[Hoe dan?] Zet de waarde van een virtuele sensor

Er komen nog steeds veel vragen langs over hoe een virtueel apparaat in te stellen is dus hier een klein voorbeeld.

Het apparaat toevoegen

In dit voorbeeld heb ik de “Virtuele Apparaten” app van Arjan gebruikt.

We voegen een nieuw apparaat toe en kiezen “Virtuele Apparaten” als app.

chrome_2021-04-11_17-45-41

In het volgende scherm kiezen we voor een apparaat.

chrome_2021-04-11_17-45-51

Dan klikken we op verbinden.

Geef het apparaat een naam. In dit voorbeeld heet hij “Test thermostaat”.

chrome_2021-04-11_17-51-47

Klik op volgende.

Selecteer een pictogram.

In het volgende scherm kiezen we in dit geval voor de klasse Thermostaat.

En hier is een belangrijke keuze!

Door de goeie eigenschappen te kiezen kun je zometeen bereiken wat je wil met je apparaat. Hier kiezen we voor “Doeltemperatuur” EN “Gemeten temperatuur” .

chrome_2021-04-11_17-55-12

Klik op volgende en je apparaat wordt toegevoegd.

chrome_2021-04-11_17-55-53

Nu kunnen we een flow gaan maken om de temperatuur van een sensor in het virtuele apparaat te zetten. In dit geval de temperatuur van mijn multisensor 6 die buiten in de bar hangt.

De flow maken.

We maken een nieuwe flow. De ALS en de EN mag je zelf kiezen, het DAN gedeelte is waar het hier om draait.

In het DAN gedeelte (de hele rechtse kolom) kiezen we voor “Virtuele Apparaten” die tussen de apps staat en daarna kiezen we voor het virtuele apparaat dat we net hebben toegevoegd, in dit geval dus “Test thermostaat”. Daarna kiezen we voor “Zet de waarde van een virtuele sensor”.

En hier komt een belangrijk stukje!!

Bij het eerste veld (sensor) vullen we in “measure_temperature” . Dit is de eigenschap (capability) van een gemeten temperatuur. We gebruiken in dit veld geen tags of iets anders dan de capability van een apparaat. En we moeten het zelf typen!

Vul hier dus niks anders in dan een capability!!

In dit voorbeeld wil ik de temperatuur laten zien van een sensor dus vandaar de “measure_temperature”. Je kan ook andere capabilities gebruiken voor bv andere sensoren zoals gas of stroom. Hier kan je alle capabilities zien.

Hier dan met plaatjes!

In het eerste veld (sensor) vullen we in “measure_temperature”

chrome_2021-04-11_18-19-44

In het tweede veld (waarde) kunnen we een tag gebruiken. In dit geval de tag van mijn multisensor 6

Je kaartje in de DAN kolom ziet er dan zo uit:

chrome_2021-04-11_18-22-29

Flow opslaan en klaar is klara. Als je nu de flow start dan zal de temperatuur van de multisensor zichtbaar zijn in je virtuele apparaat.

chrome_2021-04-11_18-30-44

Als je nu dit apparaat wat je net gemaakt hebt toevoegd aan je favoriete apparaten dan zou je hem dus kunnen laten zien in homeydash.com bijvoorbeeld.

Disclaimer

Ik maak deze posts om mensen te helpen. Antwoord aub niet met “Je kan beter de ingebouwde virtuele apparaten gebruiken” of iets dergelijks.

5 Likes

Licht het aan mij of werkt het niet bij alles?

Bij een thermostaat lukt het aanmaken van een apparaat goed.

Maar bij een sensor niet.

En wat wil je precies zetten op die sensor? Kan je de flow laten zien die er bij hoort?
Want een sensor kan je niet veel vertellen namelijk.

Ik had verwacht dat bij de V Pir sensor ik ook een vakje zou zien met de gekozen velden, uiteraard met geen valide waardes daarin omdat er nog geen flow is

De V Thermostaat geeft ook een ander plaatje dan wat jij laat zien…

Maar een target_temperature kan niet naar een sensor, die snapt dat niet. En dat is hetgene wat jouw plaatje laat zien. Gaat bij een sensor niet werken. En in je my punt homey punt app kan je zelf kiezen of je de waardes laat zien tegenwoordig. Dat zit hier:

chrome_2021-04-12_17-16-55

Thnx

1 Like

Toch nog even een vraagje.
Het gaat niet om een target, maar een measured waarde.

Ik heb de volgende flow

Die geeft echter.

Maaruh, hoe krijg je dan 2x die measure_ in 1 kaartje?
Want bij mij werkt dat gewoon.

chrome_2021-04-12_17-32-47

chrome_2021-04-12_17-33-00

1 Like

Ik moet 2 waardes opgeven, daar verbaasde ik me al over.
Als ik maar een veld invul, krijg ik een error.

Ik heb de app al opnieuw geinstalleerd, maar dat maakt niks uit.

Homey 5.0.4 reboot, zelfde resultaat

2 waardes is correct. Eerste is measure_temperature.
De 2de is je tag. Bij de eerste (sensor) niks anders invullen dan measure_temperature.

chrome_2021-04-12_17-47-57

chrome_2021-04-12_17-48-54

Bij de andere je tag.

Dan heb je niet de correcte capability gekozen denk ik.

chrome_2021-04-12_17-56-52

Hoi, bedankt voor je hulp.
Het is gelukt, ik heb het idee dat fout ging door de copy/paste vanaf Homey Developer . Het lijkt erop dat de tab van dat field af en toe ook mee kwam.

afbeelding

1 Like

Hi! In my homeydash i see only the desired temperature, not the actual one. Aqara temperature sensor set as source to set the temperature in the virtual device. I have followed the tutorial strictly. Thanks in avance! @Rocodamelshekima

Ik denk dat je dan even “doeltemperatuur” moet kiezen bij de capabilities van het apparaat en ipv “measure_temperature” vul je dan in “target_temperature”
Als je trouwens een keer lang klikt op het apparaat in Homeydash.com dan komt de measure temperature ook wel tevoorschijn.

Bedankt voor de snelle respons! Het werkt wel degelijk maar homeydash laat het niet altijd zien dat is het probleem.

Hoi,

Ik loop tegen het volgende aan, ik heb meerdere virtuele temp sensoren en ze geven allemaal keurig de temp aan via target_temperature op tienden. Nu wil ik een nieuwe virtuele sensor toevoegen met een groter bereik -20 tot 38 (voor buiten) echter meet hij nu in halve graden ipv tienden. In de flow krijg een error (invalid step) wat opzich logisch is maar ik snap alleen niet waarom de eerder gemaakte virtuele sensoren dit niet hebben, iemand een idee?

Is het ook mogelijk om de waarde uit een mqtt bericht te halen? Heb een aantal sensorwaardes die over mqtt gestuurd worden en die zou ik graag op deze manier willen visualiseren.

Dit is wel wat je ongeveer bedoelt, denk ik (klik op de link, of op de v)