Hoeveel lampen en andere apparaten kan Homey aan?

Beste mensen, ik ben een beetje aan het spelen geweest met Ikea lampen en HomeKit integratie.
Lego voor bejaarden (ik ben 60+)!
Nu zit mijn Ikea hub vol omdat ik maar 50 lampen kan koppelen. Philips schijnt dezelfde beperking te hebben. Maar ik ben nog lang niet klaar. Ik denk dat ik aan ruim 80 lampen ga komen, Dan nog gordijnen, deurbel, TV’s, sensoren enzovoort.
Ik denk dus aan Homey als oplossing. Ik ben al naar de ROBBshop geweest, maar één vraag heb ik nog geen antwoord op: hoeveel devices kan Homey aan? Is er een beperking?
Ik ben benieuwd!

Er is alleen een limiet van ongeveer 20 Zigbee apparaten die direct met Homey communiceren. Als je een goed Zigbee mesh hebt kunnen er meer dan die 20 in een Homey Zigbee netwerk worden opgenomen, maar dat is afhankelijk van een aantal zaken die moeilijk in te schatten zijn, zoals de grootte van je woning, materiaal en dikte van muren/verdiepingsvloeren, of er mogelijke storingsbronnen in de buurt zijn, dat soort dingen. Sommige mensen hebben zonder problemen 50+ apparaten in hun netwerk, anderen hebben met 20 al problemen.

Ook is het waarschijnlijk beter om te wachten op de nieuwe v5 firmware van Homey, want daarvan is de Zigbee implementatie een stuk verbeterd. Je zit nog wel met die limiet van 20, maar het mesh zelf zal beter zijn.

1 Like

Beste Robert, bedankt voor je snelle antwoord!
Ik neem aan dat ik met zoveel lampen een goed Zigbee meshnetwerk zal hebben.
Met mijn bijna 50 Ikea lampen gaat dat nu ook goed.
Vanwege twee verdiepingen en buitenlampen heb ik wel Ikea signaalversterkers geïnstalleerd.
Maar kan Homey dan ook straks 80 lampen + overige accessoires aansturen?
Dus kan ik 80 lampen bekendmaken (koppelen) aan Homey, of moet ik rekening houden met die 20 stuks (in dat geval begin ik een tweede netwerk met Philips Hue, naast Ikea)?
Goede tip om nog even te wachten op de v5 firmware. Is het al bekend wanneer deze beschikbaar komt?

Die lampen zullen inderdaad wel voor een goede mesh zorgen. Maar of je met Homey de 80 apparaten gaat halen durf ik niet te zeggen, dat is ook afhankelijke van externe factoren. Zoals ik al zei: voor sommige mensen werkt het prima, voor anderen niet.

En het is nog niet bekend wanneer v5 uit gaat komen, maar ik vermoed dat dat nog wel even kan duren.

dit geldt toch voor battery powered devices?
en kan de ikea gateway niet gekoppeld worden zoals bij philips hue

Die limiet geldt voor alle apparaten die direct aan Homey gekoppeld zijn, dus niet via een andere Zigbee router (al je lampen zijn ook routers).

En de IKEA gateway kan gekoppeld worden via de gateway app. Maar dan hou je dus wel twee afzonderlijke Zigbee netwerken (net zoals dat bij Hue het geval zou zijn).

Dat lijkt mij een betere optie, gateway behouden en toevoegen aan Homey

Dat gaat niet helemaal op. Bij Ikea zit ik al aan de max van 50 (en er kan maar één hub per huis).
Ik schat dat ik nog 30 lampen (+ andere apparaten) wil koppelen.
Dus dan kom is sowieso in de problemen.
Alternatief is dat ik mijn Ikea hub en een nieuwe Hue hub koppel, maar dat kan ik dan net zo goed aan HomeKit doen en heb ik geen Homey nodig.
Het mooie van Homey vond ik dat ik alle individuele apparaten zou kunnen aansluiten en samenwerken, maar die vlieger gaat dus niet helemaal op lijkt het.
Jammer!!

Maar je kunt wel die 30 apparaten aan Homey koppelen én de IKEA gateway app gebruiken voor de bestaande 50.

een hub per huis is wel bijzonder, wil je meer aanschaffen dan zegt Ikea; 50 is wel genoeg… ff dimmen :wink:

Maar dan zit ik al boven de limiet van 20 waarbij het tricky wordt of het werkt.
Dan kan ik die 400 euro beter besteden aan die veel te dure Philips Hue toch?
Ik vind het wel zonde, ik was al helemaal om, maar mijn ervaring met de limiet van Ikea maakte mij huiverig.
De opzet van Homey vind ik geweldig.

Ja, idioot hè!
Maar Ikea zegt het zelf…

Als je puur naar Homey kijkt als een Zigbee controller dan zijn er veel goedkopere oplossingen ja, maar Homey is veel meer dan dat.

20 aparaten die direct comuniceren met homey.
die 20 aparaten (probeer te zorgen dat het geen batterypowered devices zijn door eerst 20 lampen toe te voegen) worden dan op hun beurt een router voor je andere lampen/devices.

O helemaal mee eens hoor Robert.
Maar ik heb ook al een Apple TV met HomeKit.
Deze heeft zeker zijn beperkingen, maar Homey dus ook.
Dan wissel ik de ene beperking in voor de andere.
Dan wacht ik op een oplossing die deze beperking opheft.
De volgende Homey (die komt vast een keer), of een alternatief.

je kunt het mengen he, 50 lampen van ikea en bijvoorbeeld nog 30 van Philips hue.
de hue bridge kan ook maar 50 lampen aan maar daar kun je ten minste wel een tweede van neer hangen.

je kunt ook nog kijken naar wifi lampen, er is zo veel verlichting je hoeft je niet te beperken tot een merk en toch allemaal via de homey koppelen met elkaar

OK, maar stel dat ik een Hue bridge aanschaf plus die 30 extra lampen.
Ik koppel Ikea en de Hue bridge aan de Homey, kan ik dan nog steeds iedere individuele lamp aansturen?
Ik heb ieder individuele lamp in scenes apart geconfigureerd (kleur en helderheid).
En een willekeurig merk schakelaar kan dan ook nog steeds een bepaalde scene opstarten, over Philips en Ikea heen?

ja
ja
ja
en ja :wink:

je kunt dan zowel via de ikea app, philips hue app de lampen individueel aansturen.
je kunt via homey alle lampen zowel van hue, ikea of andere merken individueel aansturen.
je kunt ikea lampen en hue lampen samenvoegen in een groep.
je kunt dan met andere apparaten (switch, schakelaars, dimmerswitches, knoppen, sensoren) de lampen aansturen.

Dan is Homey toch niet zo’n slecht idee :slight_smile:
Dank jullie allemaal!

ik heb alle hue lampen op de hue bridge omdat ik de hue app gewoon heel prettig vind.
Homey automatiseert de lampen en koppelt ze aan andere apparaten.

bijvoorbeeld bewegingssensoren van Aqara of deursensoren van hetzelfde merk.
ik heb een paar lampen gekoppeld aan een deurbel zodat deze alleen visueel een signaal geven als de kids op bed liggen. je kunt het zo gek niet bedenken en je kunt het koppelen met elkaar