Goedkope raam - deur sensoren

Hoi!

Ik ben opzoek naar een beetje goedkope raam - deur sensoren. Ze mogen prima van AliExpress afkomen. Ik heb al gekeken naar 433Mhz sensoren, maar zou dit wel goed werken met de Homey, misschien heeft iemand ervaring?

Bedankt!

Ah, oké. Ga ik daar even naar kijken.

Ik ben iets meer fan van xiaomi geworden, ik heb de xiaomi aqara zigbee contact sensor, ze zijn veel kleiner dan Neo Coolcam en van Neo heb ik er toch al helaas twee kapot. Ook lijkt de respons tijd van deze Xiaomi sensors iets sneller te zijn dan die van de Neo Coolcam sensors(althans bij mij)

Let wel dat je een apart Zigbee netwerk opzet tov bijv Hue. Zorg dus voor modules die op 220v zijn aangesloten. Bijvoorbeeld Innr smart plug. Dit geldt uiteraard ook voor Neo.

Hoe bedoel je precies met het Zigbee-netwerk? Ik kan niet ergens nog een Zigbee-netwerk opzetten.

Heb bij simpele klikaanklik uit raamsensoren. Werkt bij mij prima.
En werkt ook feilloos met Homey

Oké, maar ik zou wel raam - deur sensoren van Xiaomi kunnen combineren met een Philips Hue bridge?

Hmm… Oké, dus ik zou alle lampen aan de de Hue bridge kunnen koppelen, welke ik dan weer aan de Homey koppel. En vervolgens de Xiaomi schakelaars los aan de Homey (zonder bridge) kunnen koppelen en dan moet het wel werken?

Lijkt mij onlogisch dat je omdat je al Hue hebt geen Xioami schakelaars kunt gebruiken :confused:

Elke Zigbee controller bouwt z’n eigen netwerk op, die geheel los van elkaar staan. De Hue bridge is zo’n controller, en Homey is ook zo’n controller. Dus Zigbee-apparaten die “gepaired” zijn met de Hue bridge, zitten niet in het Zigbee-netwerk van Homey, en vice versa.

Je kunt de Hue bridge vanuit Homey bedienen omdat dat via een omweg gaat, namelijk via een normale netwerkverbinding, en niet via Zigbee.

De Xiaomi schakelaars koppel je direct met Homey, en dat werkt ook gewoon, maar Zigbee heeft een beperkte reikwijdte. Daarom is het handig om apparaten aan het Homey Zigbee-netwerk toe te voegen die als “router” kunnen optreden (dat zijn over het algemeen apparaten die permanent van stroom voorzien worden). Die zitten tussen de Xiaomi apparaten en Homey in, en kunnen op die manier de reikwijdte van het Zigbee-netwerk verbeteren.

Je kunt daar Zigbee-lampen voor gebruiken (mits die altijd ingeschakeld zijn; dat betekent niet dat ze altijd moeten branden, maar wel dat er altijd stroom op moet staan, dus geen lampen die je via een fysieke schakelaar aan/uit zet), of Zigbee-schakelaars (bv de schakelaars van IKEA, alhoewel ik niet 100% weet of die volledig compatible zijn).

Hue lampen kan ook, mits die dus direct aan Homey gekoppeld zijn via Zigbee, en niet aan de Hue bridge.

Ah, ik begin het te snappen! Het komt er dus op neer dat het slim zou zijn om naast het Hue Zigbee netwerk ook een Zigbee lamp aan de Homey te koppelen, zodat deze als router in het netwerk kan optreden en de raam - deur sensoren van Xioami beter werken?

Juist :grin:Hoeft geen dure Hue lamp te zijn, Innr werkt volgens mij ook prima.

En dan is het ook nog net als met bier: hoe meer hoe beter!

Nice! Ik dacht al, waarom kan ik niet meerdere Zigbee apparaten van meerdere partijen koppelen aan mijn Homey, maar dat kan dus gewoon wel. Alleen is het slim om naast apparaten die op een batterij werken ook één of meerdere Zigbee apparaten te hebben die op het lichtnet zijn aangesloten.

Bedankt, ik ga denk ik de Xiaomi sensoren bestellen!

Helemaal mee eens, had het niet beter kunnen verwoorden “dames” ;-). Mijn hue lampen zitten op de bridge hoe graag ik dat ook zonder zou willen. ( zonder bridge is het niet stabiel genoeg) Zonder bridge zou ik 1 groot zigbee netwerk hebben. Met de bridge heb ik nu twee netwerken. Daarom dus twee Innr stopcontacten gekocht. Voordeel daarvan is dat ik dus daarmee het tweede zigbee netwerk versterk waar de xiaomi deursensoren ook op zitten. Tweede voordeel is ik kan de Innr stopcontacten zowel aan het Hue zigbee netwerk koppelen als ik dat wil, als aan het tweede zigbee netwerk met de Xiaomi sensoren, wat ik nu heb gedaan. Het is wel of of en niet en en. Die keuze kan ik echter wel weer wijzigen als ik dat zou willen.

Bij mij werken alle Xiaomi deur- en raamsensoren prima zonder een 2e ‘zigbeehub’. Ik heb zo’n twintig Philips Hue lampen via de Hue bridge aan Homey en Google Home gekoppeld en meerdere Xiaomi inbraaksensoren direct aan Homey. Het werkt vooralsnog al maanden probleemloos.

Ik heb inmiddels een paar sensoren van Xiaomi besteld en ik ben benieuwd hoe ze presteren :slight_smile:. Anders koop ik een Tradfri lamp en schroef ik die er ergens in :smile:

Ik ben begonnen met sensors van KAKU en Smartwares, werkt prima met Homey, beter dan met Homewizard vond ik.
Nadeel 433mhz en mist wel eens signaaltje, en geen terug koppeling.
Nu over naar de veel genoemde Xiaomi Aqara sensors, veel kleiner/compacter/mooier en bereik niets over te klagen. Zijn zowel bij Nederlandse webshops te vinden als bij Chinese.

Hallo ik heb ook een stuk of 12 Xiaomi sensoren. Daar van gaan enkelen niet meer van de alarm status af. Dus de deur of het raam blijft in de open staan volgens de sensor terwijl hij dicht is.

Ook meet hij af en toe de status niet, ik weet dan zeker dat de deur open is geweest maar dat zie je helemaal niet terug in het overzicht.

Iemand dit ook? Of iemand een oplossing?

Al vast bedankt

Ik heb het zelfde probleem. Ik gebruik een de contactsensor voor de zoldertrap. Zodra het alarm af gaat moet de lamp aan gaan en viseversa. Helaas reageert deze niet meer als de trap naar uitgeklapt wordt. Ik ben aan het zoeken hoe ik de connectie opnieuw kan opbouwen. Tot nu toe is het mij niet anders gelukt om deze volledig in homey te verwijderen en daarna opnieuw toe te voegen. Met een gevolg dat je alle flows na moet. Dit moet toch anders kunnen.

Klinkt idd als een connectieprobleem. Had ik ook. Verwijdert via de app, zorg er wel voor dat je dit doet als je dichtbij de Homey bent, if breng de Homey in de buurt van je device . Innr plugs hebben bij mij de problemen opgelost. Wel een tijd moeten zoeken naar de beste plek. Btw ff 1 keer op de button drukken zorgt er soms ook voor dat er weer verbinding komt.

Sinds een paar maanden ben ik van router gewisseld. Heb nu een meshrouter, waar ik zeker over te spreken ben. Dus aan het netwerk zal het niet liggen. Ik kan trouwens geen ipadres van deze schakelaars ontdekken. Volgens mij maken deze contacten gebruik van Zigbee en zijn ze niet te traceren in het netwerk.