Hoe Ikea dimmer laten dimmen zoals direct verbonden met de lamp

Vanochtend zag ik dat mijn homey geupdate is naar V5 en dat nu de IKEA dimmers (E1743) worden ondersteund. Fijn om te zien dat deze nu worden ondersteund!

Nu zou het fijn zijn om het dim gedrag van de dimmers te behouden zoals deze is wanneer direct verbonden met de lamp. M.a.w. zolang je de dimmer inhoudt gaat de lamp harder of zachter branden.

Nu de dimmer en de lamp verbonden zijn met Homey kan ik alleen relatieve dimstappen instellen bij lang inhouden. Alleen werkt dit niet zo prettig. Dit betekent dat ik de schakelaar moet vasthouden, dan loslaten en dan gaat de lamp x% harder of zachter branden. Alleen wanneer x klein is, dan moet je dit heel vaak doen en wanneer x groot is, dan wordt het meer een aan/uit lamp.

Is het op een manier mogelijk om de lamp harder of zachter te laten branden zolang de knop wordt ingehouden?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Is er een kaartje in die dimmer waar je kan zeggen “als lang ingedrukt” en “als lang ingedrukt gestopt”?

Helaas niet.

De acties die er zijn, zijn de volgende:

  • Batterijalarm aan
  • Batterijalarm uit
  • Aan knop ingedrukt.
  • Uit knop ingedrukt.
  • Aan knop lang ingedrukt.
  • Uit knop lang ingedrukt.

Allemaal zonder kaartjes.

Dit zijn inderdaad de acties die je moet gebruiken in een flow;

1: ALS aan knop lang ingedrukt DAN start flow "relative dimming"

2: Flow “relative dimming”: ALS flow is gestart DAN dim lamp relatief -5% en start dezelfde flow na 1 seconde

3: ALS uit knop lang ingedrukt DAN deactiveer flow "relative dimming" EN activeer (niet starten) flow opnieuw na 2 seconden

1 Like

domme vraag misschien ,maar hoe maak je die flow met relative dimming?

Je lamp moet het ondersteunen in een actiekaartje bij “DAN” wanneer je een flow aanmaakt.

Schermafbeelding 2021-02-23 om 17.25.06

Ben erg benieuwd of dit werkt. Ik heb dezelfde knop van Ikea maar krijg dit niet werkend. Gebruik wel deConz voor zigbee dus als het bij jou werkt dan moet het daar aan liggen.

Heb je al eens geprobeerd om in Phoscon een groep te maken met daarin de lamp en de dimmer? Je wilt dit soort dingen niet via automations/flows laten lopen als het ook direct (op de Zigbee-manier) kan.

Ja klopt maar is een fibaro dimmer , zwave dus. Kan hem inderdaad wel is aan een zigbee spot koppelen om te testen. Via phoscon geloof ik het bijna wel, maar zal het inderdaad eens testen.

Misschien in de flows enkele notificaties toevoegen zodat je weet waar het fout loopt? Ik gebruik deze manier met een Fibaro Double Switch 2 die mijn LIFX wifi lichten doet dimmen. Werkt goed!

Ah Fibaro is idd een ander verhaal :sweat_smile:die knop geeft in deCONZ in ieder geval events voor “long press” en “long press release”, ik weet niet of de deCONZ Homey app die ook doorgeeft. Of de Fibaro relatief kan dimmen weet ik ook niet.

Dankjewel voor je reactie!

Gisteren heb ik de volgende flows gemaakt.
Het werkt wel, maar helaas is het wel vrij traag en om dit tegen te gaan heb ik de stappen vrij groot gezet. Dus mochten er mensen nog meer suggesties hebben, dan hoor ik ze graag.

beste Tricky,
bedankt voor de flows. nu ben ik het aan het uitproberen maar ik stuit op dat de lamp in een loop blijft hangen. hard, zachter, harder zachter.

Ik zie in jouw flows de logica set eettafel dimmen to … wat heb je daar als tekst variable ingevuld.

als vast bedankt
richard