Het einde van Homey speech

Ah, dan ben ik door de bomen in dit bos echt even de weg kwijt geraakt VanGilles :-). Jouw oplossing lijkt mij een stuk beter, ik zal die eens even goed doornemen. Ik zoek zelf nog naar een manier om de google assistent je om input te laten vragen. Net zoals hij nu kan vragen hoe laat je de wekker gezet wilt hebben. We blijven bezig het mooier en leuker te maken zo met domotica.

@Cuflee
Dit kan met behulp van het EN kaartje:

Mogelijk zijn JA/NEE (bevestiging) of een specifiek woord.

Deze optie vervalt dus per 1 april.

Dus alle tekst gebaseerde “Vraag Homey” triggers komen ook te vervallen?
Ik las het nieuwsbericht dat de via stem getriggerde berichten komen te vervallen.
Dus “Ok, Google” => “Vraag Homey om flow x te starten”

Hmm, indien het inderdaad zo is dat ook de tekst gebaseerde interface komt te vervallen ben ik benieuwd hoe je dan interactie met Homey kunt triggeren.

Denk dat dat nog niet geheel duidelijk is. Ik verwacht het wel. Ook je ja/nee antwoord zal ‘verwerkt’ worden door de spraak servers. Deze servers gaan plat. Kan me voorstellen dus dat deze functionaliteit komt te vervallen. Alleen via de app dan nog…

Ik zou ook graag willen weten of het echt alleen de speech recognition is die verwijderd wordt - ik heb een Homey zonder microfoon, dus dat zou voor mij geen verschil maken - of inderdaad ook alles via de “someone said …” cards. Ik gebruik dat namelijk veel in combinatie met Google Home routines. Die routine triggert een “ask homey XYZ” request, wat een Homey flow triggert via een “someone said” card. De flow zelf activeert o.a. dynamisch antwoord via een “say something” card; op die manier krijg ik antwoord via het Google Home apparaat waar ik de routine op heb gestart.

Als ik met Google een flow trigger via “favorite scenes” of een virtual device, krijg ik het antwoord te horen op Homey zelf. Niet echt handig als Homey beneden staat en ik het boven op zolder wil kunnen horen via mijn Google Nest Mini.

Hopelijk is dit dus niet het geval, of is/komt er een workaround, want anders verdwijnt er echt een waardevolle functie voor mij. Die terugkoppeling naar het Google Home apparaat is erg nuttig. (De Google TTS app is niet echt handig in dit geval want ik wil het alleen horen op het apparaat waar ik het heb gevraagd, en dat wisselt natuurlijk.)

Helaas…

Intussen alle flows die ik met spraak activeerde omgezet via virtuele schakelaars.
2 dingen gaan verloren:

  • opvolgvragen in de flow (wil je …?)
  • de aardigheid om aparte spraaktriggers te gebruiken. Zoals “iemand zegt iets specifieks; volk zwicht”. Als ik dan tegen Homey zeg “Een volk dat voor tyrannen zwicht” dan dooft dus inderdaad het licht.

Virtuele knoppen kreeg ik niet aan de praat.

Waarom volledig automatiseren boven spraak commando’s gaat :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 Likes

Ook ik gebruik spraak vol-op en baal er ook van. Ben ook een kickstarter. Ik heb Google spraak ook via een aantal Sonos speakers en eerlijk is eerlijk deze is beter en maakt minder fouten dan Homey. Maar er zijn ook commonados die werken heel goed met Homey. Sommige zaken kunnen volgens mij alleen maar met Homey,

Want als ik wil weten wat bv de temperatuur is van een sensor die ergens hangt kan ik dat niet GH vragen. Wel aan Homey. Tenminste ik heb nog niet werkend gekregen en ben best handig :wink: . Wat i nou in alle stukken niet zo snel helder krijg is het volgende:

De microfoon gaat uit dus commandos geven kan niet meer. Maar kan je wel de spraak kaartjes blijven gebruiken (bv kaartje “dan” spraak, zeg blabla …geniaal filmpje hierboven trouwens

Met de tts app kan je spraak naar je GH sturen. Voeg dan in je tekst bericht de tag toe van je sensor
Die flow start je vervolgens met een routine.
En als het goed is hoor je dan de temperatuur uit de GH speaker komen

Ga ik proberen dank. EDIT. Ik heb een fout gemaakt. Ik heb geen google home maar gebruik google via de Sonos speakers. En ik zie dat tts daar niks naar toe kan sturen…

Yep, die blijft
zie antwoord hier: End-of-life of Homey's speech recognition - Check your Flows - #3 by Dijker

1 Like

Gaaf dank je wel

Klopt. Maar dat kan sinds kort wel via de Sonos app

1 Like

Klopt maar daarmee kan je mi niet vragen wat de temperatuur in ruimte x is. Die Sonos stem is trouwens om te huilen. Gelukkig blijft Homey kletsen…De Hond duikt de kruipruimte in als die stem komt …(van Sonos)

Dat kan wel. Door op de juiste manier routines te gebruiken.

Ik vindt de Sonos stem wel heel fijn. Iedergeval 10x beter dan de google tts stem

Ok ik heb diverse routines draaien. Ik zal me er nog verder in verdiepen dank je wel

1 Like

Dat is top! Ik wist niet dat dat kan. Ik zie nu dat die bij de laatste update zit, thnx!

1 Like