Homey activeert verkeerde Tado instelling(?)

Hi all,

Ik heb de volgende flow gemaakt (voor testing):


Wat resulteert in de volgende setting in Tado:


Het lijkt me echter dat dit tot deze setting zou moeten leiden (in het screenshot hieronder dia de Tado app ingesteld):

Als ik het goed begrijp is nu de temperatuur ingesteld totdat er niemand meer thuis is, ipv totdat het volgende schakelpunt in het slimme schema is bereikt.

Klopt dit? Doe ik iets fout?

Hi, om antwoord op je vraag te geven: het klopt Ă©n je doet het fout
 (of je moet het zo willen) :innocent:

Je hebt voor je Tado bij de ‘dan’ keuze uit meerdere opties. De optie die jij nu hebt aangevinkt is dat hij naar deze temperatuur gaat tot het slimme schema en/of thuis/afwezig wijzigt.

  1. ‘stel de temperatuur in’ → hij blijft op deze temperatuur totdat je het handmatig wijzigt (of via een flow of tado zelf)
  2. ‘temperatuur totdat tijd afloopt’ → dan krijg je het idee van je 2e foto van tado dat de tijd aftelt
  3. ‘temperatuur tot het slimme schema verandert’ wat ik hierboven heb uitgelegd. Hij wijzigt door verandering in het (geplande) schema.

Ik heb de volgende opties bij DAN:


Ik wil juist dat hij naar de temperatuur zoals in de flow gaat (22,5gr) tot het slimme schema wijzigt en dus kies ik de 3e optie van boven bij DAN.
Dan doe ik het goed zou ik zeggen.

Toch geeft Tado uiteindelijk iets anders aan, nl wat op de 2e foto staat. Daar wordt overigens nergens tijd afgeteld.


Mijns insziens zou Tado ingesteld moeten worden zoals op de 3e foto.

Tado geeft hier enkel weer hoe lang het nog duurt voor het Slimme Schema het weer overneemt.

Maar deze flow stelt dat dus juist niet in.

Als je iets met Hoemy op tado instelt is dat altijd oneindig lang, of totdat een status veranderd.

De 2de foto is als je iets in de Tado app zelf veranderd, dan zijn er opties om bv standaard het maar 1 uur te laten duren of een duur die je zelf kiest. Maar dat kan alleen als je in de tado app het wijzigt.

Verder geen probleem en anders een timer in Homey toevoegen die na aflopen tijdsduur de zone op slim zet.

Ik snap het waarschijnlijk niet hoor


De 2e foto is nou juist wat Homey heeft ingesteld.

Homey zou toch juist de flow op de 3e foto moeten zijn?
Maar ik heb nou juist die screenshot gemaakt nadat ik het in Homey zelf, handmatig heb ingesteld. Deze 3e foto is dus ter illustratie.

Ik heb even de flow nagemaakt en uitgevoerd. Ik heb het idee dat hij bij mij wel doet wat je verwacht. Namelijk temp instellen tot slimme schema veranderd met een tijdstip erbij(18:00 uur is eerstvolgende slimme schema verandering).

Ik heb het bij mij nog es ingesteld en de optie “tot het slimme schema verandert” zet in Tado “Terwijl in de Thuismodus”. Ik heb er geen tijd bij staan, zoals jij @I_am_who.

Dit heb ik afgewacht en als het tijdstip komt met een schakelpunt van het slimme schema gebeurt er niets. Tado blijft “Terwijl in de Thuismodus” aangeven en verwarmen tot de temperatuur die door Homey is ingesteld


Iemand nog een idee?

Is er voor de ruimte waarvoor je de flow wilt uitvoeren wel een slim schema voor die dag met meerdere tijds blokken (en veranderende temperatuur instelingen)? Of is er een schema die alleen maar Ă©Ă©n temperatuur heeft de hele dag, dus ook maar Ă©Ă©n blok?

Ja, er is een slim schema, maar geen uitgebreide.

De temperatuur staat de hele dag op 18 graden en die wordt om 22.30 uur door het slimme schema sowieso terug gezet naar 18 graden, mocht de instelling handmatig veranderd zijn.
Zie:

(We hebben een goed geisoleerd appartement en stoken nauwelijks, dus daarom stellen we de temperatuur niet via het slimme schema hoger in op bepaalde tijden)

Ik zou om de boel te testen even een blok van desnoods een uur invoeren waarbij je de temperatuur naar 17 of 19 graden zet. Daarna weer flow uitvoeren. Dan weet je of het ligt aan de tijdsblokken.

Meteen gedaan:


Een tijdsblok gemaakt om volgens het slimme schema om 10.25 uur naar 19 graden te gaan.
En voor die tijd de flow uitgevoerd om op 21,5 graden in te stellen tot het slimme schema veranderd.

Dat gebeurt nu ook keurig om 10.25 uur:


maar het gekke is dat hij dat wel in een geel blok aangeeft en geen groen blok alsof hij het slimme schema weer volgt (er wordt immers niet verwarmd, aangezien de ingestelde temperatuur lager is dan de werkelijke temperatuur
)
Dat groene blok geeft ie wel aan als ik handmatig in de Tado app de opdracht geef het slimme schema weer te volgen:

Het gele blok en groene blok? Geen idee? Wellicht anderen die hierbij een idee hebben?

Geel en groen gaat over de hoogte van de ingestelde temperatuur (onder 19 groen, erboven geel, vorstbeveiliging grijs) en niet over of het slim schema is of handmatig. De drie grijze kringeltjes is dat er niet wordt verwarmd. Dat hij op slim schema staat blijkt eerder uit het feit dat er niets onder staat.

In een andere topic lees ik net dat het slimme schema alleen een verandering aangeeft als de temperatuur ook echt anders is ingesteld. Ă©Ă©n tiende meer of minder kiezen voor het tweede blok?

Ok, duidelijk. Dank je wel.

Maar Tado geeft nog steeds iets anders aan (nl “terwijl in thuismodus”) dan dat hij zou doen als ie op het slimme schema staat. Dan staat er immers niets (zoals je idd aangeeft) en volgt hij het slimme schema.

Als ik de flow gebruikt heb staat er onder “terwijl in de thuismodus” ook een knop waarmee ik deze stand kan annuleren. Dan gaat hij naar het slimme schema, wat dus al aangeeft dat hij voordat ik op “annuleren” drukte in een andere stand stond.

Heb ik geprobeerd, maar dat geeft geen verbetering. Op dat schakelpunt van het slimme schema (graad hoger/lager) gebeurt er niets
 :frowning:

Heb de (Homey) Tado app zojuist verwijderd, Homey opnieuw opgestart, Tado weer geinstalleert, flows opnieuw gemaakt, maar helaas

“Tot het slimme schema verandert” resulteert nog steeds in “terwijl in de thuis modus”
 ;(

Jammer, kwam de oplossing tegen en dacht wellicht helpt het.

Hoi Henk,

Heb je dit ooit op kunnen lossen? Ik heb exact hetzelfde probleem.

Gr. Harm

Ik durf het niet meer te zeggen, sorry. Mijn vraag was 2 jaar geleden. Volgens mij heb ik toen contact gehad met Athom hierover en sindsdien zijn er uiteraard vele app updates geweest


Ja er is een volledig nieuwe Tado app. Maar het probleem is er dus nog steeds. Die gekke status ‘Terwijl in Thuismodus’ waardoor Tado niet meer de wijzigingen uit het schema oppikt.