Hoe kan ik bestaande schakelaars slim maken?

Hallo,

Hoe kan ik een dubbele tweedraads schakelaar aanpassen zodat deze zowel via de homey als via de bestaande schakelaars kunnen werken?
Ik ben wel wat inbouw opties tegen gekomen, maar die gaan allemaal uit van 3 draden. In mijn standaard schakelaars zitten alleen een bruine en zwarte draad.
Wie kan mij vertellen wat het handigste is?

Bedankt!

Homey fan, Marc

This thread has been moved to the non-english forum, if you have any problems with that please feel free to contact me or another moderator.

Dimmer2 van shelly voor WiFi , dimmer2 fibaro voor zwave. Minimale load moet wel iets hoger zijn dan met nul. Mini van qubino doet ook twee draads

Dank voor de snelle tips. Heb je ervaring met shelly? Die is de helft goedkoper dan fibaro. Zijn ze wel ok? Of beter voor de fibaro gaan?

Ik ben langzaam over aan het gaan op volledig shelly. Koop geen fibaro meer, ze zijn een bak duurder (via Duitsland bestellen is wel goedkoper) en dimmen minder mooi dan shelly. Daarnaast moet je ook een goede mesh bouwen, wat weer een dekkend netwerk moet worden, naast WiFi (wat er bij mij al is).

Nadeel van shelly is dat het WiFi is. Ligt je WiFi er uit dan kun je nix meer, met z-wave wel. Je kunt ook niet meer snel iets wijzigen aan je WiFi, ook jammer. De shelly is ook iets minder fysiek sterk. 2(,5)mm stroom draad is niet te adviseren.

Maar, heb een goed WiFi netwerk en ben een zuinige krent, dus shelly it is. :ok_hand:

Ik wil mijn huis voorzien van pulsdrukkers en inbouwmodules, de kinderen of oma wil nog wel eens een schakelaarbomzetten waardoor er lampen buitengesloten worden.

Lampen zijn over het algemeen van Philips hue, en nog wat los spul, allemaal slim en te besturen via Homey.

De bedoeling is dat de stroom niet van lamp gaat maar er wel geschakeld wordt.kan dit met shelly?

Je kunt de Shelly’s instellen op “detached switch” mode, waarbij de fysieke schakelaar wordt losgekoppeld van het ingebouwde relais. Dan stel je de Shelly zo in dat het relais altijd aan moet staan (wat voor Hue en andere slimme lampen het beste is) maar dat het schakelen wel wordt doorgegeven aan Homey. Dat hoeven dan niet eens pulsdrukkers te zijn.

Ik ga er voor het gemak even van uit dat de Homey app dit ondersteunt (@Phuturist?). Wellicht dat je die switch mode in de officiĂ«le Shelly app (dus niet de Homey app voor Shelly’s) moet instellen, maar dat zal eenmalig zijn.

Yup, is ondersteund.

1 Like

Bedankt Robert! Nuttige info :slight_smile:

Ik lees ook iets over een minimale load als er geen blauwe draad in de buurt is. Als dat niet het geval is het dan een probleem met slimme (vaak zuinige) lampen. Of maakt het niet uit omdat ze altijd onder spanning blijven

Als je zonder nul (blauw) wilt werken dan is er inderdaad een 20watt minimaal nodig (Shelly 1L is de enige die dat overigens kan). Je kunt er ook voor kiezen om ze met de ‘detached’ mode niet door de Shelly ‘heen’ te laten lopen. Je sluit de schakeldraad (zwart) gewoon aan op de fase (bruin), er is dan altijd stroom op de verlichting. Je maakt dan wel een aftapping van de fase naar de Shelly. Deze heeft dan alleen stroom nodig en de schakelaar.

Let er wel op! Als je homey het niet doet, dan doen je schakelaars het ook niet. Normaal gesproken kies je voor een inbouw module wanneer je ‘domme’ verlichting hebt, je maakt dan eigenlijk de schakelaar slim.

Ik heb overal de Fibaro Dimmer 2 geplaatst achter mijn drukvlakschakelaars i.c.m. Fibaro Bypass 2 bij mijn lampen. Al mijn lampen zijn Philips Filament tussen de 5 en 8 Watt. Alles werkt super en nooit problemen.

Je hebt dan nog steeds een blauwe draad nodig, je kunt een Shelly 1L (en soortgelijke apparaten) niet met alleen een fasedraad aansluiten.

Ja die krijgt hij dan via de lamp natuurlijk, suf. Tja dan weet ik het niet. Met alleen fase en de lampen verbonden maar je komt niet aan de 20 watt
 denk dat je niet ver komt dan, in ieder geval niet met de garantie dat het werkt.

Daar heb je bypasses voor :smiley:

Klopt, maar werkt dat ook met ‘slimme’ lampen? Heb geen idee hoor, maar het komt niet echt over op mij als een bijster solide oplossing, maar dat zeg ik vervolgens met onvoldoende kennis om het op waarde te kunnen schatten :joy: :joy:

Daarnaast moet je zon bypass ook nog maar kunnen installeren. Heb daar veel naar zitten kijken, die moet bij de lamp geplaatst worden voor zover ik begrijp, maar als je een doorschakeling hebt aan spots en je weet niet wat de ‘eerste’ is, hoe werkt dat dan
 maakt verder ook niet uit, hoop dat @Otter er wat mee kan.

Bypasses zouden ook met slimme lampen moeten werken, ja. Ze moeten “ergens” tussen de nul en de fase (die geschakeld wordt) worden geïnstalleerd, ik denk niet dat het uitmaakt waar precies.

De netste oplossing zou natuurlijk zijn dat je een Shelly (of vergelijkbaar) in de wandcontactdoos kunt aansluiten op fase en nul, en dan de fase en schakeldraad doorlussen zodat de lampen altijd voorzien zijn van stroom, maar dan moet je maar net een nuldraad in de wcd hebben zitten, en dat is lang niet altijd het geval. Dus dan moet je toch aan de slag met bypasses, tenzij je de optie hebt om de slimme schakelaar in de buurt van de lamp te installeren.

Is het een mogelijkheid om de Shelly in de plafonddoos of het armatuur van de lamp weg te werken? Bij mij is er nergens ruimte in de wanddozen (en heb ook nergens neutrale draad) dus bij mij zitten ze allemaal in het plafond en dat werkt prima met de bestaande schakelaars.

Als je in de centraaldoos fase-, nul- en schakeldraden hebt is dat mogelijk, ja.

Ik heb op advies van @robertklep een Shelly 1L aangeschaft en m’n Hue lampen erop aangesloten. En inderdaad een bypass bij de lamp gezet, dan kan je de Shelly zonder blauwe draad aansluiten.
In de Shelly app de schakelaar op Detached mode gezet zodat de HUE lamp altijd van stroom voorzien is en dat werkt allemaal perfect.
Homey zit op V5 RC56.