Homey i.c.m. Qubino geeft grote frustraties

Goedenavond,

Graag gebruik ik dit topic als een laatste redmiddel om Homey niet het huis uit te hoeven bonjouren. In 2016 heb ik een Homey gekocht in de hoop ons huis te automatiseren, maar het voldoet totaal niet aan de verwachtingen. In eerste instantie de slecht werkende app, die nu na lange tijd, redelijk functioneert.

Op aanraden van Athom, heb ik de KlikAanKlikUit apparatuur vervangen door Z-wave producten in de hoop dat de problemen opgelost zouden worden, tevergeefs.

In de woonkamer maken we gebruik van de Qubino Flash dimmer. Tevens is er Z-wave repeater geinstalleerd om het signaal te versterken (ook tevens op advies van Athom). Inmiddels is er al meer dan 1000 euro gespendeerd aan div. apparaten. De Qubino Flash dimmer die heeft een tijdje redelijk gewerkt maar sinds 2 weken totaal geen contact meer.

De Qubino wordt wel gezien door Homey en kan ook worden verwijderd uit het Z-wave netwerk. Bij het installeren ervan, wordt hij gevonden, maar geeft later aan dat deze niet kon worden toegevoegd door onbekende reden. Als ik deze opnieuw wil toevoegen, dan dien ik deze eerst weer uit het Z-wave netwerk te verwijderen.

Wat heb ik al gedaan?

  1. Homey factory reset, driemaal.
  2. Homey direct beneden de Qubino Flash Dimmer geplaatst - geen verschil.
  3. De logs bekeken via developer console - geen directe aanwijzingen waarom deze disfunctioneert.
  4. Contact gehad met de verkoper van Qubino - de Qubino werkt met zijn eigen app wel volledig naar behoren. De werking van Qubino is dus goed.

Athom heeft mij een product verkocht wat na 3 jaar nog steeds niet werkt en het wekt de nodige frustraties op. Ik ben teneinde raad en ik vraag jullie uit een laatst poging om te zoeken naar een mogelijke oorzaak.

Wie heeft er een idee hoe dit probleem te verhelpen is?

CC: naar support van Athom.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Hi Roy,

Dank voor je snelle reactie.

De volgende flush dimmer gebruik ik:
QUB_ZMNHDD1

Versie APP: 2.5.1.355
Homey versie: 2.3.0

En uiteraard 1000 euro aan verschillende domotica producten; maar veelal aan KAKU, wat in eerste instantie werd geadverteerd door Athom, maar werkte niet stabiel.

Toch bedankt voor het meedenken :slight_smile:

Beste.

U een oplossing bieden kan ik niet. Ik kan alleen vertellen dat ik gelijkaardig probleem hen gekend met het zigbee netwerk. Door diagnose van Athom kwam ik er achter dat het een zootje was.
De koe bij de horens gevat en alle zigbee apparaten verwijder en het zigbee netwerk gereset. Daarna alle toestellen terug gekoppeld met Homey.
Resultaat. Ales werk nu prima en heel stabiel. De moraal. Soms maken we er zelf een zootje van.

Ik heb 3 van die Qubino dimmers, deze functioneren allen naar behoren.
Ik gebruik de Qubino app v2.0.10
De Homey zit op 2.3.0

2 dimmers zijn direct met de Homey verbonden en 1 loopt via een mesh.

Ik zou toch eens een andere Qubino dimmer proberen, ook al functioneert deze met de eigen app wel naar behoren.

Hoe maak je van je Zigbee-netwerk een zootje? Homey is de Zigbee-controller, dus als er iets is dat er een zootje van maakt, dan is het Homey zelf.

1 Like

Of nu ik of Homey er een zootjes van gemaakt heeft is van weinig belang. Het netwerk was niet stabiel en nieuwe apparaten toevoegen lukte niet. Heb uiteindelijk alle zigbee apparaten verwijderd en het zigbee netwerk gereset. Dat gaf wel een foutmelding bij het resetten, maar blijkbaar was het toch gelukt. Daarna alle apparaten terug gekoppeld met Homey, snel en zonder problemen. Uiteindelijk werk alles terug vlot en zonder hapering. Een middag aan besteed maar met goede resultaten. Was zinnens Homey te vervangen door iets gelijkaardigs, maar geen enkel ander merk bied alle protocollen zoals Homey. Zeker niet wanneer te toestellen hebt die met RF433 mhz werken.

1 Like

Nou ja, als Homey er een zootje van maakt dan hoop ik dat je vlotte en snelle netwerk van nu binnenkort niet wéér gereset moet worden :grimacing:

Beste,

Uw reactie is de waarheid als en koe. Alles werkte prima en vlot, tot deze morgen. Deze nacht werd Homey geupdate naar versie 2.4.0-rc.3, en ja hoor, als draait weer in de soep. Aparatten worden niet geschakeld, zijn onbereikaar, enz…
Het lijkt wel of ze het bij Athom met opzet doen, of de materie is zo ingwikkeld geworden dat ze het ook niet meer begrijpen.

1 Like

Wat een onzin! Je instaleert een beta versie. Dan is het je eigen risico dat er problemen kunnen ontstaan.

Nou doe je net alsof de Zigbee-implementatie in stabiele versies van Homey wel probleemloos werkt.

1 Like

Eeehm waar zeg ik dat?

Ik regeer alleen op het feit dat er gezegd word dat alles goed werkte en na de installatie van de Beta niet meer.
Om dan vervolgens daarvan Athom de schuld geven is onzin. Je kiest er zelf voor om de beta te proberen en dat daarna dingen onstabiel worden is puur je eigen risico.

2 Likes

Je moet de thread maar even terug lezen, want het werkte al een tijd niet goed. Pas na een volledige Zigbee-reset werkte het even, en vervolgens stort het na het installeren van een release candidate beta wéér in elkaar.

Dan kun je dat wel afschuiven op user error, maar aangezien er al een dik jaar problemen zijn met de Zigbee-implementatie verwacht ik niet dat de stabiele 2.4.0 veel zal oplossen (de opmerking dat de materie zo ingewikkeld is dat ze het zelf ook niet meer begrijpen past goed bij het gevoel wat ik er inmiddels bij heb).

1 Like

Misschien zelf even goed lezen?

Dat doe ik niet.
Nogmaals ik zeg alleen dat een beta risico’s mee brengt.
Het roeptoeteren dat Athom het misschien met opzet doet slaat nergens op.

Dat denk ik ook niet. Staat ook niets over beschreven in de release notes

(Overigens is inmiddels 2.4.0 stabiel beschikbaar)

1 Like

Staat op developer.athom.com nog op experimental met gisteren als datum.
Vooralsnog heeft mijn Homey ook de upgrade (nog) niet uitgevoerd.

Zie het nu ook inderdaad.
Maar de release candidate label is er af. Ik ging er dus vanuit dat hij nu stabiel is

Misschien moet je gezellig met bad uncle jessy in een kamertje gaan zitten. Jullie lijken echt voor elkaar bestemd.

Stay on topic boys :stuck_out_tongue_closed_eyes: