Het licht aan laten gaan als ik thuis kom

Ik maak gebruik van het kaartje Aanwezigheid in Homey om aan te geven of ik thuis ben of niet. Daarmee start ik direct de flow om een scene te starten die in de Hue bridge staat.
Vreemd om te lezen dat er bij jou zo veel vertraging in zit. Hier werkt het direct. Voordat ik de oprit op rijd is de verlichting al aan.

Wanneer je een test flow maakt met het alleen activeren van een scene werkt het dan wel direct of zit daar ook een vertraging in?

Zeg me dan wat er niet goed is. :wink:

Ik heb een test flow gemaakt op basis van het kaartje dat jij zegt.
Ik zal dat eens gaan testen. Het ziet er zo uit en als ik de test knop gebruikt werkt het.

Als ik wat meer weet laat ik het weten.

Bij mij werkt de aanwezigheidsdetectie heel goed. Ik heb een Netgear router icm de Netgear Router app van Robin Gruijter. Deze app leest uit de router uit welke apparaten verbonden zijn met het WiFi en kan op basis daarvan een Flow starten. In de router heb DHCP reserveringen gemaakt voor de telefoons van de gezinsleden. Zo weet ik precies of er iemand thuis en ook wie. Als de laatste weg gaat wordt er een Flow gestart maar ook als er niemand thuis is en de eerste meld zich aan en het is donker dan gaat de verlichting etc. aan. Dit werkt echt heel erg goed. Als ik aan kom rijden en er is niemand thuis gaat het al licht aan nog voordat ik ben uitgestapt. Echt een prima app waarvoor dank Robin!

Als je als trigger ‘Een specifiek persoon kwam thuis’ neemt, kun je de aanwezigheidskaartjes in de ‘En’ en ‘Dan’ sectie weglaten.

Bovendien: er staat nu:
EN (als) Alex van Heulen thuis is
DAN Markeer Alex van Heulen thuis.

Die lijkt me sowieso al overbodig


Geen last van gelukkig.
En Energiebesparing staat nog wel uit
 :wink:

Maar alles van dit heb je niet gedaan. Er wordt geprobeerd om je te helpen maar er moet toch met geweld dat kaartje van de zonsondergang in die flow komen.
Ik heb een better logic variabele gemaakt en die heet Roco Thuis.
De eerste flow is ALS Roco thuis komt DAN zet variabele (Roco Thuis) op ja.
Hiermee kan je al controleren of het aan je presence ligt of aan je zonsondergang.
De volgende flow zou iets kunnen zijn van ALS variabele (Roco Thuis) veranderd EN Roco Thuis =true DAN doe 1 lamp aan. Hier kan je controleren of (als je presence flow werkt ondertussen natuurlijk) de lamp er ook echt 5 minuten over doet om aan te gaan.
En zo kun je er dus achter komen waar het verkeerd gaat.

Bij mij zoog life360 ook de batterij leeg, en niet zo’n beetje.

Ik waardeer het ook ten zeerste dat men probeert te helpen maar men moet er niet direct vanuit gaan dat ik als beginnend gebruiker van Homey direct weet wat alles inhoudt en zeker als het om better logics gaat etc. Ik heb in eerste instantie mijn eigen logica gebruikt om een flow te maken en deze hier laten zien om er naar te laten kijken. Dat van die zonsondergang is voor mij logisch want het hoeft van mij overdag niet aan. Ik heb de flows getest door op de test knop te drukken en dan werkt het. Dat geef ik ook steeds aan. Het gaat om de vertraging waarmee dat gebeurd.
ik heb inmiddels weer wat aangepast en we zullen zien of dat werkt of niet. in de tussentijd zal ik me eens gaan verdiepen in better logics en wat het inhoudt en doet.

En nog even voor de duidelijkheid, het gaat mij hier het meest om dat mijn tuinverlichting al aan is als ik in het donker thuis kom en niet als ik al binnen ben.

Als

En

te moeilijk is dan moet je je adres ff geven. Dan kom ik ff langs om het zelf in te stellen. Ik doe niet net alsof je er alles al van weet lijkt mij. De voorbeelden die ik gaf met better logic waren alleen maar om aan te geven dat er een manier is om het op te lossen door steeds 1 hele makkelijke flow te maken zonder poespas en dan te kijken of die werkt. Dan de volgende makkelijke flow maken zonder poespas en weer kijken. Daarna pas de poespas toevoegen, 1 voor 1 en weer kijken of het werkt.

1 Like

Euh
 dat wij over geofencing beginnen, hoe zou dat toch komen:
Je topic onderwerp was volgens mij iets met "als ik thuis kom, dan
 "
Snappez-vous?
En de vlgs mij prima tips om je flows onder de loep te nemen door met het minimale te beginnen om e.e.a. te gaan testen en uit te sluiten, doe je af met “ik weet zeker dat mijn flow goed is”.
Waarom open je dan een topic?
Geen aanval, maar oprecht nieuwsgierigheid over hoe je denkt (over de helpende handen hier).

Puur even als reactie op deze: het klopt dat je met de gratis variant van IFTTT maar Ă©Ă©n voorwaarde kunt stellen. Maar die ene voorwaarde is genoeg om een flow in Homey te activeren. Vervolgens kun je in de flow van Homey als extra voorwaarde stellen dat het na zonsondergang moet zijn.

Dus als die IFTTT flow in de basis doet wat jij wil, stel het dan gewoon op die manier in. Dan krijgt de Homey in het ergste geval ook overdag wat signalen binnen vanuit IFTTT, maar daar doet 'ie dan gewoon niets mee.

Puur een stukje extra uitleg, aangezien je aangeeft een beginner te zijn: een flow in Homey bestaat uit drie delen.
Het eerste deel is de trigger en daar kun je slechts Ă©Ă©n kaartje in kwijt. Die bepaald puur wanneer die flow gestart moet worden.
Het tweede deel is optioneel en bevat de aanvullende voorwaarden. Hier kun je zoveel kaartjes plaatsen als nodig, en alleen als aan alle voorwaarden wordt voldaan gaat Homey verder. Zo niet, stopt de flow.
Het derde scherm bevat alle acties die uitgevoerd moeten worden. Ook hier kun je zoveel kaartjes plaatsen als nodig.

Zelf gebruik ik enkel Smart Presence (SP) en voor mij werkt dat goed genoeg. Mijn WiFi klapt er niet uit zodra de router zonder internet zit, dus ik zit nooit onverwacht in het donker. Ik heb SP zo ingesteld dat een telefoon pas afwezig is als die gedurende 5 minuten niet gevonden kan worden, dan kan ik ook een keer de router herstarten zonder in het donker te zitten.
Het hele gedoe met een vast IP heb ik opgelost door een router te kopen die mesh ondersteund.
Een Smart Home valt en staat met de kwaliteit van je netwerk, dus dat is nooit een slechte investering. :smiley:

Ik zelf gebruik de Thuis van homey, in combinatie met de locatie van mijn Iphone, werkt prima. Ik kom oprit op en licht springt aan.

Ik heb de afgelopen dagen diverse dingen geprobeerd na te bootsen of zoals aangegeven zonder poespas gedaan. Het meeste daarvan doet op het gebied van licht niet wat ik graag zou willen.

Wat het meest in de buurt komt van wat ik wil is Geofence voor Homey van IFTTT.
Deze heb ik gevonden via deze link https://homeycornelisse.nl/ifttt/
Daaraan heb ik een flow gekoppeld en dan werkt het. Ik ga daarmee verder aan de slag en wie weet als ik mezelf nog meer heb verdiept in de wereld van Homey dat er toch nog een betere optie tussen zit.

Voor nu wil ik iedereen bedanken voor de hulp en tips en moeten jullie mijn “eigenwijzigheid” maar voor een keer vergeven.

1 Like

Ik heb, na veel gezoek naar n howto, de Locatie en Aanwezigheid app op Homey, en Owntracks op mn Android foon geĂŻnstalleerd.
(Ik heb wel de http optie genomen, mqtt komt mss nog eens, ooit)
Tests met de FakeGPS Free app doen het perfect.
“Live” werkt het goed op de mode “Move”, waarbij de poll interval op 120sec. staat. Een goede balans tussen reactiesnelheid en batterijverbruik.

Hier de handleiding:

Ik had problemen met Homey’s eigen geofence. Hij werkte perfect overigens. Maar de optie werd wel eens uitgezet. In ieder geval bij het terug plaatsen van een back-up van iOS.
Ik heb nu ook Locative in gebruik.

Voor andere diensten zou ik wel zeggen: probeer zo weinig mogelijk aan elkaar te knopen. Ik gebruik IFTTT niet meer, maar dat was altijd traag. Hoe minder schakels, hoe beter.

Daarnaast heb je veel acties bij THEN. Ik weet niet wat het precies is maar Homey (of Hue) is soms super traag.
Ik heb een Aqara motion sensor die 3 Hue lichten aan zet, dat gaat altijd vlot.
Ik heb een Hue motion sensor die 4 spots aan zet, vrijwel altijd traag.
Hue is in dit geval wel gekoppeld (sensors en verlichting) via de Hue bridge.

1 Like

Ik maak gebruik van bluetooth beacons (tile). Werkt nagenoeg zonder problemen.

Hier ook de beacons en voor als ik dingen eerder of later wil laten starten gebruik ik life 360

Met wat rommelen met instellingen heb ik deze toch wel goed gekregen. Alleen ben je bij mij pas echt ‘weg’ als je een half uur van de wifi bent. Maar als ik n de nacht naar huis fiets gaat alles echt keurig aan voordat ik de schutting open doe.

En als ik dan ruim thuis ben meldt homey ook nog eens dat ik thuis ben :wink: