Home detectie / auto start van device door gebruiker en niet-gebruiker?

Beste mede-Homey gebruiker,

Er is al een hoop over geschreven in diverse fora…ik kom er helaas niet op de juiste wijze uit.
Als ik dus een oplossing gemist heb die voor mijn situatie zou moeten werken dan excuseer ik mij alvast, maar verwijs mij dan aub naar die oplossing.

Wat wil ik:
Ik heb een beveiligingscamera die ik bij vertrek en thuiskomst door gebruikers (met homey app) en bezoekers (zonder Homey app, bijv. ouders / vrienden , etc…) gestart/gestopt wil hebben.

Situatie:
Homey 2019 met enkele gebruikers (Eigenaar en gast accounts)
Bezoekers die regelmatig komen maar die ik niet wil toevoegen aan homey omdat ze niks hoeven te bedienen of logs hoeven te zien. (Homey voorziet helaas niet in een “kaal” account zonder rechten)

Ik heb het volgende geprobeerd:

  1. Flow met de ingebouwde Homey aanwezigheid gebruikt:
    Werkt voor de gebruikers goed, helaas doet hij voor de bezoekers niks omdat ze geen toegang tot Homey app hebben.

Camera gaat aan en uit door vertrek of binnenkomst van gebruikers, als bezoeker binnen komt en er zijn geen gebruikers thuis dan blijft de camera aan.
.
.
2. Smart detectie op basis van ip adres telefoon:
Uitzetten van camera werkt voor alle gebruikers en bezoekers zodra ze thuis komen en verbinding maken met de wifi, helaas gaan een paar telefoons na een tijdje in slaapstand waardoor het systeem denkt dat men weg is en de camera weer wordt gestart.
(Energie bespaarstand van de telefoons zijn uitgezet, toch gaat de telefoon met de wifi op gegeven moment in slaapstand)

Bij thuiskomst wordt camera door eerste persoon die thuiskomst op basis van IP gestopt, na verloop van tijd wordt bij een bezoeker/gebruiker de camera weer gestart omdat wifi is slaapstand komt
.
.
3. Combinatie van flow met Homey aanwezigheid en smart detectie.
Flows werken niet goed, als bezoeker vertrekt en er is niemand (gebruiker) meer thuis dan werkt het. Vertrekt een gebruiker dan werkt het niet omdat de check (smart detection) draait terwijl homey aanwezigheid pas later signaal geeft i.v.m. de gps radius.

Ik heb ook gekeken naar Owntrack, maar daar blijft probleem met “slapende” wifi.
Uiteraard kan ik de wifi detectie ook op een lange tijd zetten, dan gaat het nut van het aanzetten van de camera echter een beetje verloren.

Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem ?
(Ik wil dus gebruikers met homey app en bezoekers zonder homey app de camera automatisch laten stoppen/starten bij aankomst/vertrek)

De stop flow werkt goed, men maakt verbinding maakt met de wifi en flow loopt.


.
.
De start flow werkt dus niet:
-Als ik homey aanwezigheid eruit haal dan wordt soms toch camera weer gestart terwijl iemand thuis is omdat wifi in slaastand gaat.

Ik hoop dat ik het duidelijk en begrijpelijk heb verwoord.

Off topic !
Misschien zit hier de oplossing in voor jou probleem

@Peter_Van_Hees Dank je wel, ik ga er eens naar kijken. Ik had al een deursensor besteld en die is onderweg…kijken of dit de oplossing is.

Ik heb het nu met 2 verschillende flows gedaan voor starten en 1 voor stoppen.

Start 1
When: aanwezigheid - iemand ging weg
And: Aanwezigheid - niemand is thuis / Smart Presence - Er is niemand thuis / Camera is uit
Then: Zet aan camera

Start 2
When: Smart Presence - iemand ging weg
And: Aanwezigheid - niemand is thuis / Smart Presence - Er is niemand thuis / Camera is uit
Then: Zet aan camera

Stop
When: Smart Presence - iemand kwam binnen
And: Camera is aan
Then: Zet uit camera

Vooralsnog werkt het, volgende week nog even goed testen als vriendin er weer is. (Die heeft niet de homey app, maar heb ik een vast ip adres gegeven in router)

Goedemorgen,
ik schakel mijn camera’s ook op aan en afwezigheid maar heb daar tussen nog een Preset zitten.

als de laatste persoon vertrekt.
gaat de zandloper lopen na 180 seconden check hij op aanwezigheid d.m.v. Smart presence.
de Preset veranderd naar afwezig.
Camera’s aan rolluik keuken naar beneden.
Dan start er een flow die mijn status van deursensoren checkt en of alles goed is afgesloten.
Dan een flow die een push melding geeft dat alles goed geschakeld is.
Zit er ergens een sensor die niet goed rapporteert komt er een melding.

waarom de Presets ertussen zit ! ik heb deze virtueel gemaakt en op mijn homeydash board gezet, ik heb deze gekopieerd naar mijn telefoon (chrome browser) zodat ik in 1 oogopslag zie wat de status is van mijn huis d.m.v de Presets Afwezig - Aanwezig - Slapen - Vakantie.

Hopelijk heb je er wat aan !
suk6.