Homey en camera’s

Beste homey gebruikers,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum maar nu heb ik zelf een vraag die ik niet echt kan terugvinden hier dus maar even een account aangemaakt.

Ik zie dat er al apps zijn voor foscam en alhua camera’s.

Ik heb thuis camera’s maar die wil ik vervangen voor een serieuzer systeem, nu heb ik de heren van athom wel eens horen zeggen dat ze na de 2.0 update met camera intergratie aan de slag gingen.

Weten jullie daar iets over en welke functionaliteit gaat dit bieden.

Of werkt de foscam app binnen homey goed genoeg en kan ik daar al mee aan de slag. Wat kan je er namelijk mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties :slight_smile:

De eerste vraag is denk ik wat precies je doel is met je camera? Mijn foscam neemt bijvoorbeeld op naar een wd my cloud server dus daarop kijk ik alles terug. Wat je met de app van foscam op je homey kan is een screenshot sturen op het moment dat er een actie plaatsvindt. Dit kan echter ook met je camera zelf al zonder de homey.

De huidige implementatie van camera’s met de bijbehorene screenshots is momenteel zo langzaam (foto maken na indrukken deurbel duurt enkele seconden, versturen duurt >30 seconden) dat dit niet werkbaar is voor bijvoorbeeld deurbel verklikking. Dit geldt voor de image tags die Athom heeft geïmplementeerd.

In het verleden gebruikte @Jorden zijn eigen implementatie tussen zijn apps image grabber, telegram etc. Dit werkte bijna instant.

Is het misschien niet verstandig om een app (of misschien dat athom deze kan maken) met het Onvif protocol te maken zodat bijna alle camera’s toegevoegd kunnen worden?

Ik heb toevallig gisteren nog even getest met de Synology app en dan naar Telegram versturen.
Ik heb er 2 camera’s op hangen, een redelijk recente Foscam en een AliExpress el cheapo camera die uit zichzelf niet eens een snapshot functie had en om de haverklap er uit ligt.

De Foscam krijg ik steeds binnen 1 of 2 secondes binnen na het starten van de snapshot functie. Gewoon via Homey image tokens.
De tweede duurt het opvragen al gauw 10 seconden. Het doorsturen naar Telegram is zo gepiept.

Oftewel, de ervaringen verschillen. Wat nog kan helpen is de app die het snapshotten doet, even herstarten. Mijn apps slaan op dit moment nog alle gemaakte shots op in het geheugen van Homey en daar kan Homey zelf nogal traag van worden. Dat ga ik in de zeer nabije toekomst aanpakken.

In eerste instantie zoek ik gewoon een goed camera systeem voor niet al te veel geld.

Ik heb nu een camera set van SecuFirst maar dat raad ik echter niemand aan.

Ik wil graag eventueel in combinatie met homey en foscam;

Als het alarm ingeschakeld word wil ik een pantilt camera naar een bepaalde positie hebben staan.

Als het alarm aan staat wil ik graag 24/7 opnemen binnen in huis.

Terwijl als het alarm eraf is de camera’s binnen uit gaan.

Eigelijk mijn belangrijkste vraag is, of het verstandig is om een systeem van foscam aan te schaffen.
Screenshots is leuk maar dat is voor mij niet het belangrijkste.

Een wd my cloud server ziet er interessant uit, heb je daarbij alleen nog maar camera’s nodig?

Ik heb inderdaad 1 foscam camera en een wd my cloud. Kan ook met synology. Die is iets duurder maar volgens mij heb je daar wel ietsje meer aan tov de my cloud. Maargoed. Voor mij werkt het perfect. Camera neemt gewoon op bij motion en wordt netjes via ftp opgeslagen. Kan ook live kijken via de foscam app.

Enige wat ik nog wil, en daar heb ik homey wel voor nodig, is een camera bij de deur en daar dus een screenshot van laten sturen op 't moment dat iemand aanbelt. Dat kan een camera niet uit zichzelf verzinnen. Of je zou wellicht een bewegingsgebied moeten instellen bij je voordeur alleen dat als daar beweging is dat je een mail krijgt met een screenshot. Dan zou het kunnen.

Ik heb nu 2 foscams aan mijn synology hangen. Via de app surveillance station (homey) laat ik een snapshot (token) maken. In een 2e flow laat ik deze casten naar mijn google hub. Dit werkt elke keer binnen 2 seconden. Dan krijgt de hub hem binnen, binnen 4 a 5 seconden staat hij op het scherm. Enige nadeel is dat de synology app na elke snapshot herstart moet worden. Dit doe ik in dezelfde flow (herstart app, delay 15 seconden). Dit is een bug die er nog in zit.

Deze snap ik niet. Met een snapshot taken moet je de app herstarten? Ik dacht dat dat alleen met emailen van een foto was?

Ja, ik kan 1x een foto als token maken. In een 2e flow heb ik “er is een snapshot gemaakt” dan “cast een afbeelding” met de tag snapshot. Dit gaat naar mijn Google hub.

Dit werkt maar 1 keer. Als ik de 1e flow voor de 2e keer test (als deze flow is gestart dan maak een foto als token) blijft het balletje draaien bij “maak een foto”

Ik heb aan het einde van flow 2 toegevoegd dat de app herstart word en zo werkt het keer op keer.

Dan toch maar de cams als virtuele Cameras toevoegen

Tip: tegenwoordig kan je een camera rechtstreeks aan Homey hangen. De synology app heb ik verwijderd.
De volgende flow werkt keer op keer zonder problemen.

Dat is door de app van je camera fabrikant te installeren toch? (volgens de athom manual)

Ze noemen het “virtuele camera”

Start de Homey app
Ga naar: Apparaten
Rechts boven op het + teken klikken
Kies als merk: Homey
Dan kan je: Virtuele IP camera selecteren

1 Like

Je gebruikt de snapshot funtie (mits je camera die heeft). Veel camera’s kun je door middel van een http link een snapshot opvragen. Je kunt dan een virtuele camera aanmaken of imagegrabber gebruiken.

Hebben jullie een paar voorbeelden van de link die jullie hebben ingevoerd?
Ik heb een Sony Axis Hikvision en een dahua camera.

Met de http…jpg link werkt het bij mij niet.

Ik kan hier verder niets over vinden.

Same with my Foscam fi9818w v1… i know the snapshot URL is correct as it works ok in browser but no go in this homey option.

Dus als het in de browser werkt , werkt het ook als virtueel apparaat?
Kan je je url laten zien (inlog en wachtwoord ff weglaten natuurlijk) zodat we kunnen kijken of dit ook echt correct zou kunnen zijn?

http://192.168.2.14:80/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?cmd=snapPicture&usr=user&pwd=foscam

And u did try snapPicture2 also?