Gumax zonwering bedienen

Hallo iedereen,

in het voorjaar gaan we een overkapping plaatsen, in combinatie met automatische zonwering van GUMAX. Dit zullen 6 aparte banen zonwering zijn, 6 motoren, ieder apart bedienbaar met de bijgeleverde afstandsbediening (die volgens het boekje werkt op de 433Mhz Freq.).
Iedere motor heeft alleen een 230V aansluiting met een uithangend draadje (wat de antenne is).
Montagehandleiding Zonwering

Nu wil ik dit natuurlijk dolgraag koppelen aan Homey, en ben er op tijd bij, zodat hopelijk gelijk met de installatie van dit spul alles goed geïnstalleerd kan worden. Nu is de grote vraag, hoe!?

Moet ik er een extra module tussen zetten? Zo ja, welke en waartussen? Kan ik het misschien koppelen aan een bestaande app?

Graag hoor ik iemand die me de goede richting op kan sturen. Dank alvast!

Fabian

Zojuist ook even contact gehad met de leverancier, en zij zeggen het volgende:

GUMAX motoren worden niet ondersteunend voor domotica systemen, wat betekend dat u dit zelf dient te programmeren en zelf een script dient te schrijven. De frequentie bedraagt 433MHZ en de zender is in het systeem geïntegreerd. Deze motoren zijn niet te vervangen met de motoren van Somfy of andere domotica systemen. Het is dus enkel realiseerbaar wanneer u zelf programeur bent, maar hier kunnen wij u helaas verder niet in adviseren omdat wij hier geen ervaring mee hebben.

Is er iemand die me alsnog op weg kan helpen :wink: ?

Ik heb dezelfde vraag!
Ik heb in December mijn Gumax overkapping geplaatst met de Gumax zonwering (5 motoren)

En ik wil deze ook graag via mijn Homey besturen.

Dus als er iemand is die ons op weg kan helpen?

Groet Chris

Foto van de motor:

Hoi Fabian, is dit reeds gelukt ?
Zit nl in de zelfde situatie.

Helaas nog niet gelukt… :unamused: En zou het toch echt graag willen!

Are the motors used by Gumax not the same as the Somfy motors?

Geen idee, als mensen me eventueel de goede richting in willen sturen, ben ik prima bereid het een en ander te proberen. met de motoren.

Een vriend van me heeft onlangs ook een nieuwe veranda geplaatst waar deze zonnewering ook in zit. We waren er inmiddels achter dat de besturing van Somfy afkomstig is.
We hebben de veranda onlangs geplaatst en zijn er nog niet aan toe gekomen om uit te zoeken hoe deze met Homey te koppelen.
Het enige dat ik op dit moment weet is dat er Somfy RTS app is voor Homey. Daar zou je het eens mee kunnen proberen.

Goed idee, ga ik zeker zeer binnenkort doen! (en laat het hier uiteraard weten)

Helaas, ik heb alle mogelijke manieren geprobeerd, programmeren via de afstandsbediening (zoals de app aangeeft), en direct proberen te programmeren vanaf de motor, maar helaas, werkt niet.

Heeft iemand een idee of het met de app “Forest” mogelijk is om de zonwering van Gumax te bedienen?

@Marc-227 , Heb het gisteravond gelijk geprobeerd, maar helaas, werkt niet. Krijg het niet gekoppeld.

Volgens de beschrijving gaat dat niet:

Om de Gumax automatic sun shading te koppelen aan uw smart home system, dienen deze beiden op dezelfde frequentie te functioneren. Daarnaast is een overeenkomend protocol benodigd. Het protocol van de Gumax automatic sun shading is closed source en daarom niet te koppelen aan een smart home system

.
Zal dus waarschijnlijk “roling code” zijn, helaas.
Optie zou kunnen zijn om de AfstandBediening knoppen te bedienen door overbrugging d.m.v. b.v. een ESP8266 en deze aan te sturen vanuit Homey.

Zie b.v. [HOWTO] BUVA Boxstream Mechanical ventilation hack

Goedendag

zelf ga ik in het voorjaar een terras overkapping plaatsen, met deze zonnewering.
heb al wat rond gekeken en het is inderdaad moeilijk hem te koppelen ergens aan. (zelf wil ik het op google hebben)

Nu heb ik een rasberry pi met home assistant erop staan. waar ik lampen mee aanstuur.
ook heb ik er een versie van:
//// Broadlink RM4 Pro Wifi Ir Rf Smart Afstandsbediening Schakelaar HTS2 Tempetature Vochtigheid Sensor Compatibel Met Alexa Google Thuis////

deze heb ik verschillende afstandsbediening codes ingesteld waardoor ik bijvoorbeeld de beamer scherm afstandbediening niet meer nodig heb.

ik ga er volgend jaar wel mee bezig . dan denk ik dat je eenmalig alles moet instellen met de afstandsbediening van gumax en dat klaar is de rf codes kopieren. en gebruiken in home assistant.
en dan home assistent koppelen met google.

is maar een idee, en makkelijk is het ook niet.

succes.

mvg

bjorn

Ik heb hetzelfde voor mijn Gumax , frequentie is hetzelfde maar het protocol is verschillend.
Wat Bjorn zegt is ook mijn idee om te proberen,
Met de raspberry en bijv. de RF codes te kopieren zou misschien kunnen werken.
Anders hardwarematig de knoppen op de afstandsbediening overbruggen met de Raspberry I/O mogelijkheid. Ik heb er toch 2 bijgekocht dus misschien ga ik dat wel een keer proberen.

Chris

Goedemorgen, vandaag ga ik ook de gumax zonnewering installeren. Is iemand al verder met de koppeling tov de homey. Ik verneem het graag!

Gr. Vincent

Goedemiddag!

we zijn al weer even verder, en was ondertussen benieuwd of er vordering waren over de GUMAX zonwering icm Homey? Zou het echt heel graag willen koppelen namelijk, maar geen idee hoe nog steeds.
Bedankt alvast!

misschien kan iemand uit de foto’s wijs worden welke protocol gebruikt word: