Help wanted with switching 12v lights

Hi,

Alle lampen in mijn huis zijn geschakeld via zwave, op één plek na: de afzuigkap. En dat kan natuurlijk niet :wink: Als ik de keuken uit loop gaan de lampen na een minuut netjes uit, maar de verlichting van de afzuigkap blijft aan. Die wil ik graag netjes meeschakelen vanuit Homey. Ik wil graag dat de knop gewoon blijft werken. De de inbouwruimte is erg ondiep, het zijn geen gu10’s waar ik een slimme versie van zou kunnen halen.

De kap werkt natuurlijk op 230V en zet dat intern ergens om naar 12V voor de spotjes. Op de unit met daarin alle knopjes die het licht en de ventilatie regelen staat 250V, dus dat deel lijkt me voor de omvormer te zitten. Wat is dan wijsheid: schakelen op het 12V deel, of ervoor? Oftewel: een Qubino 0-10V-dimmer of een Fibaro Switch? Ik heb een Qubino-dimmer liggen, maar rondon de leds heb ik alleen twee draden, terwijl ik uiteindelijk schakel, live en neutraal moet hebben. Toch?

Dimmers inbouwen achter wandschakelaars en in centraaldozen is zo ingewikkeld niet, maar ik ben op het gebied van elektra niet enorm ervaren. Ik wil deze casus dus hier voorleggen aan mensen die wellicht handiger zijn met elektra of misschien dit specifieke klusje al eens gedaan hebben :slight_smile:

De 0-10V dimmer is waarschijnlijk alleen voor signalen, m.aw. je kan er geen verbruikers aan hangen (teveel vermogen). Het beste kan je kijken waar de trafo/driver zit en deze primair schakelen met een slim stopcontact. Mocht je hem niet kunnen vinden dan moet je een potentiaal vrij contact (relais) gebruiken voor de 12V naar de spots te schakelen. Knopjes kan je eventueel via een Aqara knopje laten lopen, moet je er 2 draadjes op solderen :blush:

Edit: Dat zwarte kastje lijkt je trafo/dimmer te zijn. De L1 kan je schakelen met bovenstaande opties. Dimmen lijkt me geen optie.

Persoonlijk zou in de 230V schakelen, dan blijft de 12V voeding niet onder spanning staan.
Binnen de kap moet de Nul toch ergens te vinden zijn (b.v. op de voeding), vraag anders even een bekende die van elektra verstand heeft om even mee te kijken/helpen, blijft gevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent.

Sonoff mini, lekker klein en kan je via de Wifi schakelen

Ik heb de afzuigkap nog wat verder geopend, en het wordt mij alweer wat duidelijker. Ik denk dat ik het begrijp, maar ik hoor graag ook van jullie.


Rechts komt de 230 binnen en de bruine fasedraad gaat via de kroonsteen naar het zwarte kastje met alle knoppen. Daar zit hij op een connector met L, dat lijkt me redelijk vanzelfsprekend. De knoppen op dat kastje zijn genummerd en voor zover ik het begrijp zijn dat dus allemaal schakeldraden die afhankelijk van de positie van de knop (ingedrukt of niet) wel/geen stroom doorgeven.

De schakeldraad van de lichtknop is geel. Als ik die omhoog volg, gaat hij via de kroonsteen naar de 12V-omvormer. Van daaruit gaan een bruine en rode draad naar de in serie geschakelde lampjes.

Zoals ik hem nu dus zie is het als volgt. Waar bruin en blauw binnenkomt haal ik ze beiden uit de kroonsteen en doe ik bij beiden een lasklem erop. Vanuit daar gaan er weer draden de kroonsteen in, maar er gaan een tweede set draden naar een zwave schakelaar (fibaro of qubino oid) voor live en nul. De gele schakeldraad die van onderen komt, gaat vanuit de kroonsteen niet meteen de omvormer in, maar loopt via de S1 van de schakelaar.

Als ik het goed begrijp schakel ik zo de met de knop voorop de 12V-omvormer en daarmee dus de spotjes. Klopt dat?

(Voor de mods: ik dacht dat ik deze in het Nederlandse deel had geplaatst, al had ik dan alsnog de titel verkeerd. Excuus)

Zoals je het beschrijft moet het werken, als je tenminste ook het contact van de z-wave schakelaar weer aansluit op de voeding waar de gele draad eerst op zat.
Als je aangeeft welke z-wave schakelaar je gaat gebruiken, wil ik wel een schema voor je maken als het nog niet voldoende duidelijk is.

Ik heb deze besteld: https://www.robbshop.nl/qubino-1d-enkele-inbouwschakelaar-met-relais-functie ik begreep dat die geschikt is, maar ik accepteer graag alle hulp die geboden wordt :slight_smile:


De gele NUL draad heb ik hier blauw getekend, L en Qin moeten beide met de Fase verbonden zijn.
Succes er mee :+1:

Bedankt! Maar begrijp ik het nu goed dat deze opstelling niet de 230V schakelt, zoals je zelf suggereerde, maar de 12V? Als ik de sticker op de omvormer bekijk gaat rechtsonderin 230 erin en komt links onderin 12V eruit.

Nee, het is de bedoeling om de230V te schakelen, op de foto dacht ik te zien dat de 230V aansluiting links zat maar dat is blijkbaar onjuist. De 12V blijft dus ongewijzigd, sorry voor de verwarring.

Nu ik nog eens goed kijk, zie ik inderdaad rechts PRI (primair) staan en links SEC (secundair)
Edit: inmiddels aangepast.

Top, dan snap ik er meer van dan ik dacht :wink:

1 Like

Onwijs bedankt @JPe4619, het werkt perfect!

Graag gedaan, veel plezier er mee :smiley: :+1: