Het grote Homey 2.0.0 stable discussie topic [NL]

Ben het helemaal met je eens dat de communicatie omtrent de 2.0 beter had gemoeten en dat Homey nog steeds niet “volwassen” is ook. Ik snap je volkomen (heb zelf ook zo gereageerd) maar ik heb wel altijd de moeite genomen om de antwoorden te lezen en eea uit te zoeken.

Je zou dan toch inmiddels ook kunnen weten dat “Homey” het product is en “Athom” de maker. En ook dat Athom juist helemaal niet via deze community communiceert (wat dan anderen weer boos maakt) en dat ook nooit heeft beweerd.

Dat Candy niet werkt is ook al lang bekend (vooraf gecommuniceerd of niet) en dat daar nu geen opvolging op komt ook. Dit had je allang gezien kunnen hebben na je vorige post.

Niet leuk, maar drammen levert geen nieuwe app of functionaliteit op en dingen gaan er ook niet spontaan weer wél van werken. Dat er inmiddels al wat zaken vanuit Athom zijn opgepakt en opgelost (flows via html, insights, bug fixes en de reboot functie uit Candy anders beschikbaar gesteld) daar hoor ik je niet over.

En niet om olie op het vuur te gooien, maar als je weet dat je een major update gaat uitvoeren (van 1.5 naar 2.0) en waarde hecht aan een werkend systeem, dan mag ik toch aannemen dat je zelf even wat onderzoek doet voor je dat klakkeloos uitvoert. Doe ik ook met Windows, Unix, mijn TV, mijn Android…
Ook met mijn Homey, ben niet voor niets op 1,5 blijven hangen tot ik zeker wist dat wat ik heb ook zou blijven werken. Heb daarna ook in alle eerlijkheid aangegeven dat ik aangenaam verrast was en dit toch zeker een stap voorwaarts is.

Dus nogmaals, ik snap je volkomen, maar dit heeft echt geen zin en gaat niets oplossen/goed maken.

5 Likes

Denk dat wat respect op zijn plaats zou zijn voor de moderators. Deze mensen doen dit geheel vrijwillig en onbetaald. Zij zorgen er ook voor dat de community in goede banen wordt geleidt, waardoor voor velen de community dankbare oplossingen biedt. Weet daarentegen niet of ze in het wild loslopen en/of aaibaar zijn.

Ieder product kent zijn goede en slechte dingen. Wij eisen uiteraard dat alles out of the bix werkt(me too). De werkelijkheid is zeker op het gebied van een zich zelf snel evoluerende tak van sport als domotica wel anders. Door een willekeur aan standaarden(of juist niet) is het niet eenvoudig alles perfect te krijgen. Vermoedelijk vertellen wij later onze kleinkinderen lachwekkende verhalen over toen. En ja ik lees ook hetgeen door Athom wordt gezegd dat het een overall systeem is. Maar neem dat soort uitspraken wel met een korreltje zout. Btw had een waanzinnig mooi Neeo afstandsbediening, die afhankelijk van degene die hem in zijn hadden had gepersonaliseerd werd en Zwave, bluetooth, zigbee, wifi ondersteunde. Zijn inmiddels opgekocht, geen updates meer en over 1 ½ jaar shutdown van de servers. Kostte gelukkig een paar honderd euro meer dan Homey. Ik prijs mij dus best gelukkig met Homey. Keep up the good work Athom. Maar genuanceerd schiet aub op met de Zigbee rewrite(please🙏). Ook ik zie wel dat het (nog) beter kan en zelfs moet hoor!

1 Like

I wilde geen nieuwe topic openen dus daarom maar even hier.
Ik ben ietwat confused. gisterenavond zie ik firmware update 2.4.0 staan als beschikbaar in de app.
Dus zoals ik tegenwoordig altijd doe even gechecked bij athom firmware (home site van athome) of dit een experimentele versie is want dat doe ik liever niet de eerste paar dagen. Dat stond er dus niet, vandaag zie ik ineens experimentele erachter staan. Ben ik nou gek of gaat er iets mis met het uitgeven van de udates bij athom.

Verder zie ik staan added zone ativity. Eng idee wat dit inhoud?

greetz
Frans

1 Like

We zijn inmiddels in de 2e helft 2019 aanbeland, ruim een half jaar na de 1e release van de 2.0 update. Ik heb zojuist even wat door deze thread gebladerd en geconcludeerd dat ik er verstandig aan heb gedaan te wachten met de update.

Op dit moment wil ik wat functionaliteit aan mijn homey gaan toevoegen, maar het blijkt dat de benodigde apps enkel in de 2 omgeving draaien. Hoewel er nog steeds geen all-in windows optie is zoals in 1.5, enkel een html flow editor, overweeg ik toch een update naar 2.x

Echter, nergens zie ik een actueel overzicht van op dit moment wel/niet werkende/ondersteunde apps. Het gaat me een beetje te ver om een half jaar forum issues door te gaan lezen; is er ergens een korte samenvatting van de actuele status?

Ik ben bang dat je toch zelf moet gaan zoeken of de apps die jij zelf gebruikt al dan niet werken op 2.0. Wellicht dat je via https://apps.athom.com al een heel eind komt.

Die editor in de browser werkt hier prima moet ik zeggen. Ik heb maar kort met de oude versie gewerkt maar zou al niet meer weten hoe het oude was. Alles went zullen we maar zeggen. Heb hier overigens ook nooit problemen gehad met 2.0

Ik vind de nieuwe browser-versie eigenlijk beter werken dan de oude versie.
En je hebt als voordeel dat je snel wat nood-aanpassingen via de app kan doen :slight_smile:

Dank voor de input.

Ik weet niet hoeveel 1.5 gebruikers er thans nog zijn, maar mijn gevoel zegt me dat het er best nog wel wat zullen zijn. Zou een separate thread met 2 kolommen in de header (1.5.x / 2.0.x) geen oplossing kunnen brengen.

Kwestie van de diverse apps benoemen en een kruisje in de specifieke kolom lijkt me…?

Anders blijft iedereen telkens opnieuw het wiel uitvinden.

@RoyWissenburg
Ik weet dat mensen de meest “interessante zaken” in het kleinste kamertje doen, maar je neemt toch wel voldoende ontsmetting doekjes mee om nadien je mobietje weer op te frissen mag ik hopen :slight_smile:

1 Like

Ehm, ik mag toch hopen dat hij niet zn :poop: ermee afveegt…

Sonny

Dat zou een mooie app opleveren :stuck_out_tongue_winking_eye:.
De W.C. papier app. Telkens een nieuw velletje op het scherm.

Homey had enorme problemen na live gang 2.0 dat hebben ze hard aan gewerkt om op te lossen.

2.0 was inderdaad even wennen maar werkt nu een stuk fijner. Meer functionaliteit naar mobiel is in deze eeuw wenselijk.

*Sent from my Iphone

1 Like

In de app staat wel ‘logic’ maar is deze ook ergens op desktop terug te vinden? Of kan ik logica alleen maar in de app instellen/aanpassen?

Logic.homey.com ofzo?

Logica het instellen van de Tags/ Variabelen of hoe je het ook noemt is alleen in de mobile App te doen en niet in een Web-interface.

1 Like

Dan klopt mijn bevinding :stuck_out_tongue_winking_eye::white_check_mark::muscle::-1: #jammer

De variabelen zelf moet je in de app op je telefoon aanmaken. Daarna kan je die variabele op je computer gewoon toepassen in je flows die je maakt via de web-interface. Ik maak nooit flows op de telefoon en werk ontzettend veel met logica/variabelen

1 Like

Inmiddels 2 jaar verder en ik kom terug op mijn eerdere opmerking.
Homey staat in de meterkast en de stemfunctie wordt nu gebruikt via google home (Sonos) en nog steeds ook telefoon.

Locatie werkt de laatste maanden weer wat beter, doordt het lange tijd niet gewerkt heeft nog geen flow voor gemaakt. Komende weken maar eens naar kijken.
Het aantal devices is de afgelopen 2 jaar flink uitgebreid en zal nog uitbreiden.
Nog steeds niet klaar met bouwen.
De koffiemachine in een flow werkt helaas niet om een bakkie gereed te hebben, als je hem aanzet begint hij met spoelen…
Dus de eerste stap hoef ik dan niet niet meer te doen :).

Verder prima tervreden over Homey, qua stabilieteit merk ik verschil tussen de diverse merken devices.
INNR lampen willen nog wel eens uit het netwerk vallen, Ikea lampen in anderhalf jaar 2 keer gebeurd bij 1 lamp (ik heb er 5).
Osram smart plug, ook zo af en toe eentje uit het netwerk (ik heb er 4).
KIKA van de action, in begin wat problemen nu helemaal niet meer.
Xiaomi, prima prijs/kwaliteit afstand temperatuur sensor kan issue zijn, wat verder weg wil soms lang geen update geven / uit netwerk vallen.
Fibaro: echt nog nooit een probleem mee gehad, fantastisch goed spul.

Net wat Philips Hue aangeschaft (2e hands setje), moet ik nog via Homey aan de praat zien te krijgen.
Verder heb ik nog veel oudere Plugwise liggen, kan ik nogniet goed vinden hoe werkend te krijgen.
De stretch en smile die ik heb is te oud en werken niet meer.

Kortom, flinke stap verder maar ben er nog niet.

1 Like

Hi Frans,

Hier ook aardig uitgebreid met de randapparatuur.

Ik heb zelf vooral problemen met twee van de vier WiFi-Dimmer-Wall-Switches (rechtstreeks uit Wuhan)

Spotjes keuken - die is regelmatig uit het wifi netwerk verdwenen.

Lampen eettafel - die werken altijd goed

Speelhoek - die zijn ook regelmatig uit het netwerk.

Spotjes aanrecht - deze werken eigenlijk ook wel altijd maar hebben ook weer iets vreemds. Als de spotjes aan staan op vol vermogen dan dimmen ze soms uit zichzelf in vervolgens weer terug te keren in de begin staat.

Eigenlijk zitten/moeten overal ander soortige lampen in dus ik weet ook niet zo goed wat ik moet beginnen met troubleshooten.

Iemand hier die een soortgelijk probleem heeft gehad en gefixed?

Ik had last van dat Google niet meer werkte en Homey niet bereikbaar was, terwijl alles goed stond.
Ook problemen met de Chromecast, werkte soms wel soms niet.
Probleem zat vooral in de twee verschillende SSID watik had.
Oplossing, modem wifi uitgezet en 3 TP link Deco Mesh neergezet.
Alles opnieuw daar op aangesloten en gek genoeg is alles veel stabieler.
Ook INNR lampen (geen wifi) blijven nu stabieler.
Blijkbaar had Homey last van de wifi verstoringen van het modem.
1 TP link Deco staat naast Homey, heeft blijkbaar geen invloed.

Heb je meerdere wifi switches - routers zodat daar het probleem in kan zitten?

Maar begrijp ik nu dat jullie nog op v2.x zitten :astonished:
Dan snap ik ook de meeste problemen die jullie ondervinden

4 Likes

Ik snap ook niet goed waarom er plots in een v2-topic gereageerd wordt.
Jullie weten dat we binnenkort op v5 zitten? :stuck_out_tongue:

2 Likes