp zit een trafo die de spanning reguleert. Op het moment dat die stuk of versleten is gaat deze piepen (advies koop een nieuwe). Je zult merken dat als je de lamp juist laag dimt of juist volledig zet dat het gaat piepen. Wat ook kan is dat de lamp piept door toonsignaal. Toonsignaal gebeurt op vaste tijdstippen en wordt aangestuurd door je energieleverancier. Toonsignaal wordt gebruikt om tarief te bepalen voor de meter.

Klopt en dat gaat er in 2021 afā€¦ hoewel ik er geen last van heb overigens.

Dat zou misschien kunnen.
Heb 4 filament lampen, dus met bluetooth in huis, ook alle 4 in de woonkamer.
Heb het nog niet gehoord, maar zal vanavond eens mijn oor wat dichterbij de lamp houden.

Dat kan Ć©Ć©n van de redenen zijn, maar daarnaast zijn er ook andere (externe) redenen waarom een LED lamp kan gaan zoemen (bv grote stroomgebruikers die op dezelfde groep zitten of een niet-dimbare lamp die toch op een dimmer zit).

Mijn ervaring met Ikea is top al kan ik niet vergelijken met Hue omdat ik die niet heb.

Had vroeger de Ikea lampen direct aan Homey en dat is werkte voor geen meter. Homey & Zigbee is gewoon (nog steeds) geen gelukkig huwelijk. Dit had overigens effect op de gehele werking van Homey en niet alleen de Ikea lampen.

Ik heb toen de Ikea hub ertussen geplaatst en sinds dien ben ik super tevreden. Heb 27 Ikea lampen (geen kleur overigens) en alles werkt vlekkenloos, ook vanuit Homey. Zelfs een groep met 10 lampen schiet tegelijk aan en uit. En als er een heel soms mist herstelt de Ikea hub dit zelf lijkt het.

Ook dimmen gaat tot erg laag, zou misschien ook kunnen dat jouw Ikea lampen nog op oude firmware draaien. Zonder Hub wordt die natuurlijk niet ge-update.

Anyhow, met de Ikea hub ertussen ben ik erg tevreden over de Ikea lampen.

1 Like

Ik kan deze ervaring volledig bevestigen. Ook hier Homey + Ikea gateway, iets van 20 Ikea lampen en geen enkel probleem.

1 Like

Bij de filament uitvoering had ik het toen niet!
Deze zijn nu buiten het huis, dus daar heb ik sowieso geen last van geluid :wink:

Dat zou nog een overweging zijn om de hub van IKEA erbij te zetten.

Het lastige is dat je dan een 3de zigbee netwerk gaat maken.
Hue, IKEA en Homey.

Ik wil de schakelaars direct aan Homey hangen zodat je daar alle flexibiliteit het qua schakelen.

Om nog verder in te haken op het vergelijk van de lampen:

Qua kleur kan ik met de Hue lamp ook het meeste.
De Hue lamp kan een veel koudere / blauwe tint aan dan de IKEA variant.
Qua geel licht lijkt het wel in de buurt van elkaar te komen.

Verder blijf het verschil van minimaal dimmen ook erg groot.

Ik denk:
Dimbare IKEA LED is geschikt voor simpele toepassingen, zoals in de hal, toilet, voordeur, etc.
IKEA kleur aanpasbaar ruimtes waar je niet erg hoeft te dimmen, maar wel naar de gele sfeer wil.
Hue, slaapkamer, woonkamer, waar je echt volledige controle wil.

Als je full color wil zit je sowieso vast aan Hue, want IKEA heeft geen GU10 variant full color.