Homey Pro Backups (voorheen Homey+) abonnement

Dit bericht is gebaseerd op de openbaar beschikbare informatie omdat leden van het forum hier links op de Athom-site hebben gevonden. Is nu reeds voor Homey’s in Experimental beschikbaar. Ik zal het bericht bijwerken wanneer het wordt vrijgegeven.

Athom heeft het Homey Pro Backups (voorheen Homey+) -abonnement uitgebracht als een betaalde dienst.

Deze functionaliteit is beschikbaar vanaf Homey v4.0.

Homey + wordt geleverd met Homey Cloud Backups als eerste dienst.
(Athom heeft nog niets aangekondigd over welke andere voordelen of diensten een Homey + abonnement gaat bieden)

Dit onderwerp is bedoeld als centrale plaats voor vragen en discussie rondom het Homey + -abonnement.

Homey Pro Backups kan worden gekocht in de Homey-app onder Meer (…)> Tik op uw profielfoto> Abonnementen. Dit abonnement kost € 0,99 / maand.
Als alternatief kan een eenjarig prepaid Homey + abonnement worden gekocht in de Homey Store voor € 10.

Voor hulp over uw Homey Pro Backups abonnement zie hier:
https://support.athom.com/hc/nl/articles/360011126140-Alles-wat-je-moet-weten-over-Homey-

Voor vragen en discussie over de Homey Cloud Backup-functie, zie hier:

of hier: [Engels]

Voor een samenvatting van dit topic klik hier

Mod Edit: Was Geld vragen voor een backup mogelijkheid?

Sorry jongens,jullie hebben van af het begin gezegd dat er een backup mogelijkheid kwam
en dat duurde jaren!!! en Nu geld vragen ervoor ga je schamen en heel diep voor een standaard item,

1 Like

Bedankt joh. Kunnen wij er wat aan doen? Beetje lullig om de hele community hier nu de schuld van te geven, of niet dan?

Ja, Weinig meisjes her he?

Klopt en nu is hij er!! Gaaf he?

Ehmm, heb je gezien dat dit voornamelijk een Community forum is?

Athom kun je via de reguliere weg benaderen:

1 Like

Die mail is ook die kant op gegaan ,dit was geen aanval op de community, wel om mensen wakker te schudden ,beloofte maakt schuld in mijn ogen ,en dan geld vragen voor een basic item tja zeg zelf is dat netjes je zou het verwachten bij een app maar niet bij iets wat je al 3 jaar beloofd;-)

Ik heb er geen moeite mee,
Zelfs op twee accounts afgesloten.

Vinkje aan, Back-up naar de cloud en als het niet lukt staat het op mijn notificatie tijdlijn.
:+1:

Ik zie wel welke andere zaken in dit abonnement komen.
Ik hoop dat ze snel een extra developer aan kunnen nemen van de extra cashflow (let op, Wishful Thinking, Assumptions, etc… ) en dat Athom nog lang blijft bestaan.

4 Likes

Waar zouden we mogelijk aan kunnen denken?

1 Like

Zou mooi zijn als ze via Homey+ ook een tablet dashboard aan gaan bieden. A la HomeyDash, maar dan flexibeler in opties en indeling en met meer mogelijkheden.
Ik lees hier in de community dat ze daar mogelijk mee bezig zijn en wellicht zelfs al ver gevorderd.

Zou via een webpage kunnen (zoals ook HomeyDash) en die moet gehost worden. Zou dan een logische uitbreiding in Homey+ kunnen zijn…

Wel benieuwd wat ze met de prijs gaan doen. Hoop wel dat deze niet hoger wordt na meer mogelijkheden.

2 Likes

Ik ook niet. Ik zie het als een kleine donatie.
10 euro per jaar. 100 euro in 10 jaar. Waar praten we over.
Als ik met de backup ook maar 1x mijn setup kan redden dan is mij dat geld dubbel en dwars waard.
Helemaal als Homey hierdoor reclame vrij blijft. (Dat is namelijk de andere keuze die ze kunnen nemen)

Je krijgt onder je auto toch ook niet zomaar gratis lichtmetalen velgen.

Je kan gelukkig de zelf de keuze maken. Je hoeft immers het abonnement niet te nemen, zonder blijft Homy ook gewoon werken.

5 Likes

Dat zou mooi zijn!

Op dit moment nog wel. Het gaat nu alleen om een backup mogelijkheid. Zoals de beschrijving van Athom over homey+ gaat er nog meer bijkomen onder dit abonnement.
Dus de zekerheid dat zonder homey+ de homey optimaal en perfect blijft werken is er niet.

En 10 euro’s in jaar is idd niets per individueel.
Voor Athom met het aantal verkochte homey’s, een goede cashflow om bedrijf bestaand te houden en meer.
Het is marketing. Veel fabrikanten die slimme thermostaten verkopen doen dit ook met abotje.
Zonder dat… heb je weinig aan het product.
Heb je een gameconsole? Dan ook vast een plus of gold abonnement er bij. Zonder gaat het online gamen niet zo goed.

Ik vind het heel slim van Athom.

Terug op het vrijblijvende keuze.?
Op dit moment maakt het nog geen verschil.
Over paar maand? Zie ik dat veranderen.
En natuurlijk is ieder daar vrij in. Het is maar net wat men wil.

Dus ja ik heb homey+ genomen. :slight_smile:

Als ze serieus afhankelijk zijn van Homey+ abonnementen om een nieuwe developer aan te kunnen nemen begin ik toch te vrezen voor de continuïteit van het bedrijf… :grimacing:

3 Likes

Het is niet 12 euro per jaar,dat is ind niet veel.Echter pak hem beet 4 jaar geleden toen ze op de markt kwamen,beloofte ze het ons die backup, (ind vroege vogel)omdat elke keer Homey in elkaar storte met elke update of gewoon spontaan.Het is niet voor niks dat sommige een App bouwde ervoor.
Athom heeft door de jaren heen gewoon wat laten liggen op dat vlak,denk aan Ir bv.
Zorg eerst nu eens dat het een echt volwaardig product is met alle toeters en bellen waar je mee loop te pronken voordat je extra geld gaat vragen voor een item wat er gewoon standaard er op hoort te zitten zekers gezien het feit dat nog aleens fout gaat met de update’s of anders. Het is dus niet die 12 euro :wink:

2 Likes

Dat is wat ik en meerdere mensen al hebben geprobeerd aan te geven maar de reacties zijn (zo ongeveer) ïk vind het niet erg om een 10-tje per jaar te betalen en dat er niet zo gezeken moet worden om die ene euro per maand… “bij je auto krijg je ook geen lichtmetalen velgen” vond ik ook wel een mooie.

Ik heb m’n zegje gedaan, hoop nog steeds dat Athom een reactie geeft aan de community, de vroege vogels (ben ik niet overigens) door een bijv. een goede blog post te doen waarin ze duidelijk zijn over bepaalde punten die ook al overal gemeld staan.

Ik zal wanneer de release van 4.x uit alpha / beta gaat ook die sub nemen al is het maar zodat ze in de lucht blijven want de belofte die Stefan deed dat als Athom failiet zou gaan ze daar een oplossing voor de gebruikers voor zouden hebben (je Homey zou je nog kunnen gebruiken, instellen etc.) geloof ik ook niet meer in…

Ook heb ik het idee dat het zinloos is om nog hierover door te gaan, ga sowieso minder tijd aan dit forum besteden… Dus dit was m’n laatste over dit onderwerp :kissing_heart:

3 Likes

Tja, ze hebben bij de start gewoon een fout gemaakt in hun business model. Met een apparaat zoals dit, waar je de software continue van moet doorontwikkelen, moet je ook een constante cash-flow hebben. Als je alleen apparaten verkoopt en daar een marge op pakt, dan is de markt op een gegeven moment verzadigd, nemen je inkomsten af, kun je je software niet meer doorontwikkelen en houdt het op een gegeven moment op. Dat hebben ze enigszins opgevangen met extra talen (en dus landen), maar ook daar heeft op een gegeven moment iedereen zo’n ding. En met een levensduur van zomaar 5 jaar of langer, moet je iets.

Gelukkig hebben ze dat op tijd ingezien en voeren nu een abonnement in. Mogelijk is het ook zo gegaan: vanuit de business plannen besloten om een abonnement in te voeren. En daarna gekeken wat je daar dan in aan zou kunnen bieden. Iets wat direct meerwaarde biedt en dus aantrekkelijk voor veel mensen om op in te stappen. En toen was er nog iets met backup en dan 1+1=2. En ja dat is even zuur voor de vroege vogels en beloftes uit het verleden. Maar ze hebben nu wel weer ruimte om vooruit te gaan kijken.

Heb zelf bij IT-bedrijf gewerkt wat ooit voor soortgelijke keuze stond. Abonnementsprijzen voor alle klanten op 1 datum gelijk getrokken en per direct alle oude kortingen van soms wel 50% weggestreept. Boze klanten, want die kortingen waren ooit beloofd ‘voor eeuwig’. Maar ja, dan hadden ze binnen 2 jaar zonder leverancier gezeten. Uiteindelijk minder dan 1% opzeggingen, en klanttevredenheid daarna mega-gestegen, omdat er weer ruimte was voor meer en snellere ontwikkeling.

Ik hoop vooral dat dit Athom sterker en beter maakt! (en wacht wel even op de stable :laughing:)

5 Likes

Serieus? Mensen, het is simpel… Of je betaalt een tientje per jaar om een snelle backup & restore te kunnnen doen, of je betaalt het niet en in geval van een echt probleem (hoeveel kans is daarop???) ben je 1 tot een paar dagen kwijt om het handmatig te doen.
Maak je afweging en daarop gebaseerd je keuze.
Zeiken is echt het nieuwe Nederlandse erfgoed aan het worden…

3 Likes

Hoezo???
Ze hebben helemaal geen fout gemaakt. Dit is echt weer een typische opmerking van een Nederlander die alles maar gratis wilt hebben.

Je hebt een Homey gekocht voor 300.- en die Homey is vandaag de dag nog altijd hetzelfde als toen je hem aanschafte.
Nu komt er een extra optie en zal je daarvoor moeten betalen. Een optie die je NIET HOEFT te nemen.
Zonder die optie is Homey nog altijd hetzelfde als de Homey voor 300.-

Wat een gelul. Natuurlijk word je klant boos. Je belooft iets en je maakt het niet waar.
Dit is totaal niet vergelijkbaar met wat Athom doet. Athom heeft in dit verhaal helemaal niets belooft. Voor de mensen die het abonnement niet nemen veranderd er dan ook helemaal niets.

De keuze is aan de klant bij jullie had de klant geen keus. Terecht dat ze boos werden. Sterker nog, ik de denk daytde klant in een rechtzaak zelfs heel sterk staat aangezien je de overeenkomst één zijdig veranderd.

Je hele post slaat werkelijk nergens op

Waarvan akte

Een toestel verkopen aan een gebruiker, dit vervolgens nog jaren kostenloos updaten & upgraden zonder dat hier een verdienmodel tegenover staat is dan natuurlijk ook weer geen waarborg voor continuïteit.

Behalve dan dat Backup & Restore al in firmware v2.1 zouden zitten…

2 Likes

Ik kan me allen herinneren dat het voor de release van 2.0 is toegezegd dat het na 2.0 zou komen.
Gelukkig hebben ze daarvan geleerd en wordt er niets meer toegezegd en vrijwel niets meer gecommuniceerd… :thinking:

1 Like