Het einde van Homey speech

En dat is precies wat hier besproken wordt, een eigen persoonlijke mening.
Alleen de mensen die het jammer vinden dat het verdwijnt, of vervelend of zelfs kut, die zijn dan overhyped en moeten niet zeuren maar doorgaan.
En zinnetjes als “ze gaan het toch wel doen dus je kan beter wat alternatieven verzinnen” , zo zit ik niet in mekaar.
Als ik niet mag zeggen dat ik het kut vind dan heeft dit hele topic geen zin natuurlijk.
En ik heb in iedere ruimte waar ik dat gebruik en leuk vind een Homey staan ja. Is mijn persoonlijke mening dat ik dat leuk vind.

2 Likes

Precies! Het einde van de Homey speech discussion!

3 Likes

Ik heb jaren geleden een Pebble smartwatch gekocht. Een fantastisch horloge. Heel slim en waterdicht en een gigantische batterijduur.
En vond hem ook mooi om te zien. Alles word verkocht aan Fitbit. Die trekt de stekker eruit - klaar.

Dan is er nog een club overgebleven die onder eigen beheer servers heeft staan. Nog 177.000 geregistreerde gebruikers heeft maar 9000 betalen nog voor eventuele niet officiële ondersteuning.
(Van de week ergens gelezen)

Was deze vrijwilligers club er niet geweest had je na 1 of 2 jaar ook ineens niks gehad.
Maar ook dat was toen …

1 Like

Ik vind dit ook slap van athome.
Een naar de ander future waar mee ze gepromoot hebben stoppen ze mee.
Het is een kwestie van tijd dat infrarood en NFC chip lezer ook niet meer kan gebruiken.

Ik gebuikt spraak en infrarood dagelijks.

Heb geen zin om een Google ding extra te kopen ivb privacy. homey werd gepromoot met het privacy aspect.

Ik heb homey aangeschaft om zijn veel vuldigheid. Indien homey het ooit begeeft zal ik geen nieuw kopen. Ben mij nu al aan het oriënteren op andere systemen.

2 Likes

Bij tado heb je nu een abonnement versie. Is een heel stuk goedkopen dan zonder abonnement maar je betaald per maand voor de service. Dit zouden ze bij homey ook kunnen doen. Alternatieven genoeg, maar een van veel gebruikt features er uit te halen gaat wel ver. Ik ben er mee gaan leven dat het erg is uitgekleed afgelopen jaren maar de mijn toepassing werkt het perfect. Mijn zoon van bijna 2 roept al oké homey, boemba.

Spraak ondersteuning lijkt mij een must voor Homey. Of je het via de microfoon van je Homey, Slimme speaker of telefoon doet, zou wat mij betreft niet uit moeten maken. Daarbij lijkt mij de ondersteuning op een Android of Apple apparaat ook niet meer dan logisch.

Wellicht zou het een oplossing kunnen zijn dat ze net als Sonos de spraak service van google of amazon mogelijk maken met de microfoon op de oude Homey’s? De functionaliteit blijft dan in ieder geval wel bestaan voor de mensen die nu teleurgesteld zijn in Athom.

Zelf heb ik een Homey Pro en zou ik graag zien dat het Apple Homekit platform/siri ook officieel ondersteund gaat worden. De integratie van Homekit werkt best wel goed.
Ik geef Homey via siri meerdere opdrachten per dag en zou het echt niet willen missen.

Hi VanGilles,

Sorry, ik heb geen idee of je vraag is beantwoord want er staat inmiddels nogal wat tekst in deze thread. Ik heb dit zelf opgelost met een virtueel apparaat, die noem ik bijvoorbeeld “Bedtijd” en die kan aan en uit. Ik maak een flow die reageert op het aan of uit zetten van die bedtijd schakelaar. Vervolgens google dan laten reageren met de “Ik ga naar bed” routine om de Bedtijd schakelaar om te zetten en dan triggert de flow weer in Homey.

Je moet alleen dit soort virtuele triggers in een losse zone niet bestaande zone zetten in Homey, bijvoorbeeld 000. Zet je deze bijvoorbeeld in de woonkamer en zou je tegen een google home in de woonkamer zeggen “Alle lampen uit” dan triggert in dat geval ook je bedtijd flow en dat wil je niet :-).

Niet meer nodig om dit met virtuele triggers te doen.
Google kan nu direct een Homey flow starten via google routines, zolang de flow maar in je favoriete flows staat.

Helaas wederom een “killedbyathom”. Alhoewel ik wel begrijp dat ze deze strijd verloren hebben en dat ze dit niet in stand kunnen houden zou het mooi zijn als ze wel de mogelijkheid zouden geven aan ontwikkelaars om hier zelf iets omheen te bouwen met een soundfile die naar een speech-server gestuurd kan worden.

Maar het is, aangezien dit doorlopende abbo-kosten met zich meebrengt, logischer dan het afsluiten van “Homey Music” Daarmee werden ook apps van community-members (althans : in ieder geval mijn apps) zonder waarschuwing om zeep geholpen…

3 Likes

Hallo Cuflee, bedankt voor je bericht. Ik had echter zelf geen vraag. Ik gaf antwoord op een vraag van iemand anders, @Stephan_Haas, in deze post hoe dit is in te stellen. Mijn oplossing is zonder virtueel apparaat en werkt direct om een flow te starten op een trigger zin of woord op je Google assistent. Als bonus heb ik zelf ingesteld dat ik via dezelfde Google assistent met een zelf ingesteld stembericht terugkoppeling krijg.
Jouw oplossing kan uiteraard ook, maar vraagt meer handelingen en tussenstappen maar is ook een prima oplossing.

Ik zelf begrijp de keuze vanuit Athom en ben blij dat ze hun meerdere hebben erkend in kwaliteit in stemherkenning en de keuze hebben gemaakt om hun energie te stoppen in ondersteuning van een API dan blijven doorgaan (achterlopen) met hun eigen variant. Athom is volgens mij nog steeds een relatief klein bedrijf die deze keuzes moet maken. Zal niet bij deze keer blijven verwacht ik.

1 Like

Ik start ook flows die niet onder favoriete flows staan. Het gaat dan om wakker/slapen en thuis/weg. Ik heb als 1e kaartje iemand gaat slapen/wordt wakker en iemand gaat weg/komt thuis.
Alleen als ik een persoon selecteer wordt de flow niet uitgevoerd. Het lijkt dat via Google de herkenning van een persoon niet goed gaat.

Ben het helemaal met je eens. Als gebruiker van de eerste versie Homey heb ik juist gekozen voor deze oplossing omdat ik dan alles in 1 apparaat heb. Ik gebruik de spraak aansturing en zelfs de oude 1.5 firmware iedere dag en dit is ook een reden waarom ik nooit nieuwe hardware wilde aanschaffen of wilde upgraden naar nieuwe software ondanks de beperkte geheugenruimte in de oude Homey : de nieuwe hardware heeft geen microfoon meer en de destijds nieuwere v2 hadden geen Pc besturing maar geklooi op een klein smartphone scherm voor flows of dashboard werkt gewoon niet voor mij.
Inmiddels is er zoveel uit de oorspronkelijk Homey opzet gehaald dat het onvermijdelijk een einde betekent van mijn Homey gebruik want ik zie het totaal niet zitten om meerdere apparaten van de grote amerikaanse reuzen met twijfelachtige reputatie te moeten gebruiken om dezelfde functionaliteit te behouden. Jammer maar Homey graaft zijn eigen graf op deze manier omdat precies dat waar ze onderscheidend in waren overboord gegooid lijkt te worden. Veel potentie maar het wordt zo langzaamaan een kreupel zooitje met af en toe een herstel zoals de web interface recentelijk : veel tamtam van iets “nieuws” wat eigenlijk “terug naar de basis uit versie 1 is” :frowning:

2 Likes

Ik snap je best hoor, maar dan ben ik echt benieuwd wat voor andere hub je dan ipv Homey wilt gaan gebruiken. Noem eens 1 alternatief dat wél een eigen microfoon en spraakbesturing heeft?
Welke je ook kiest, ook daar zul je gebruik moeten gaan maken van Google of Alexa. Maar dan ook alles opnieuw opzetten etc etc.

Ah, dan ben ik door de bomen in dit bos echt even de weg kwijt geraakt VanGilles :-). Jouw oplossing lijkt mij een stuk beter, ik zal die eens even goed doornemen. Ik zoek zelf nog naar een manier om de google assistent je om input te laten vragen. Net zoals hij nu kan vragen hoe laat je de wekker gezet wilt hebben. We blijven bezig het mooier en leuker te maken zo met domotica.

@Cuflee
Dit kan met behulp van het EN kaartje:

Mogelijk zijn JA/NEE (bevestiging) of een specifiek woord.

Deze optie vervalt dus per 1 april.

Dus alle tekst gebaseerde “Vraag Homey” triggers komen ook te vervallen?
Ik las het nieuwsbericht dat de via stem getriggerde berichten komen te vervallen.
Dus “Ok, Google” => “Vraag Homey om flow x te starten”

Hmm, indien het inderdaad zo is dat ook de tekst gebaseerde interface komt te vervallen ben ik benieuwd hoe je dan interactie met Homey kunt triggeren.

Denk dat dat nog niet geheel duidelijk is. Ik verwacht het wel. Ook je ja/nee antwoord zal ‘verwerkt’ worden door de spraak servers. Deze servers gaan plat. Kan me voorstellen dus dat deze functionaliteit komt te vervallen. Alleen via de app dan nog…

Ik zou ook graag willen weten of het echt alleen de speech recognition is die verwijderd wordt - ik heb een Homey zonder microfoon, dus dat zou voor mij geen verschil maken - of inderdaad ook alles via de “someone said …” cards. Ik gebruik dat namelijk veel in combinatie met Google Home routines. Die routine triggert een “ask homey XYZ” request, wat een Homey flow triggert via een “someone said” card. De flow zelf activeert o.a. dynamisch antwoord via een “say something” card; op die manier krijg ik antwoord via het Google Home apparaat waar ik de routine op heb gestart.

Als ik met Google een flow trigger via “favorite scenes” of een virtual device, krijg ik het antwoord te horen op Homey zelf. Niet echt handig als Homey beneden staat en ik het boven op zolder wil kunnen horen via mijn Google Nest Mini.

Hopelijk is dit dus niet het geval, of is/komt er een workaround, want anders verdwijnt er echt een waardevolle functie voor mij. Die terugkoppeling naar het Google Home apparaat is erg nuttig. (De Google TTS app is niet echt handig in dit geval want ik wil het alleen horen op het apparaat waar ik het heb gevraagd, en dat wisselt natuurlijk.)

Helaas…