Homey Community Forum

Goedkope raam - deur sensoren

Ik heb het zelfde probleem. Ik gebruik een de contactsensor voor de zoldertrap. Zodra het alarm af gaat moet de lamp aan gaan en viseversa. Helaas reageert deze niet meer als de trap naar uitgeklapt wordt. Ik ben aan het zoeken hoe ik de connectie opnieuw kan opbouwen. Tot nu toe is het mij niet anders gelukt om deze volledig in homey te verwijderen en daarna opnieuw toe te voegen. Met een gevolg dat je alle flows na moet. Dit moet toch anders kunnen.

Klinkt idd als een connectieprobleem. Had ik ook. Verwijdert via de app, zorg er wel voor dat je dit doet als je dichtbij de Homey bent, if breng de Homey in de buurt van je device . Innr plugs hebben bij mij de problemen opgelost. Wel een tijd moeten zoeken naar de beste plek. Btw ff 1 keer op de button drukken zorgt er soms ook voor dat er weer verbinding komt.

Misschien overbodige vraag, maar heb je een goed uitgebreid mesh netwerk

Sinds een paar maanden ben ik van router gewisseld. Heb nu een meshrouter, waar ik zeker over te spreken ben. Dus aan het netwerk zal het niet liggen. Ik kan trouwens geen ipadres van deze schakelaars ontdekken. Volgens mij maken deze contacten gebruik van Zigbee en zijn ze niet te traceren in het netwerk.

Ik denk dat je nu WiFi mesh en Zigbee mesh door elkaar haalt… De sensor maakt gebruik van de Zigbee mesh, niet van je WiFi netwerk…

Zoals @PetervdK hierboven al aangeeft, hebben we uiteraard over je Zigbee mesh :grinning:

Maar hoe controleer je nu of je een uitgebreid zigbee meshnetwerk heb ? Ik heb op dit moment 2 xiaomi contactschakelaars in het netwerk zitten, waarbij er 1 nu al 2x problemen geeft. De andere zit wat dichter bij homey en geeft geen problemen. De afstanden waar we nu over hebben is 4 en 10 meter. Ook 10 meter moet toch geen probleem zijn.

Eigenlijk het zelfde als met je zwave mesh kun je je mesh niet zien alleen de routing. Maar gewoon zorgen dat je verdeeld over je huis voldoende routers hebt staan. Meer is beter.

En 10 meter zou je zeggen dat moeten kunnen, echter in de praktijk blijkt te vaak dat het toch niet zo is. Veel hangt af van je huis situatie.

https://developer.athom.com/tools/zwave
https://developer.athom.com/tools/zigbee

Bij de laatste moet je om de routes te zien (als je al routers in je zigbee netwerk hebt natuurlijk, anders is alles direct aan Homey gelinkt) even wachten tot die worden getoond. Dat schijnt 10 minuten te kunnen duren, afhankelijk van de hoeveelheid apparaten.