Home en fibaro roller shutter 3

Beste,

Ik heb een homey met fibaro roller shutter gekocht. Aansluiting werkt en app is geinstalleerd. Kan er me iemand uitleggen hoe ik zo een flow kan maken in die app. Maw ze om te beginnen gewoon op en neer kan laten gaan?

Grt

This thread has been moved to the non-english forum, if you have any problems with that please feel free to contact me or another moderator.

Om ze los te bedienen in de app heb je geen flow nodig. Flows zijn bedoeld om te automatiseren. Bijvoorbeeld dat je rolluiken elke ochtend om 7 uur open gaan.

Als je ze los wil bedienen kan je in de Homey app iets langer op het icoon van het product drukken. Daarna komt er een scherm van dat product naar voren waarin je de bediening kan uitvoeren.

Als je toch ook al met flows aan de gang wil zou ik zeggen, Google is je beste vriend. Er staan hier onder andere massa’s aan mogelijkheden alsook tutorials.

Bedankt voor het antwoord. Ik krijd dan inderdaad een dim niveau maar dan gaat de motor volledig tot het einde en kan ik hem niet meer in de andere richting laten gaan. Als ik de draden switch lukt dat wel weer.

Dan vermoed ik dat het calibratie proces van de chutter niet goed is verlopen.

Ga naar de instellingen van de chutter

Ga naar geavanceerde instellingen

Set start kalibratie op “JA” en sla daarna op met het vinkje :heavy_check_mark:

Je scherm zal dan 1 of 2 keer op en neer gaan.

1 Like

Ik heb vorig weekend toevallig de roller schutter 3 geïnstalleerd en aan Homey gekoppeld. Werkt perfect en ik kan iedere stand instellen als ‘dim’ niveau. Je moet inderdaad wel calibreren, en ook het type schakelaar goed instellen voor handbediening. in mijn geval dubbele puls

Type schakelaar hoef je alleen maar in te stellen als je ook daadwerkelijk een schakelaar heb aangesloten aan de chutter.
Die instelling heeft verder geen invloed op de bediening vanuit de app

Beste allen,

Ik put graag uit jullie ervaringen om een keuze te maken. Ik sta op het punt om een op maat gemaakt elektrisch rolgordijn te kopen en qua motor twijfel ik tussen:

  • Een Somfy RTS (433)
  • Een Somfy WT (schakelaar) i.c.m. Fibaro Roller Shutter 3

Wat ik niet helemaal uitgevogeld krijg is of er in beide opties meerdere ‘presets’ of geautomatiseerde standen mogelijk zijn (zoals 10%, 20%, 30%, etc). Ik zie dat de RTS afstandsbediening maar 1 preset heeft. Kan Homey daar zelf meer van maken? En heeft de Fibaro eigenlijk wel meerdere presets mogelijk?

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen; eenmaal aangeschaft kan het niet meer terug naar de winkel. Alvast bedankt!

Ik heb geen ervaring met RTS maar ik kan bevestigen dat je bij de chutter 3 alle mogelijke standen kan opslaan in een flow.

Perfect, ga ik voor de schakelaarversie. Dankuvriendelijk!

Ik gebruik ook de fibaro rolluik schakelaar.
Ook héb ik nog steeds de hand bediende schakelaars in gebruik.

Nu als ik dmv een flow de rolluik of screens open of dicht laat maken en ik kijk in de homey app dan staat daar vaak niet het niveau grafisch weergegeven of ze nu open of dicht zijn.
Dit veranderd niet.
Ook bij hand bediening niet.

Hiervoor met domoticz werkte dat perfect.
Als mijn vrouw ze handmatig dicht of half dicht had gemaakt kon je dat gewoon direct zien.

Klinkt dat bekend?

Ja

oplossing staat in dit draadje Fibaro/Z-wave probleem (unsecure include) - #121 by Tycho

ok alles is inderdaad op secure.
Was bij domoticz standaard unsecure en kon je evt. secure activeren.
Zal het draadje even doorlezen maar zover ik zie moet ik in de fibaro app zelf zitten frotten?
Dat zal toch niet de bedoeling zijn hoop ik.

Tnx iig voor je antwoord

Goedemorgen,

Ik gebruik ook de Fibaro roller shutter 3 i.c.m een Somfy ilmo rolluik motor.
nu gaan ze goed open en dicht maar het kalibreren lukt dus niet hij gaat enkel dicht en daarna doet hij niets meer.
Iemand een idee?

bedankt alvast.

1 Like