Goed werkende bewegigssensor voor de Homey?

Ik heb al een tijdje de Homey met zwave en zigbee producten, denk daarbij aan de Hue lampen en zwave raam en deur sensors. Daarnaast heb ik ook nog van Xiaomi de zigbee wandschakelaars. Alles zit gekoppeld aan de Homey zonder de Hub en Xioami hub. Dat werkt allemaal top en ik wil nu graag mijn hue lampen met behulp van bewegingsensoren in- en uitschakelen. Alleen ik heb nu twee sensoren getest (de Hue en Xiaomi sensoren) en daarin heb ik dan ingesteld dat de bewegingssensor op 60 seconden staat. Alleen wat er continue gebeurd is dat de lampen 60 seconden aan gaan en dan even uit gaan en dan weer beweging detecteren en dan weer aan gaan. Ik zoek eigenlijk een bewegingssensor welke na 60 seconden uit gaat maar wel elke x seconden checkt of er nog beweging is en daardoor aan blijft staan en niet steeds eerst even uit gaat en dan weer aan. Heeft iemand ervaring moet een goed werkende bewegingssensor met Homey die ook continue aan blijft staan als er beweging gedetecteerd wordt? En zoja welke sensor gebruik je dan?

Iets mee spelen en alle bewegingssensoren zullen doen wat je wilt.

Het probleem zit denk ik in je flows. Gebruikt voor het uitzetten van de lamp na 60 seconden een timer uit de Chronograph app. Kies bij beweging dan voor “ start of vervang timer” van 60 seconden en zet de lamp aan. En laat de lamp uitgaan als de timer afloopt. Nu zal bij elke beweging binnen de 60 seconden de timer weer op 60 springen. Pas bij 60 seconden geen beweging gaat de lamp uit.

1 Like

Ook dit is geen garantie dat het altijd goed zal werken. Als je bewegingsmelder actief blijft doordat er continu beweging is zal de flow niet opnieuw worden gestart en zal de timer dus niet worden gereset. Gevolg is daardoor dat de timer nog steeds na 60 seconden leeg is en de lamp zal worden uit gezet.

Beter kan je de timer later starten als de bewegingsmelder uit gaat, en laten stoppen als de bewegingsmelder aan gaat.

1 Like

Of gewoon op de link klikken een paar berichtjes naar boven.

1 Like

Timer starten bij stoppen beweging is dan goede stap in de richting. Alleen als die timer loopt en er is weer beweging heb je wel nodig dat de de timer stopt zodra er (weer) beweging wordt gemeld. Chronograph kan dat, van countdown weet ik dat niet.

Suf, ik had niet door dat je een linkje postte. Ik vond het al een vreemde post, maar nu ik weer wakker ben is het volkomen logisch en was mijn post idd niet van veel toegevoegde waarde. Sorry!

1 Like

Bedankt heren voor de reacties. Ik ga even de link volgen en daarmee spelen/testen. Ik hou jullie nog even ip de hoogte.

1 Like

Dit wil ik! Maar is mij nog niet gelukt. Heb de aqara sensor hangen in toilet.

Heb nu dit namelijk:

Dan zijn de flows van @Rocodamelshekima in de link hierboven wat je nodig hebt. Ik zie dat daar ook de countdown timer wordt gestopt als er beweging is en het licht aangaat, dus dat is wat ik bedoelde.

1 Like

Heb nu dit gemaakt… Is even kijken of het werk

1 Like

Hij klinkt niet logisch… Dit staat hierboven

Ziet er goed uit. Werkt het ook al?

Ik weet niet waarom je het onlogisch vindt: als er beweging is zet je het licht aan, en voor het geval Homey van plan was het licht uit te zetten dan steek je daar een stokje voor door die timer te stoppen. Als de beweging ophoudt, dan start je een timer om het licht uit te zetten (voor als er inderdaad geen beweging blijft). Als het timertje afloopt (omdat er inderdaad geen beweging is tussengekomen) dan kan het licht uit. Volgens mij geen speld tussen te krijgen.

haha ja die Stop countdown op de eerste flow voelde niet logisch… maar heb het even 10keer opgelezen en nu begrijp ik hem wel.

1 Like

Ik gebruik de bewegingsmelder van klikaanklikuit. Die geeft een signaal bij aan, maar ook een apart signaal bij uit. Uit gaat hij pas als hij de ingestelde tijd (5 sec, 60 sec, 600 sec…) geen beweging heeft gedetecteerd. Een flow dus voor aan en een flow voor uit.

Jullie voorstel ziet er mooi uit, maar is dat niet onnodig complex ?.
Ik heb het werkend met 2 flows:

When
Motion Alarm turned ON

Then:
Turn on Lamp

Second flow
When
Motion alarm turned off
Then
Turn lamp off.

En in devices -> motion sensor -> advanced settings -> Disable motion alarm ingesteld op 600 s.

Ik heb nog niet gemerkt dat de lamp automatisch uit gegaan is zonder dat ik het wilde.
Maar mis ik dan iets, of zijn deze 2 flows eenvoudiger dan hoe jullie het nu oplossen.

Als je meer dan 600s nodig hebt om te poepen… Valt hij uit toch

Haha, nou ik heb dit zo ingesteld op mijn werk kamer, en ik werk wel meer dan 600 s aan een gesloten zonder dat de lamp uit gaat tussen door.
De lamp gaat uit als het alarm uit gaat. Maar zolang er beweging is blijft het alarm actief.