Homey 2.0.0 Experimental discussie [NL]

Ik had dat wel zo begrepen als je de app download je ook de fw tegelijkertijd binnen haalt

Alleen als je onder een steen woont😜

Hoe kom je dan aan de beta-app?

< Off Topic >

Tjeemig jongens wat een grafstemming hier…
Sorry dat ik me even met deze Slow Chat bemoei maar wees eens duidelijk, correct en constructief.

Er is m.i voor iemand die hier nieuw is en aan het inlezen geen touw vast te knopen.
Paar recente voorbeelden, neem het vooral niet persoonlijk op ik weet dat er veel voorbeelden te geven zijn algemeen op het forum.

(Maar niet alleen deze reactie ook anderen die hier reageren…)

Waar reageer je op? Wat is volgens jouw beroerd? nu moet ik terug gaan zoeken naar eerdere reacties om er achter te komen op welke reactie deze Reactie slaat.

Mijn verzoek: Wees duidelijk, en maak vooral gebruik van de Reply knop echter een reply/post zodat we weten waarop gereageerd wordt!

Hier ben ik het niet mee eens! De locatie weergeven van Homey in de Apps maakt gebruik van de Google Maps API. Je prikt een Speld en Homey krijgt de geografische coördinaten. De mobile Homey App rapporteert Coördinaten en Homey (?) berekend je afstand.
Tot zo ver mijn kennis hiervan., Heeft iemand anders hierover iets in de Privacy statement van Athom gevonden of het aan Athom gevraagd?
Ik ben er van overtuigd dat voor aanwezigheid geen andere Google Services gebruikt worden dan het kaartje om die Pin te tonen en dat dit op zich geen privacy / locatie info naar Google lekt! (Mogelijk vraagt Homey bij opstarten wel de Geo-locatie op bij Google maar dat kan ook bij een van de vele andere SSID of IP locatie services zijn!)

Mijn verzoek: Weet zeker voor je iets beweerd. Wellicht kun jet het Athom via support gewoon vragen of de aanwezigheidsdetectie gebruik maakt van Google Services en welke impact dat heeft op privacy.

Prima alternatieven voor? Voor Homey? Voor de aanwezigheidsdetectie of Geo Locatie services? als alternatief voor Handbediend??

Geef eens aan waar je een probleem mee hebt en wat volgens jouw een goed alternatief is!
Zowel nieuwe gebruikers als Athom en de community hebben meer aan een duidelijk verhaal welke tekortkomingen jij in Homey ervaart waarom jij denkt dat iets anders moet.
Maar Athom betaald (de salarissen) dus Athom bepaald… Mijn ervaring: Als het in hun Filosofie past zijn ze zeker voor rede vatbaar. Maar blijven aanhalen wat al besloten en duidelijk gecommuniceerd is heeft natuurlijk geen zin. (Zoals die andere discussie :wink: ) En wellicht klopt een aanname niet en kunnen we je verder helpen.

Mijn verzoek aan iedereen! wees constructief, geeft duidelijk aan waar het om gaat en wat volgens jouw een beter alternatief is. Zelfs als dat betekend dat je Homey vaarwel zegt om een bepaalde reden is dat voor Athom en toekomstige kopers waardevoller dan van die korte kreten in dit soort discussies om nog maar te zwijgen dat vervolgens de discussie verkeerd begrepen wordt.

Tot slot:
Wees Welkom op Slack! Meld je hier aan: https://slack.athom.com/
Slack is een echte Chat oplossing, daar kun je gerust in dit soort korte zinnetjes en statements je vragen stellen en antwoorden geven. Mijn ervaring is dat ik hier veel vragen snel opgelost zie worden en vaker de goede antwoorden of het alsnog gecorrigeerd zie worden.
Als je dan even verkeerd begrepen wordt wordt dat ook snel weer geconstateerd en gecorrigeerd!

En als de discussie dan voorbij is, over~ 10 - 20 dagen is het weg. Kanttekening: ik ben me bewust dat Slack in de basis vraagt in het Engels te communiceren! Maar zelfs Henk en Ingrid doen hun best en indien nodig wordt daar een

Ik hoop dat er meer echt goede vragen en discussies hier op het Forum lang bewaard blijven en dat iedereen daar nog wat aan heeft bij de komende upgrades van alle Homey 1.5 gebruikers. Mijns inziens heeft een dergelijke Slow Chat daar niet veel toegevoegde waarde.

Graag weer on-topic en constructief verder vanaf hier,
mocht je hierover (mijn post) willen reageren doe dat vooral in PM. Als er veel behoefte is aan discussie over de vorm van discussies (tja…) ik splits dit met liefde af om hier een apart NL Topic van te maken.
Voel je vooral ook niet aangevallen op een gebruikt voorbeeld, ik weet er nog legio maar na een dag weg te zijn geweest had ik even moeite om bij te lezen door de verschillende “Slow Chats” in deze discussie.

En zo terug lezend mijn reactie denk ik dat er ook nog wat On-Topic was.

7 Likes

Volgens mij is dat een bug in het forum, want ik zie dit:

Dus een duidelijke verwijzing naar de persoon en de post waarop gereageerd wordt. Alleen, die verwijzing verdwijnt om onduidelijke redenen als je een beetje heen en weer scrollt.

Het was niet zo serieus bedoeld als dat jij er op reageert

Beste ‘Dijker’,

Dus als je kritische vragen stelt hier dan is het meteen een grafstemming? En als de quote functie niet goed werkt dan is dat ineens slowchat?

Sorry hoor, maar als je dit “Leader” gedrag noemt…?

Wat ik heb geprobeerd te vragen is hoe de spraakfunctie nu werkt in de 2.0 versie. En ja, ik weet zeker van de eerdere discussies daarover (ook in andere topics). Daar refereer ik ook helemaal niet aan en ik houd me hier keurig ontopic.
De conclusie is na beantwoording van de vraag dat spraak via de app niet meer mogelijk is, en dat Athom als alternatief vindt dat je maar een Google Home of Amazon Alexa moet aanschaffen.

Los van wat ik daar van vind (en ik vind daar van alles van maar dat is hier offtopic) heb ik hier opgemerkt dat ik niet van plan ben dat te doen ivm privacy.

Kortom: ik stel gewoon een vraag over 2.0 functionaliteit en ik constateer vervolgens dat er kennelijk sprake is van afname van functionaliteit en dat dit alleen op te lossen is door in zee te gaan met bedrijven die nou niet bepaald bekend staan als voorvechters van je privacy.

Dat lijken me toch echt aspecten van de Homey en zeker van de 2.0-software die voor nieuwe en oude gebruikers van belang kunnen zijn in hun afwegingen.

@RoyWissenburg ik gebruik idd zo min mogelijk rommel van Google. Geen Android maar een iPhone. Geen GMail, geen Google zoeken maar DuckDuckGo, zo min mogelijk google maps etc. En ja, ik vind dat belangrijk. Ik hecht aan mijn privacy.

2 Likes

Ik gebruik idd zo min mogelijk rommel van Google. Geen Android maar een iPhone. Geen GMail, geen Google zoeken maar DuckDuckGo, zo min mogelijk google maps etc. En ja, ik vind dat belangrijk. Ik hecht aan mijn privacy.

Wat is je argument waarom Apple™ beter met jou privacy zou opgaan?

Apple slaat spraak commando’s niet op. Google wel.

De core business van Google is de gebruiker / persona en bij Apple is dat niet het geval. Google verkoopt jou als persoon en dat is ook de reden dat android bestaat; google search, google maps, maar ook dingen zoals Nest en Waze en dat is allemaal om vast te leggen en te gebruiken wat jij als persoon doet, waar je bent en wat je interesseert
Laten we niet vergeten dat applicaties op de Iphone natuurlijk ook data vergaren en eventueel kunnen verkopen al is daar de vraag wie er voor verantwoordelijk is.

Dat is de reden waarom ik het vroeg. Ik heb juist geen vertrouwen in de beweegredenen van Appl€.

Facebook Athom Homey:

“We have 2.0 things to announce”

Het spijt mij enorm maar op het moment dat je onder je eigen naam op een publiek forum Post en vervolgens begint over hoe belangrijk je je privacy vindt dan is de geloofwaardigheid er een beetje van af.

4 Likes

Beste Pim,

Ik vind het niet verder doorontwikkelen van spraak in Homey ook heel erg jammer maar logisch (beschikbare resources en gemoeide kosten in overweging van de all aanwezige reuzen Google, Amazon en Apple).
En ondanks dat je de huidige Spraak op Homey onder Experimenten kunt inschakelen is dit alleen voor de microfoon in Homey en niet in de mobile App.

Athoms keuze is dat de Spraak naar Tekst door derde partijen gedaan wordt op externe devices zoals Amazon Dot (Alexa) of Google Home (Google Assitent) of op de mobiele devices van de gebruikers. Daarnaast kun je via verschillende andere kanalen met Homey Chatten (Bijvoorbeeld Messenger).

Ik ben niet zo van het Apple, maar op Android zie ik het zo:
In de Homey App bij Devices en bij Flow in de linker bovenhoek:
image

Druk op de Chat.
Kies de Spraak naar text Invoer van je mobiele device, bij Android zie ik dan
image

bij Android zie ik dan de Spraak invoer optie, als ik dan de tekst gesproken heb moet ik helaas wel nog op verstuur drukken.
Ja, deze is van Google maar ik ben er van overtuigd dat functioneel iOS niet veel zal verschillen en dei niet van de Google spraak Service gebruik maakt.

Waarschijnlijk kun jij of iemand anders de vertaling naar iOS wel maken. Mogelijk staat het snel na de officiële release van Homey 2.0 ook gewoon in de online support.

Mogelijk zijn er ook andere Chat integraties met Spraak naar text mogelijk,
Helaas maakt Facebook Messenger op Android ook van het besturingssysteem gebruik (groene pijl), de extra microfoon (rode pijl) daar is namelijk voor het opnemen van een spraak clip die verstuurt wordt en dat is niet zo’n succes :wink:
image

Ik hoor graag welke alternatieven jij of iemand anders nog kan aandragen!

Tot zo ver Ontopic en ik hoop dat ik je hier mee heb kunnen helpen!

Ik lees graag kritische vragen, en help waar ik kan deze zo goed mogelijk te beantwoorden.
Zoals gezegd levert niet de kritische vraag de grafstemming maar de opeenvolging van korte statements waar je wellicht onbewust onderdeel van bent geworden. Een kort statement of reply hoft wmb niet verkeerd te zijn, we hebben als Moderators een minimum aantal tekens voor het bericht sterk laten verlagen. Ik hoop echter de Slow-Chat doorbroken te hebben.
Mijn titel was niet bewust gekozen maar bij het verwijderen van de AATP groep actief geworden. Vind ik onbelangrijk.
Ik kijk nog even of ik kan vinden waarom Discourse het Reply niet consequent duidelijk laat zien.

Verzoek aan iedereen om nu toch echt het on-topic te houden, dan hoef ik niet alle berichte te gaan filteren en splitsen :wink: (en er op te reageren, Punt is gemaakt door eenieder lijkt me)

Veel plezier met Homey en een fijne Zondag!

5 Likes

Duidelijk verhaal, echter veranderd dat niets aan het feit de gebruiker zijn doen, laten , locatie en interesse het product is bij google dus zie je point niet echt. In mijn text staat niet dat apple 100% safe is, want dat is het niet

Jullie hebben allemaal de post van Geurt niet gelezen denk ik. Hier dan nog maar een keer:
Dit topic gaat over Homey 2.0 en het gebruik daar van. Voor het onderwerp privacy Google VS Apple kan je altijd een nieuw topic openen in Offtopic. Berichten hier onder die niet over het gebruik van Homey 2.0 experimental gaan zullen zonder verdere waarschuwing worden verwijderd. Mocht je hier problemen mee hebben neem dan gerust contact met me op via PM.

6 Likes

Werkt bij jullie de buienradar app op 2.0?

Ik krijg geen melding meer als het binnen 15 min gaat regenen

Weet iemand hoe het zit met de app 'Thermostaat Programma" van Frank Herrmann? ik kan er niets over terug vinden. Bestaat deze nog voor versie 2.0? of is er een vergelijkbare app?

Ik heb zojuist de nieuwste Android app versie geïnstalleerd. Werkt prima.

Hebben jullie trouwens ook dat het laden van de app zo’n 6 seconden duurt? Dat was bij de vorige versies ook al. Ik vraag me af waarom. Hopelijk komen er widgets zodat die het een en ander sneller bedienbaar maken.

Kan met de tijdlijn te maken hebben die bij de eerste installatie vol staat.