Homey built-in presence detection huidige situatie

Ik kan enkel over owntracks op iOS praten (mqtt op homey) en dat werkt 100% accuraat de afgelopen anderhalf jaar.

Homey Pro gebruiker hier. Het heeft bij nog nooit goed gewerkt. Ik ga je instelling proberen. Dank!

1 Like

Laat even weten of het lukt :upside_down_face:

Omdat ik op elke verdieping een Ubiquiti Access Point heb hangen gebruik ik ook de Ubiquiti Homey app om te bepalen of ik verbonden/thuis ben. Helaas merk ik dat vooral bij mijn vriendin (iPhone 6s) de telefoon zich steeds aan en afmeldt op het netwerk waardoor het allemaal erg onbetrouwbaar is. Daarnaast merk ik dat als ik het huis verlaat het zomaar 10 minuten kan duren voordat de app “ziet” dat ik niet meer verbonden ben.

Ik heb het vermoeden dat dit met het wifi van de telefoon te maken heeft of iets van een energie sparende stand. Maar ben er vooralsnog niet achter…

Om te bepalen op welke verdieping je bent werkt het trouwens wel top.

Ik ben afgestapt van Homey’s presence detection omdat het niet werkte.

Als workaround heb ik homeassistant draaien op een Rpi met een MQTT
Op mijn android en op mijn vrouw’s iPhone heb ik Owntracks draaien en gebruik de presence logica van Home Assistant voor mijn “uit/thuis” logica die via MQTT gedeeld wordt, deze flag wordt dan ook op homey gezet.
Het mooie van HASS is dat de personen sensor meerdere sensors gebruikt om de uit/thuis logica te zetten, zoals bijvoorbeeld ; owntracks, unifi en ping…

de wifi van iOS devices gaat uit om batterij te besparen

Ja dat vermoeden had ik dus al. En deze besparende stand is niet uit te schakelen?

Niet dat ik weet, daarom ben ik op Owntracks overgestapt en ik ken mensen die daardoor naar Android zijn over gegaan…

Gaan we serieus een Samsung kopen omdat we de presense op een iPhone niet voor elkaar krijgen??
Met de Locative app geen problemen op IOS, en zeker niet van een slapende WiFi.

Ja om nou meteen over te stappen naar een ander telefoon merk is inderdaad misschien wat rigoureus. :smile:

Dan toch maar eens kijken of Locative op die ouwe iPhone wil draaien?

Ik zal het (Locative) eerst wel even op mijn eigen telefoon testen (iPhone XS) voordat ik m’n vriendin er mee lastig val. :wink:

Loopt geweldig hier op een XSMax en een 11 Pro.

Nou zodra ik er tijd voor heb ga ik er even voor zitten. Zover ik snel even heb gespiekt vergt het wel enig instel werk. Maar zodra ik het heb ingesteld en getest laat ik m’n bevindingen wel even weten. :+1:

1 Like

maar aankomst kan nog wel eens 20 minuten op zich laten wachten alvorens detectie plaatsvindt.

App optimalisatie wel uitgeschakeld in de instellingen (Batterij Optimalisatie) ?

:slight_smile:
Ik niet maar ja idd, hij was t zo zat dat hij is overgestapt, Samsung S8 dacht ik…

Ja, batterij optimalisatie staat inderdaad uit voor de homey app.

Het heeft welgeteld 1x gewerkt en daarna niet meer. Android 9 gebruiker. Ik weet niet wat ik er nog aan kan doen. Heb geen data bundel en doe eigenlijk alles via wifi. Ik snap nog steeds niet waarom het zo moeilijk is om mijn aan of afwezigheid te controleren.

Zonder data bundel gaat het waarschijnlijk niet werken denk ik. De Homey app heeft dan niet de mogelijkheid om “door te geven” dat je bijna thuis bent.

Dat kan inderdaad niet